Lapselleko ei saisi antaa aamupuuroa, kun muut tarharyhmässä kärsivät?
Sori.
Mun lapsi ei kotoaan liiku aamuisin ilman kunnon aamiaista: puuro pakastemustikoilla tai muilla marjoilla, hedelmä, maito.
Jos sun lapsi vinkuu klo 8 päiväkodin aamupalalla, että "En syö, kun X ei syö.", ei oo mun ongelmani.
Naurettavaa, että päiväkodin henkilökunta puuttuu asiaan negatiivisesti!
-
Herätään klo 6.30 ja ollaan ovesta ulos viimeistään klo 7.15.
Matka päiväkotiin ei ole kovin lyhyt.
-
Herkkikset: jos syöt aamupuurot klo 6.45, syötkö uudelleen klo 8?
Kommentit (48)
En ole vähävarainen, mutta inhoan herätä aamulla 30 min aiemmin, sillä olen vahvasti iltarytminen. Niinpä vien lapset syömään päiväkotiin aamiaisen. Ei siellä syöminen korreloi varakkuuden kanssa mitenkään.
Monilla ihan hyvin tienaavilla myös alkaa aikaisin työt. Kaikille aamu ei ole latautumishetki, vaan jopa suoritus.
Ja itse aiheeseen, tietenkin jatkatte syömistä kotona. Puhu päiväkodissa.
Mä annoin aamulla lapselle ne mustikat jogurtin kanssa ja pari siivua leikkelettä/kananmunaa sekä juotavaa. Päikyssä söi sitten siihen päälle puuroa ja juurespalaa. Kokonaisuutena alkoi olla jo melko monipuolinen aamupala ja kaikki aikuiset tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän perheitä, joilla ei ole varaa aamupalaan.
Ymmärrän senkin, jos lapsi viedään hoitoon todella aikaisin eikä siinä muuta tehdä kuin nukkuva lapsi kärryyn/autoon/ pyörän tarakalle.
-
Sitä en ymmärrä, että päiväkodin henkilökunta paheksuu lapseni aamiaista.
ap
Osaako lapsesi antaa muille ruokarauhan?
Meidän lapsen päiväkodissa ruokailemaan mennään eri rakennukseen, ja sinne lähtee molemmat paikalla olevat aikuiset ja koko ryhmä. Voin kuvitella että kotona aamiaisen syöneellä lapsella olisi ruokalassa vähän tylsää seinää tuijotellen muiden syödessä, enkä pitäisi mahdottomana että päätyisi puuhailemaan häiritsevästi, jolloin aikuisilla herää toive että voi kun tälläkin lapsella olisi puurolautanen johon keskittyä. Mutta heidän ongelmansahan se on.
Vierailija kirjoitti:
No on kyllä naurettavaa jos tuollaiseen puututaan, hyvä lasten oppia, ettei maailma ole tasapuolinen oikeastaan missään asioissa, sekä siihenkin, että kaikki asiat eivät kuulu heille. Jos joku on napissut, että miksei tuo saa syödä, niin olen todennut, että se meidän aikuisten välinen asia miksi ei ja että napiseva lapsi voi keskittyä ihan siihen omaan ruokailuunsa.
T: Lastenhoitaja
Olisko ihan kamalaa sanoa että koska hän on syönyt jo? Ystävällisesti. Eihän kaikki asiat lapsille kuulu, mutta oppivat ja ymmärtävät enemmän jos kerrotaan muutakin ehdottonan välttämättömät, eikä tuon luulisi suuri salaisuus olevan.
Joo, syötä lapselle vielä voikukanlehtiä ja nokkosteetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatusalan ammattilaisen pitäisi osata sanoa, että x on syönyt aamupalan kotona, kahta aamupalaa ei tarvitse, sun äiti/isä/muu auktoriteetti sanoo että sä syöt päiväkodissa aamiaisen, piste. Kun oot syönyt, voit mennä leikkimään x:n kanssa. Hyvää ruokahalua!
Tuota ei opeteta yliopistossa, joten eivät osaa. Varhaiskasvattajat osaavat lähinnä teoriaa eivät niinkään käytännön kasvatustyötä.
Päiväkodin tädit osaisivat. Arvostan heitä, "varhaiskasvattajia" en.
