Mikä olisi kohtuullinen palkka?
Jos on tehnyt jotain työtä kymmenen vuotta sitten, ja silloin palkka oli vaikka 10 euroa tunnissa, niin mikä olisi sinusta kohtuullinen palkka tänä päivänä? Jos tuon alan kokemusta on pari vuotta.
Kommentit (8)
No kai se palkka on kymmenessä vuodessa noussut jo ihan yleiskorotustenkin vuoksi. Palkka riippuu yleensä kyseisen alan työehtosopimuksesta, jossa on määritelty palkkaluokat mm. kokemukseen perustuen. Tutki oman alasi tes.
Jotensakin outo kysymys. Miksi et laita alaa ja työnimikettä, niin joku voi osatakin auttaa.
Kymmenessä vuodessa on menotkin nousseet. ehkä jokin 13-15 euroa?
Kymmenen vuotta sitten kuusi euroa tunnissa oli kehno palkka (mm. Muumimaailman kesätyöntekijät), kahdeksan okei ja kymmenen jo hyvä. Nykyisin kaikki alle kymmenen on kehnoa.
Tähän on aika monta näkökulmaa. Mitä työn tuloksena syntyy? Onko kyseinen työ pelkkä kuluerä palkanmaksajalle, vai tuoko työntekijän työpanos yrityksen kassaan rahaa, ja kuinka paljon? Mikä on työnantajan palkanmaksukyky? Onko tuottavuus kohentunut 10 vuodessa? Onko työ raskasta, vaativaa, vaatiiko paljon koulutusta vai voisiko kuka tahansa tehdä ko. työtä? Oletko työssäsi parempi kuin joku muu, ja mitä muille maksetaan?
Mikä on TES:n mukainen palkka alallasi?
Minun palkkani on n. 14 euroa tunnissa (laskin kuukausipalkasta=. Teen kohtalaisen vaativaa töitä ja olen saanut monesti kuulla että poljen palkkoja. Tämä on helkkari soikoon minulle iso raha, kun olin pitkään ilmankin töitä. En jää työttömäksi siksi, että joku on sitä mieltä että minun pitäisi olla suostumatta näin pieneen - eikä työnantaja pysty isoa palkkaa maksamaankaan. Asiakasta laskutetaan tuntipalkkani * 3.
Vastatkaa nyt joku jotain. Onko kohtuullista, jos palkka on se sama 10 euroa? Vai paljonko sen pitäisi olla noussut kymmenessä vuodessa?