Neuvola päiväkoti yhteistyölomake
Onko se standardilomake kaikille? Tänään oltiin 1,5vuotis neuvolassa ja minulle annettiin se tehtäväksi, että sanon, että päiväkodissa täyttävät ja myös vanhemmat täyttää sen lomakkeen. Jotenkin hassusti minulle uusi neuvolahoitaja töksäytti, että katsotaan vastaako vanhempien ja neuvolan puheet toisiaan. Kysyin tarkentavasti mitä tarkoitti ja sanoi, että voi tulla vaikkapa esille vilkkautta tms. Että meidän lapsesta ei hänellä ole huolta, (miten olisikaan, on vasta 1,5 vuotias normaali poika).
Onko tällainen lomake normaali?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä traumatisoituneita, ja harhaisia, ihmisiä. Joku roti voisi silti olla millaista kuraa jonain "totuutena" ulostaa, tyhmempi lukija saattaa ottaa ne tosissaan ja se ei kyllä sitten ainakaan sitä lasta palvelisi.
Jotenkin suloista kuvitella, että päiväkoti kirjoittaa niitä romaanejaan lapsista pyyteettömästi lapsen parhaaksi. Pidä lapsenuskosi!
En täyttänyt mitään lappuja koskaan, en neuvolassa, en koulussa, tai muuallakaan. Lapseni kertoi minulle ala-asteella että koko luokan oli ollut pakko täyttää kysely missä kyseltiin vanhempien juomista ja huumeidenkäyttöä ja ties mitä irtoseksijuttua. Lapseni ei suostunut täyttämään, vaan sanoin ohjeideni mukaisesti että äiti on kieltänyt täyttämästä jos äiti ei ole antanut lupaa, ja kysynyt opelta että onko äiti antanut luvan. Opettaja oli sanonut että kyllä äitisi on antanut luvan, ja lapsi oli sen sitten täyttänyt. Kotiin tullessaan lapsi kertoi tästä minulle ja lähdin samantien koululle, jossa vaadin lapseni paperin takaisin, ja kantelin sekä rehtorille että peruskoulusta vastaavana olevalle ylemmälle taholle.
Tuon episodin jälkeen sanoin aina kaikkien kuullen lukuvuoden ensimmäisessä vanhempainillassa, että meidän lapsi ei sitten täyttele teidän lappuja jos minä en ole ensin nähnyt mitä niissä kysytään, enkä täyttele itsekään mitään lappuja, opettaja on hyvä ja kirjaa itselleen ylös millainen lapseni on, ja sen mitä minä kerron lapsestani.
En ole kiinnostunut teidän alapeukuista, lapseni on jo 20-vuotias töissäkäyvä ja opiskeleva aikuinen.