Paljonko ystävälle voi antaa anteeksi?
Minulla on erityisen hyvä ystävä, ollut 20 vuotta kuin sisko. Aina kaikki ei ole sujunut kuin strömsössä, hän nimittäin kerran makasi silloisen miesystäväni kanssa. Asia sovittiin ja pienen etäisyyden jälkeen jäikin taustalle. Nyt ystäväni sai vauvan, ja tuntuisi muuttuneen melkoisesti. Hän paukkasi baariin ja jätti kolmeviikkoisen vauvan isänsä hoiviin. Miehelleni hän jutteli asioita joita olin ystävälleni luottamuksella kertonut miehen masennuksesta, jonka johdosta miehen masennus sai bensaa liekkeihin ja tuon sattuman jälkeen mies lähti. En ole pystynyt puhumaan ystävälleni sen jälkeen. Tiedän kyllä että masentunut ukko olisi kyllä lähtenyt jossain vaiheessa kuitenkin, mutta en voi antaa ystävälleni anteeksi tekoaan, tuntuu liian vaikealta. Hän on ollut myös masentunut ja luulen että on baby bluesin kourissa ja siksi käyttäytyy noin.
Mutta kuinka monta kertaa ystävälle voi antaa anteeksi, ja missä menee ystävyyden rajat?
Kommentit (9)
Säkö olet nyt kaksi miestä menettänyt tuon "ystävän" takia?
Edelleen olen sitä mieltä että sinua tallotaan.Ei tuollaiseen ystävään voi luottaa.Mikä tuki se sellainen on joka ensin sen surun tahallaan aiheuttaa???Mutta kaipa katsot tämän "ystävän"muut piirteet niin hyviksi että siedät moista kohtelua.Suosittelen kyllä ystävän vaihtoa....
Noo ei hän tee tuota tahallaan satuttaakseen. Hän on itse masentuvainen ja ahdistuvainen ja tuo on sen oireilua. Sen looginen tiedostaminen ei kyllä hiukkaakaan häivennä pettymyksen tunnetta. Koitan tässä nyt punnita kovasti että jatkanko "ymmärtämistä" vai pelastanko itseni tulevilta pettymyksiltä. Toisaalta hän on ollut korvaamaton apu ja kuuntelija minulle myös.
En voi sanoa että olisin menettänyt kaksi miestä hänen takiaan. Eiköhän se eka tapaus olis painanut ennemmin tai myöhemmin sitten jotain muuta naista jos on kerran petollinen luonteeltaan. Nykyinen on vielä kuvioissa.. muttanut pois kotoa, nuolemassa haavojaan ja parantelemassa masennustaan. Meillä on lapsia joten pitää nyt yrittää heidänkin puolestaan viimeiseen asti. Mutta kimmoke hänen lähtöönsä oli kyllä ystäväni päästämä sammakko. Tosin, myös mieheni olisi kyllä sairautensa syövereissä lähtenyt ennemmin tai myöhemmin, senverran huonossa jamassa on, että en hänen lähdöstään yksin ystävääni syytä. Mutta pettynyt olen yhtäkaikki.
ap
Puolustelet kovasti nytkin ystävääsi. Olisi mies pettänyt kuitenkin, olisi toinenkin lähtenyt jne. Mitä kyselet missä raja menee jos et tykkää kommenteista?
Eiköhän olisi parempi ottaa etäisyyttä? Mitä hän seuraavaksi tekee kun aina annat anteeksi?
Kaksi mokaa, helposti voi ne antaa anteeksi, jos itse sitä haluat.
No en sentään sitä sanonut ettenkö tykkäisi kommenteista, vaan koitan vaan vähän avata ajatuksiani. Sitähän tässä koitan tavoittaa että saisin jotain vertailupintaa sille että kuinka äkkijyrkkä itse voi päätöksissään olla ja paljonko voi ns. painaa villasella. Helppoa on aina sanoa että jätä se sika, on kyse sitten miehestä tai ystävästä, mutta käytännössä ei ole niin simppeli juttu. Mulle ainkaan. Toivon toki itsekin että omatkin virheeni saisin anteeksi enkä saisi lemppuja heti jos mokaan.
Olen samaa mieltä siinä että on parempi ottaa etäisyyttä. Olenkin ottanut, pitänyt radiohiljaisuutta nyt kolmisen viikkoa, joka on ystävyyssuhteessamme pitkä aika.
Täytyy varmaan pitää vielä pidempi aika. On totta että kaksi mokaa voi antaa helposti anteeksi jos itse haluaa. Tarvii kai antaa pettymyksen lievetä ensin pois ja katsoa asiaa sitten uusin silmin. On kovin pinnalla vielä paha olo kaikesta sattuneesta.
ap
Ei olisi tuollainen mun ystävä tuollaisten tempausten jälkeen. Raja olisi ylittynyt jo liikaa tuossa kohdin.
Aika tallattava tapaus olet.En olisi ikinä antanut anteeksi ystävän sekaantumista mieheeni.Olisi saanut kenkää sekä mies että ystävä.Kuulostaa siltä että ystäväsi on sinulle kateellinen ja yrittää pilata elämääsi monin tavoin.Todella ällöttävä akka.Tsemppiä Ap,tiedät kyllä mikä on oikea ratkaisu...
No ei siinä kyllä ole mitään tallaamista että antaa toiselle anteeksi. Hän on kuitenkin ollut minulle hyvä ystävä ja tuki ennen ja jälkeen sen episodin. Tämä nyt saa vaan vähän varpailleen, vaikka edellisestä "mokasta" on 10 vuotta aikaa, niin tämä hänen mokailutyylinsä tapaa nyt vaan olla sellainen että pistää miettimään että voiko sitten kumminkaan luottaa. Minusta ainakin pitäisi olla aivan itsestäänselvää että tämmöisissä asioissa ei petetä luottamusta...