Miten pystyisi estämään sen ettei oma lapsi sitten aikanaan
teini-ikäisenä juo alkoholia tai aloita tupakoimista?
Kommentit (15)
oma esimerkki olisi paras keino. Emme kumpikaan polta ja alkoholin käyttö on satunnainen siideri silloin tällöin saunan jälkeen.
ole aloittanut tupakan polttoa vaikka kaikki kaverini polttivat... minusta oli kiva olla erilainen nuori kun en juonut enkä polttanut, olin ylpeä siitä että olin erilainen...
ehkä jos lapsia saisi kannustettua siihen että kaikki mitä kaverit tekee ei oli välttämättä niin hienoa... omat aivot paras keino...
mä voin kertoa teini-ikäisille lapsille omia kokemuksiani teini-iässä koheltamisesta. Ihan taatusti on apua.
Omassa kotonani alkoa käytettiin tosi maltillisesti eivätkä vanhempani oikeastaan koskaan käyneet baareissa. Kotona vaan siemailtiin viinejä ja saunaolutta. He eivät myöskään tupakoineet. Mutta murrosiässä tuli tietenkin kokeiltua molempia ja kun täytin 18 oli hetken aikaa sellainen villi vaihe tuossa baareissa käymisessä. Äiti ei tykännyt, mutta eipä pystynyt enää täysi-ikäistä kieltämäänkään. Opiskeluaikoina tuli otettua kunnolla ja polteltua muttei koskaan selvin päin. Kun ekaa lasta rupesin odottamaan, niin tupakointi loppui täysin ja alkoholin käyttökin väheni huomattavasti.
En tiedä onko auttanut mutta kyllä minä olen pienestä asti saarnannut että tupakanpoltto tai tussilla vedetyt silmärajaukset eivät tee sinusta aikuisten silmissä aikuisempaa vaan teinin.
Vahva itsetunto auttaa kun ei tarvitse olla niinkuin muut. 16- ja 18-vuotiaani eivät polta.
hänen ei tarvitse välittää kavereiden painostuksesta ja hän voi tehdä omat ratkaisunsa tupakoinnin ja alkoholin suhteen. Meillä kotona sekä poltettiin että välillä otettiin aika runsaastikin alkoholia, mutta minä en ole koskaan tupakkaa maistanut ja alkokin alkoi maistua vasta kypsässä 25 viiden vuoden iässä. Näin vissiin tarpeeksi kännisiä aikuisia, että totesin, että alkoholi ei välttämättä ole niin cool, hauskaa voi olla ilmankin.
Nykyään juon lasin-pari viiniä ruoalla viikonkoppuna ja saunan jälkeen siiderin.
että tuo " kaverit painosti" on vanhempien keksimä tekosyy sille, että oma pikku mussukka tupakoi/juo... ei kestetä ajatusta siitä että hyvästä kodista huolimatta nuori tekee huonoja asioita. Syntipukki täytyy jostain löytää, kaverit on siihen hyviä.
vaikka tussattuine rajauksineen? ;)
Itse en tupakoi ja propaganda sitä vastaan aika vahvaa meillä kotona. Aika näyttää miten käy... Muut teinijutut otankin sitten ihan " ilolla" vastaan, ajakoot irokeesin, tehkööt vaatteita, jotka matkittu japanilaisista piirretyistä... :p Ihanaa! :D Enää 8 vuotta ja mulla eka murkku talossa.
seurustelu yksipuoliseksi jää kun murkku on aika vastahakonen kaikkeen. Silti murkut alitajusesti haluu että niitä halataan, ja ne saa saman huomioimisen kun pikkuväki. Ja aina voi mennä illalla sängylle istumaan ja kyselemään kuulumisia, ja jos ei puhu , voi kertoa omia kuulumisia. Mulla on jo neljäs lapsi murrosiässä, ja kavereita on nähty lähemmä sata vuosien aikana, ja ne jotka polttaa ja juo jatkuvasti, on sellasia jotka ei vanhemmilta paljoa muuta kun rahaa saa. Vaikka ne on isoja kokoisekseen, on ne vielä aika pieniä ja kokemattomia, ja parempi holhota vähän liikaa, kuin liian vähän.
Tai no jos ihan pöllöt jälkeläiset....
Mun kaikki kaverit poltti, mutta mun itsetunto oli senverran hyvä, että pystyi sanomaan ei kiitti:)
siitä kuinka hienoa on olla erilainen eikä mennä mukaan muiden nuorten juttuihin!
Silti aloitin polttamisen ja juomisen siinä missä muutkin.
Kavereistä se on pitkälti kiinni, mutta eivätpä vanhempani olisi pystyneet kavereitani valita.
Eli en usko että on oikein mitään keinoja estää lasta tekemästä niitä asioita joita haluaa.
Tiukat rajat ovat melkein yhtä tyhjän kanssa, nuoret kyllä keksivät keinot tehdä sitä mitä mieli halajaa.
Ainoa mikä olisi auttanut olisi ollut se jos kaikki ystävät olisivat päättäneet lopettaa hölmöydet, ei siihen vanhemmat vaikuttaneet yhtään.
Ja minulla oli ystäviä hyvin erilaisista kodeista, monilla oli paljon liikunnallisia ja musikaalisia harrastuksia ja tiukat rajat ehjässä, uskonnollisessa kodissa.
hyvä itsetuntoinen niin osaa varmaan olla tutustumatta sellaisiin kavereihin, jotka vain rellestävät. :)
että annan lapsen tuoda kavereitaan kotiimme " hengailemaan" siten heillä on paikka missä olla ja samalla tiedän, mitä he tekevät ja missä ovat.
Varmaan aika moni täällä on tehnyt alaikäisenä omat alkoholi- ja tupakkakokeilunsa. Kuinka moni voi sanoa, että olisi jäänyt kokeilematta, jos vanhemmat olisivat tehneet jotain toisin? En minä ainakaan. Sitä vaan siinä iässä tuntee itsensä jo niin aikuiseksi ja kykeneväksi tekemään omat päätöksensä, ja sitä kaipaa muka jotain jännitystä elämäänsä ja haluaa ehkä kapinoida. Se vain kuuluu siihen ikään joillakin, vanhemmista riippumatta.
lapsillemme kertoneet miksi ei kannata juoa eikä polttaa ja silti vanhin poika alkoi tupakoimaan, se oli aika kova isku. On jo 19v ja kotona ei saa polttaa parvekkeella ja tietää tasan tarkkaan haitat ja vaarat.