Miten ihminen oppisi heräämään herätyskelloon?
Minulla ei ole ongelmaa, herään hyvin, sammutan herätyksen ja nousen ylös. Mutta mieheni ei vain herää. Ja jos herääkin, herää vain hiukan, sammuttaa herätyksen ja jatkaa uniaan, ei edes muista heränneensä.
Tästä on alkanut kehittyä ongelma, kun hän on toisella paikkakunnalla töissä ja menee jatkuvasti myöhässä töihin. On kokeiltu vaikka minkälaisia herätyskelloja, erilaisia ääniä, luonnonvalolamppua vai mikä onkaan, herätyksiä on monta ja eri puolilla makuuhuonetta, että joutuu nousemaan jne. Mutta mikään ei auta, mies on niin unessa, että kömpii vain takaisin peiton alle sammutettuaan herätyksen, vaikka tekisi sen viisikin kertaa.
Kommentit (31)
Älä vaan tee lapsia sen kanssa, saat hoitaa yöheräämiset yksin.
Vierailija kirjoitti:
Onko varma, ettei kärsi uniapneasta? Jos ei, niin sitten vaan aikaisemmin nukkumaan.
En usko, en ainakaan ole huomannut ja vuosia jo oltu yhdessä. Mies menee kyllä ajoissa nukkumaan, 21 aikaan, mutta silti sama juttu. On koko ikänsä ollut samanlainen, aivan sama mihin aikaan menee nukkumaan, ei vain herää, ellei suurinpiirtein potkaise sängystä alas ja silloinkin saattaa vain palata nukkumaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Älä vaan tee lapsia sen kanssa, saat hoitaa yöheräämiset yksin.
Meillä on kyllä lapsi ja mies auttoi öiden kanssa, välillä jopa heräsi itse lapsen itkuun.
Ap
Ongelmana miehen kanssa ei näytä olevan se herääminen, vaan se, että palaa sänkyynsä ja nukahtaa uudestaan. Jos siis ei auta edes kaukana sängystä oleva herätys.
Ei kai tuohon auta muu kuin se, ettei mies palaa sänkyyn takaisin. Vai unissaanko hän kävelee sammuttamaan sitä herätystä?
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana miehen kanssa ei näytä olevan se herääminen, vaan se, että palaa sänkyynsä ja nukahtaa uudestaan. Jos siis ei auta edes kaukana sängystä oleva herätys.
Ei kai tuohon auta muu kuin se, ettei mies palaa sänkyyn takaisin. Vai unissaanko hän kävelee sammuttamaan sitä herätystä?
Itse luulen, että on jonkinasteista unissakävelyä, mies muista ikinä heränneensä ja on aivan tillintallin.
Ap
Jotkut ihmiset nukkuvat todella syvää unta ja herääminen voi olla haastavaa (tunnen yhden vastaavan)Vanha kunnon pärisevä herätyskello soimaan johonkin pidemmälle johon täytyy nähdä vaivaa kellon sammutaakseen. Onko ollut aina sikeästi nukkuvaa ja vaikeasti heräävää sorttia vai onko uni syventynyt entisestään? Ehkä kävisin varmuudeksi lääkärissä siinä tapauksessa.
On kokeiltu myös vanhaa herätyskelloa, mutta silloin nyppi kaikista talon esineistä patterit irti puoliunessa, kun ei käsittänyt mistä se pirinä tuli. Ja tuo toistui kaksi viikkoa joka aamu, luultavasti nukkui vielä osaksi.
Mies on koko ikänsä ollut tällainen, nukkuu todella sikeästi. Oli kuulemma ihan tuskaa huolehtia mies aina kouluun aamuisin. Sinänsä onni, että lapsi on perinyt isänsä unenlahjat, eikä herää pieniin kolinoihin.
Ap
En tiedä, minäkään en herää. Herään vasta, kun olen nukkunut 7-8 tuntia.
Kerran olin töissä lastenleirillä, nukuin samassa tuvassa lasten kanssa. Laitoin oman herätyksen klo 7, tuntia ennen lasten herättämistä. Pääsin nukkumaan vasta klo 0.30, koska leirillä oli aikuisille pakollinen suunnittelukokous.