Kiitos arvostuksesta, ilo kuulla kiitosta työstäni. Tuntuu kivalta, kun työtäni arvostetaan.
Olen päiväkodin täti, mutta ilmeisen huono sellainen, kun olen kasvatustieteiden maisteri. En siis osaa kotonakaan hoitaa käytännön asioita tai keskustella ihmisten kanssa, kun tuli opiskeltua yliopistossa varhaiskasvatusta.
Ihanaa päästä taas huomenna töihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatusalan ammattilaisen pitäisi osata sanoa, että x on syönyt aamupalan kotona, kahta aamupalaa ei tarvitse, sun äiti/isä/muu auktoriteetti sanoo että sä syöt päiväkodissa aamiaisen, piste. Kun oot syönyt, voit mennä leikkimään x:n kanssa. Hyvää ruokahalua!
Tuota ei opeteta yliopistossa, joten eivät osaa. Varhaiskasvattajat osaavat lähinnä teoriaa eivät niinkään käytännön kasvatustyötä.
Päiväkodin tädit osaisivat. Arvostan heitä, "varhaiskasvattajia" en.
Ikävä kyllä, tätejä ei enää ole :(
On vaan asiantuntijoita ja varhaiskasvattajia, halusimmepa tai emme. Joku muu antoi tädeille tittelit, että vanhemmat ymmärtäisivät heidän olevan asiantuntijoita ja tietävän paremmin. Se oli virhe, koska vanhemmat yleensä arvostavat viisautta ja tervettä järkeä. (Psst. Tätejä on vielä. Katso kenen sylissä lapsesi istuu, kuuntele kun hän kertoo kuka tykkää hänestä eikä pakota maistamaan ruokaa josta hän ei tykkää. Saattaa olla, että juuri hän on täti, joka silti saa lapsesi maistamaan..)
Eihän kaikki lapset edes syö aamupalaa päiväkodissa, kun monet lapset tulevat vasta klo 8.00-9.00 välillä. Sama iltapv. välipalan kanssa, jos lapsi noudetaan aikaisemmin. Moni vanhempi haluaa olla lapsen kanssa kotona, jos se vain on mahdollista, vanhempien työajasta riippuen.
Monet tuo lapset 9. jälkeen ja hakevat 14-15 .
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän senkin, jos lapsi viedään hoitoon todella aikaisin eikä siinä muuta tehdä kuin nukkuva lapsi kärryyn/autoon/ pyörän tarakalle.
-
ap
Miten perheen varallisuus liittyy päiväkodin aamupalan syömiseen?
Meillä ei koskaan lapset ole syöneet päiväkodissa, koska ne viedään klo 9.00.
Mutta ymmärrän hyvin niitä vanhempia, jotka mieluimmin antavat lapsen nukkua aamulla pitempään ja aamupuuro syödään päiväkodissa, jos lapsi menee päiväkotiin aikaisin. Mieluimmin rauhallinen aamu, kuin puuron kanssa sähläämistä. Mutta tämä tuskin on varallisuus kysymys, kun puuro annos maksaa muutaman centin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kaikki lapset edes syö aamupalaa päiväkodissa, kun monet lapset tulevat vasta klo 8.00-9.00 välillä. Sama iltapv. välipalan kanssa, jos lapsi noudetaan aikaisemmin. Moni vanhempi haluaa olla lapsen kanssa kotona, jos se vain on mahdollista, vanhempien työajasta riippuen.
Monet tuo lapset 9. jälkeen ja hakevat 14-15 .
Ongelma on kai se että tuodaan ruoka-ajalle mutta lapsi ei osallistu ruokailuun, eli joku leikkii vieressä pikkuautoilla samalla kun muiden pitäisi keskittyä ruokailuun. Se voi olla haastavaa, mutta päivähoidon ei pitäisi olla niin jäykkää etteikö tuosta selvittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
ap
Mutta ymmärrän hyvin niitä vanhempia, jotka mieluimmin antavat lapsen nukkua aamulla pitempään ja aamupuuro syödään päiväkodissa, jos lapsi menee päiväkotiin aikaisin. Mieluimmin rauhallinen aamu, kuin puuron kanssa sähläämistä. Mutta tämä tuskin on varallisuus kysymys, kun puuro annos maksaa muutaman centin.
