Ei se synnyttäminen ollutkaan niin kauheaa.
Sehän oli ihan Ilkka puuha. Joten jos nyt joku ensikertalainen tämän lukee niin oikeasti se voi olla tosi positiivinenkin kokemus :)
Kommentit (28)
Ohis kysyy, miten revetään epparista?
Kateellinen olen teille.... Itselläni neljä synnytystä ja täyttä helvettiä, tehohoitoa, leikkaussaleja, litroittain verta, viikkoja sairaalassa letkuissa, pelkoa pääsenkö enää koskaan hengissä kotiin yms joten kyllä se harmittaa, että toisilla kaikki menee noin helposti :(
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 14:08"]
[/quote]
Alapeukutit, mutta et osannut vastata?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 12:25"]
saitteko te epiduraalin tms. kivunlievitystä?
[/quote]
Kivunlievitys on nössöjä varten, kyllä lapset pitää tulla maailmaan ilman mitään kipulääkkeitä. Kerran oli puhetta kiljumisesta synnytyksessä, eräs nainen totesi: "Kun on sisäänkin mennyt huutamatta niin saa tulla uloskin kiljumatta" .
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 12:48"]
Minäkin totesin että "näinkö helppoa se oli?" kun esikoinen syntyi!
[/quote]
Kuin myös. Ja pelkkä ilokaasu oli käytössä.
Oli kyllä kivuliasta, mutta siihen olin varautunut. Lähinnä yllätti se, että kun ei tehdä tarpeettomia toimenpiteitä, niin synnyttää saa ihan rauhassa, siinä ei tarvita mitään lääkkeitä tai puuttumisia, ja välttämättä ei synny mitään sen ihmeempiä repeämiä tms.
Ja että synnytyksen jälkeen voi olal suoraan omilla jaloillaan ja olo mitä energisin.
2 helppoa synnytystä takana ja voisin synnyttää vaikka kerran kuussa jos joku hoitaisi lapsen yösyötöt ja imetykset sun muut ekat 3kk..
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 14:08"]
[/quote]
Alapeukutit, mutta et osannut vastata?
[/quote]
No en ole tuo alapeukuttaja, enkä ole myöskään synnyttänyt, mutta voisi kai kuvitella että episiotomiasta huolimatta voi revetä, ja silloin se repeäminen tulee sen viillon jatkoksi. Eli revetään epparista.
Mulla synnytys kauan. Alkoi keskiviikko aamuna jolloin supistukset tulivat 10 minuutin välein ja tätä jatkui perjantai Ilta perjantain siis ihan kokonajan kymmenen minuutin välein. Perjantaina sitten illalla kahdeksalta ottivat sisälle kättärille ja tyttö syntyi lauantai aamuna klo.09.00
muistan vain, että lauantaina illalla tajusin, että olen nukkunut viimeksi tiistai keskiviikko välisenä yönä. Mutta synnytys oli kyllä silti helppo. T. AP
Puhelimella kirjoittaessa tulee näköjään paljon virheitä. T. Ap
Mulla oli tosi helppo avautumisvaihe! Joo, olihan ne supistukset tosi kipeitä, mutta sain liikkeellä ja muminalla lievitettyä kipua tosi paljon. (Ponnistusvaiheesta en sitten sano mitään, kun tää on tällainen tsemppiketju...)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 12:25"]
[/quote]
Kivunlievitys on nössöjä varten, kyllä lapset pitää tulla maailmaan ilman mitään kipulääkkeitä. Kerran oli puhetta kiljumisesta synnytyksessä, eräs nainen totesi: "Kun on sisäänkin mennyt huutamatta niin saa tulla uloskin kiljumatta" .
[/quote]
Entä jos on huutanut silloin, kun lasta on pantu alulle, saako silloin huutaa synnytyksessäkin?
(Vähän ehkä idiootti vertaus sikäli, että sukupuoliyhdyntä harvemmin tuottaa helvetillistä kipua, eikä siihen käsittääkseni voi kuolla, toisin kun synnytykseen. Ja jos nyt vielä jatketaan, niin yhdenkään yhdynnän jälkeen en oo tarvinnut verensiirtoa - mites teillä?)
Minullakin 3 ensimmäistä synnytstä oli aika mukavia. Puudutukset osui täydellisesti kohdilleen ja synnytys oli oikeasti ihan miellyttävää puuhaa jopa. Toki supistukset on kivuliaita, en sitä kiistä.
Sitten sain neljännen joka tuli kauhealla vauhdilla maailmaan ja puudutuksia en ehtinyt saamaan. Jostain syystä, en kokenut tarvetta ponnistaa vaikka vauva oli jo tulossa. Tuska oli aivan kauhea kun piti ponnistaa vaikka kaikki refleksit pakottivat käpertymään kasaksi ottamaan supistuksia vastaan. Tämä neljäs synnytys ei siis ollut todellakaan mikään mukava kokemus. Onneksi nopea kuitenkin.
Minäkin olin yllättynyt, tosin äitini on aina kertonut miten helppoa hänellä on ollut niin en osannut pelätäkään.
Synnyttäminen on ehdottomasti parasta koko raskaudessa =D
Minulla oli käytössä ilokaasu ja sitten lopussa sain jonkin piikin reiteen mutta en edes muista mikä se oli. T.ap
on vaan joskus mukava kertoa näistä positiivisista kokemuksista.
Minäkin totesin että "näinkö helppoa se oli?" kun esikoinen syntyi!
Aina kuulee vaan kauhutarinoita, minua ystävät ja miehen sukulaiset yritti pelotella etukäteen. synnytys kesti sitten 3 tuntia, mitään kivunlievitystä en ehtinyt saada enkä olisi tarvinnutkaan. kaikki sujui törkeän hyvin!
Tuollainen fiilis oli minullakin esikoisen jälkeen, mutta sitten...:)
Mulla on myös vain hyviä kokemuksia. Ensimmäinen käynnistettynä 2 viikkoa lasketun ajan jälkeen. Ei ongelmia, aamulla käynnistettin ja illalla syntyi terve tyttö. Koko ajan olin hyvin seurannassa eikä tarvinnut kärsiä kipuja kotona ja miettiä koska pitää lähteä sairaalaan. Sain epiduraalit hyvään aikaan, ja se 10 minuutin ponnistusvaihekin oli nopeasti ohi kun puudutus tehosi oikeaan paikkaan oikeassa määrin.
Toinen lapsemme syntyi luomusti kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa, synnytys kesti 3 tuntia, sairaalaan mennessä olin 8 senttiä auki, ilokaasun avulla hengittelin viimeiset kaksi senttiä auki ja sitten vain ponnistamaan, se kesti muutaman minuutin.
Synnytykseni olivat erilaiset, mutta molemmista jäi todella hyvä mieli ja kaikki hoitui mallikkaasti. Lisäksi minulla aivan äärimmäisen ihanat kätilöt molemmilla kerroilla.
Hyviä synnytyksiä kaikille tuleville äideille!