Lapset herätti minut klo 8.30, että miten tuon herätyskellon saa pois päältä, se on soinut jo klo 7 asti...
Joka ilta nukkumaan 8 tuntia ennen kuin pitää herätä, niin laiskakin mies alkaa ennen pitkää saada nukkumisesta kyllikseen.
Ollaan miehen kanssa molemmat tuollaisia, mies pahempi. Saattaa käydä sohvalle päiväunille, ja herätyksen soidessa laittaa sen pois ja mumisee minulle että vielä kymmenen minuuttia. Kymmenen minuutin päästä herättelen, ja tämä on ihan kummissaan siitä ettei kello soinut eikä edes muista tuota alkuperäistä herätystä. Ainoa joka toimii itselle on monta eri herätystä eri paikkaan.
Ei h##vetti tuollaiset ihmiset on rasittavia. Kun kello soi, niin noustaan ja sammutetaan se. Sitten kävellään vaikka suoraan suihkuun niin johan herää.
Soita herätyspuhelu, jossa samalla kyselet jotain jonninjoutavuuksia. Mies joutuu pistämään näin aivot koville heti aamusta.
Vierailija kirjoitti:
Onko varma, ettei kärsi uniapneasta? Jos ei, niin sitten vaan aikaisemmin nukkumaan.
Ja ruokavaliosta pois kaikki guarkumi - se aiheuttaa sitä, luki spc/fimeassa vielä jokunen aika sitten, kun diabeetikoille syöttivät lääkeenä sellaista. Ei lue enää, mut en tiedä, vieläkö syöttävät. Mun mies lopetti kuorsaamisenkin kun oppi ostamaan semmoista, missä sitä ei ole. Nyt herään usein siihen, kun ei kuulu mitään ääntä:-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, en ainakaan ole huomannut ja vuosia jo oltu yhdessä. Mies menee kyllä ajoissa nukkumaan, 21 aikaan, mutta silti sama juttu. On koko ikänsä ollut samanlainen, aivan sama mihin aikaan menee nukkumaan, ei vain herää, ellei suurinpiirtein potkaise sängystä alas ja silloinkin saattaa vain palata nukkumaan.
Ap
Ja monelta herätys?
Luultavasti pitäisi mennä vaan vielä aikaisemmin nukkumaan. Unen tarve on yksilllöllistä. Joku voi tarvita jopa 11h yöunet. Kuinka pitkään mies nukkuu lomalla kun saa nukkua vapaasti kelloon heräämättä? Siitä voisi saada osviittaa, että kuinka pitkän unen hän tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Soita herätyspuhelu, jossa samalla kyselet jotain jonninjoutavuuksia. Mies joutuu pistämään näin aivot koville heti aamusta.
https://www.tivi.fi/uutiset/kaipaatko-aamuun-jannitysta-heratyskello-ti…
Wau, vaikkei tule tarvettakaan, hyvä tietää:-)
Vierailija kirjoitti:
Joka ilta nukkumaan 8 tuntia ennen kuin pitää herätä, niin laiskakin mies alkaa ennen pitkää saada nukkumisesta kyllikseen.
8 tuntia? Tuohan on normaali unentarve. Itse olen valitettavasti sitä porukkaa jonka pitää saada 9-10h unta tai olen ihan tillin tallin töissä. 7-8h unilla olen vielä siinä kunnossa että pomo vetää syrjään ja kysyy onko kaikki hyvin.
Mies tosiaan menee ajoissa nukkumaan ja nukahtaa nopeasti, mutta nukutulla ajalla ei ole asiaan mitään vaikutusta. Ja luulen hänen tosiaan olevan vielä unessa, kun nousee sammuttamaan herätyksen, joten ei tajua "jatkaa matkaa" vaan palaa sänkyyn.
Olen aina ihmetellyt tätä, koska mies ei ole laiska, vaan tekee koko ajan paljon kaikkea.
Ja olen soittanut herätyspuheluita, mutta mies ei herää puhelimen ääneen. Ei vaikka miten monta kertaa soittaisin, joskus hylkää puhelun, luulee varmaan sammuttavansa herätyksen.
Ap