Näinpä. Minun pitää viedä lapsi hoitoon kasiksi. Voin herättää 6:30, ruokkia kotona, viedä päiväkotiin katsomaan vierestä kun muut syö ja venyttää ruokavälin (yli) neljään tuntiin tai antaa nukkua seitsemään asti ja viedä syömään yhdessä kavereiden kanssa aamiaisen. Ei ole ollut vaikea valinta, vaikka puuroon onkin varaa 😁 Itse syön töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
ap
No härregyyd, meillä on varaa leipään ja päällisiinkin, mutta miksi ihmeessä alkaisin sähläämään aamulla kolmen lapsen aamupalaa kun se on siellä päiväkodissa valmiina odottamassa? Anteeksi, mutta minusta sulaa hulluutta. Mielummin nukutaan se puoli tuntia pitempään.
"Herkkikset: jos syöt aamupuurot klo 6.45, syötkö uudelleen klo 8?"
Ei tietenkään, mutta jos asiaa tarkastelee laajemmasta näkökulmasta, niin päiväkoti-ikäiselle tulee aivan liian pitkä aika seuraavaan ateriaan eli lounaaseen, jos aamiainen syödään klo 6.45 ja lounas tarjotaan vasta klo 11-12.00 välillä. Ja lapsella on jo kiljuva nälkä ja saattaa ennen lounasta olla kiukkuinen ja ärtyisä, kun verensokeri on laskenut. Tuossahan tulee aterian väliksi lähes 5h, joka on liian pitkä aika jopa aikuiselle, saati leikki-ikäisellä.
Meillä lapset ovat syöneet aamupalan kotona, mutta viedäänkin päiväkotiin vasta klo 8.30.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Onko ap:llä kaikki ihan kunnossa?
Ap:lla nimenomaan on kaikki erityisen hyvin kunnossa.
-
ap
Tekstisi perusteella ei kyllä ihan ole
Eikö ne lapset jotka ovat syöneet kotona aamupalan, voisi istuttaa sen ajaksi omaan pöytään jossa pelasivat vaikka puhelimillaan sen aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne lapset jotka ovat syöneet kotona aamupalan, voisi istuttaa sen ajaksi omaan pöytään jossa pelasivat vaikka puhelimillaan sen aikaa?
Päiväkotiin ei viedä puhelimia, vaikka jostain syystä päiväkoti-ikäisellä sellainen sattuisi olemaankin.
Kyllä ymmärrän, että voi olla päiväkodissa ongelma, koska silloinhan jonkun pitäisi sitä sun kullanmuruasi viihdyttää sillä välin kun muut syövät. Päiväkodin henkilökunta on varmaan aikalailla kiinni siinä aamupalan syönnissä ja ei ole aikaa katsoa mitä yksi sillä välin tekee. Äkkiä sitä lapsi häiritsee muita, jos vaan hengaa siinä pöydän vieressä muiden syödessä. Eli ongelma voi olla ihan lapsesi käytöksessäkin.
Mun lapset ei enää ole päiväkodissa. Mutta silloin kun oli niin siellä oli kerran kuussa sellaisia "tutustu lapsesi päivään"-päivään systeemejä, jolloin vanhemmat tai isovanhemmat saivat tulla lapsen mukana päiväkotiin. Mä olin yhtenä aamuna kuopuksen kanssa istumassa aamupalalla. Ryhmässä oli yksi poika, joka ei "pystynyt" syömään päiväkodin puuroa ja söi aina aamupalan kotona. Koko ruokailun ajan tämä poika lällätti muulle ryhmälle "mää saankin jo ottaa hedelmää ja teidän pitää vielä syödä puuroa, mää saankin jo xylitoli-pastillit, mä saankin jo mennä leikkimään...." jne. Kaikki muut lapset söivät todella apeana puuroaan, kukaan ei lähtenyt tähän lällätykseen mukaan. Kuiskasin omalle lapselle et meneekö aamupalat aina näin ja hän nyökkäsi. Henkilökunnan olisi tietysti pitänyt puuttua tähän jotenkin, mutta kannattaa ottaa selville miten oma lapsi käyttäytyy, jos on samassa tilassa näiden aamupalailijoiden kanssa.
Meidän molemmat lapset söivät lähes poikkeuksetta aamupalan kotona eikä se ollut koskaan ongelma päiväkodille.