Miksi suomalaiset haukkuu Suomea ja suomalaisia?
Ihmettelen tätä asiaa. Tällä palstalla varsinkin, ja muissa keskusteluissa ja ihan kasvotusten jutellessa tähän asiaan törmää.
"Tällanen on mahdollista vaan Suomessa", negatiiviseen sävyyn,
"Suomalaiset naiset on rumia" persjalkaisia, lihavia, karvaisia... ja miehet kaljamahoja, jne.
"Ei tuollaista tänne Suomeen tule ikinä", kehityksestä jollain alalla tai otain erilaista hienoa kulttuuria mitä esim muualla Euroopassa on
Kommentit (13)
Miksei voisi olla onnellinen siitä mitä ollaan? Ei se haukkumalla siitä parane, ne epäkohdat siis.
Samaa ihmettelen, lisäksi mua ihmetettyy se vahingonilo kun suomalaisilla firmoilla menee huonosti. Kuten tällä palstalla ollaan onnellisia Hesarin levikin pienenemisestä ja Marimekon plagiaattikohusta?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 15:49"]
Samaa ihmettelen, lisäksi mua ihmetettyy se vahingonilo kun suomalaisilla firmoilla menee huonosti. Kuten tällä palstalla ollaan onnellisia Hesarin levikin pienenemisestä ja Marimekon plagiaattikohusta?
[/quote]
Pravdan levikin pienenemisestä olen tyytyväinen -en siis onnellinen- koska lehden linja on korostetun vihervasemmistolainen ja sitä roskaa en siedä.
Marimekko nyt vaan esimerkkinä että huijaus ei kannata.
Epäkohtia jos ei tule tietoon ne saavat olla ja kukoistaa.
Tämä on varmaan osa sitä samaa ilmiötä kuin, että Suomessa se on uutinen, että jonkun muun maan tiedotusvälineissä uutisoidaan Suomesta.
Surullista.
Siksi koska ulkomaalaisetkin haukkuu meitä ja ihmettelee monia meidän touhuja: ostareiden edessä seisoskelevia nuoria jotka räkii ja röökaa urakalla, julki-imettäviä epäsiistin ja hikisen näköisiä mammoja, sitä että ihmiset pistävät täällä enemmän rahaa viinaan kuin vaatteisiin jne. Eli ei nuo kommentit ihan tyhjästä tule.
Siksi koska suomalaiset ovat niin tylyjä juntteja, valitettavasti se korostuu aina kun tulen käymään täällä ulkomailta lomieni aikana, kuten nytkin.
Minä, ulkosuomalaisena, haukun joskus Suomea, mutta yleisemmin kritisoin. Mutta suomalainen ei kestä edes kritiikkiä ja vänkää vertaillessa ulkomaihin, että Suomessa on kaikki paremmin mitä ihmeellisimmillä perusteilla.
Suomessa on paljon paskaa ja alaspäin menee, uskokaa pois. Ei ole mitään syytä haukkua Suomea jos siellä olisi kaikki hyvin, päinvastoin, se on minunkin isänmaa.
t. asunut 2:ssa ulkomaassa väh. 1 vuoden per maa ja asun edelleen.
Kehitystä ei tapahdu jos ei oteta esiin asioita, joissa olisi kehittämisen varaa. Suomessa vaan niin ei saa tehdä, koska se on heti haukkumista suomalaisuutta kohtaan. Ei osata ajatella, että kun parannettais tuossa, oltaisiin vielä parempia. Suomalainen sisäänlämpiävyys on peruja ajoilta, jolloin asuttiin pienissä kylissä ja naitiin korkeintaan kylän kiikkumäen toiselta laidalta. Muiden ihmisten läheisyys on kauhistus harvaan asutussa maassa ja kaupunkimainen asuminen ei vaan tunnu onnistuvan muutaman kymmenen vuoden harjoittelun jälkeen vielä. Iso henkilökohtainen kupla suojaa ylenmääräisen herkkää hipiää.
Kehitystä ei tapahdu jos ei oteta esiin asioita, joissa olisi kehittämisen varaa. Suomessa vaan niin ei saa tehdä, koska se on heti haukkumista suomalaisuutta kohtaan. Ei osata ajatella, että kun parannettais tuossa, oltaisiin vielä parempia. Suomalainen sisäänlämpiävyys on peruja ajoilta, jolloin asuttiin pienissä kylissä ja naitiin korkeintaan kylän kiikkumäen toiselta laidalta. Muiden ihmisten läheisyys on kauhistus harvaan asutussa maassa ja kaupunkimainen asuminen ei vaan tunnu onnistuvan muutaman kymmenen vuoden harjoittelun jälkeen vielä. Iso henkilökohtainen kupla suojaa ylenmääräisen herkkää hipiää.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 15:49"]
[/quote]
Siis pitäisikö meidän sinun mielestäsi olla ylpeitä siitä, että Suomen suurin päivälehti on sellainen "laatulehti" kuin hesari?
Pitäisikö meidän olla ylpeitä siitä, että suomalainen yritys kopioi ja varastaa?
Onko sinun mielestäsi nämä sellaisia asioita joissa on jotai ylpeilyn aihetta vai pitäisikö sinun mielestäsi olla ylpeitä ihan mistä vaan mikä on suomalaista oli sitten minkälaista kuraa tahansa? Kumpi? Jälkimmäinen on umpimielisten luiskaotsanatsien nationalismia ja edellinen vaihtoehto on hieman moraalisesti arveluttava.
Minä mieluummin olisin ylpeä niistä asioista joissa jotain ylpeilyn aihetta on. Olisin mielelläni ylpeä esim. ilmaisesta terveydenhuollosta mutta kun se ei valitettavasti ole ilmaista (toisin kuin eräissä muissa maissa) ja muutenkin se on menossa alamäkeen-
Suomalainen on onnellinen vain saadessaan hävetä.