RÄSÄNEN haluaa kieltää USKOMUSHOIDON!
Outoa. Missä nyt viipyvät kaikki ne vapaa-ajattelijat, joiden mukaan Räsäsen tämänkertainen lausunto sai 1329 ihmistä eroamaan kirkosta? Missä he viipyvät? Heitä ei näy. Missä he ovat? Äkkiä nyt!
Ministeri Räsänen on nimittäin taas antanut lausunnon. Tällä kertaa hän puolusti koululääketiedettä ja halusi kieltää lapsilta ja sairailta "uskomushoidot" eli spiritismihoidon, korvakynttilät, ihmelääkkeiden käytön jne. Ja TAAS räjähti kirkosta eroaminen huippuunsa!
Lue itse:
Meditaatio, homeopatia ja akupunktio vaarassa: Räsänen haluaa kieltää uskomushoidot lapsilta ja vakavasti sairailta
Räsänen vaatii niin sanotuille uskomushoidoille omaa lainsäädäntöä.
Räsänen ehdottaa, että Suomessa voitaisiin ottaa mallia Ruotsista, jossa uskomuslääkintää ei saa käyttää pienten lasten ja vakavasti sairaiden potilaiden hoidossa.
Uskomuslääkinnällä tarkoitetaan hoitomenetelmää, jonka vaikutusta ei ole todistettu tieteellisesti.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288587278179.html
Tämähän on ihan järkyttävää! Ettäkö ainoastaan koululääketiede pitäisi hyväksyä?!? Ei enää Hopi-intiaanien korvakynttilöitä, ei enää Kuhne-kylpyjä, ei enää homeopatiaa?!?
Kommentit (48)
Kyllä tosiaan olisi aika saada laki säätelemään näitä uskomushoitoja. Nythän kuka tahansa voi ruveta miksi tahansa henkiparantajaksi ja mainostaakin itseään vaikka minä "asiantuntijana" vaikka olisi itse vaan jostain internetin syövereistä asiaa tutkinut jos sieltäkään. Sitten valkoinen takki päällä itseään ties miksi tohtoriksi kutsuen rahastavat epätoivoisia höyniä jotka ovat valmiita kokeilemaan mitä tahansa.
Lääkärit eivät muuten saa vastaanotollaan potilaille näitä uskomuslääkkeitä ja hoitoja tyrkyttää, se on kiellettyä. Vähintään pitää kuulemma potilaan kanssa yhdessä (en muista oliko jopa kirjallisesti) että nyt loppuu koululääketiede ja alkaa uskomushoito, muuten voi potilaalla olla harhaanjohtava ajatus näiden hoitojen tehokkuudesta kun ihan lääkäri niitä antaa.
Ja toivon todella että Suomeen ei ikinä tule mahdolliseksi lääkärin harjoittaa mm. homeopatiaa muiden hoitojen ohella, se on ihan vaan potilaan rahastusta.
t. lääketieteen kohta 5. vuoden opiskelija
Uskonnon ja politiikan yhdistäminen ei ole ihan helpoin juttu ja siksi minusta ihmisen pitäisikin tehdä tässä suhteessa valinta. Joko lähtee politiikaan mukaan ja pysyttelee reaalimaailman ilmiöissä tai sitten ei lähde mukaan politiikkaan. Muuten syntyu just tällaisia tilanteita että poliisin ylipäällikkö ilmoittaa että 2000 vuotta vanhat juutalaisten kertomukset on tärkeämpiä kuin Suomen laki. Tai että ihminen puhuu ihan puuta heinää homoista ja sitten vaatii että muitten asioiden pitäisi perustua tutkimusnäyttöön. Se ei vaan kerta kaikkiaan toimi.
eikös sairaiden puolesta rukoilukin pitäisi kieltää samalla?
Homojen "eheytyshoidot" kuuluu ehdottomasti näitten humpuukkihoitojen pariin vaan kuka uskoo että Päivi olisi niitä kieltämässä.
Psyykkisellä ja fyysisellä hyvinvoinnilla on aika vahva yhteys ja itse ainakin uskon monista vaihtoehtohoidoista olevan hyötyä. Jos meditaatio tuo apua stressiin ja tätä kautta fyysisiin oireisiin en näe mitään pahaa sen harjoittamisessa tavallisen lääkinnän rinnalla. Moni sairaus voisi olla ennaltaehkäistävissä vaihtoehtohoidoin, sikäli että ne vaikuttavat ihmisen mielialaan positiivisesti. Mutta kielletään kaikki vaan ja pilleripurkkia kouraan entistä useammalle! Itselläni masennukseen auttoi oikea ruokavalio, sekä joogaamisen kautta löydetty ilo liikuntaan ja mielentasapaino.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 21:57"]
18, tuohon samaan huuhaaseen perustuu Räsäsen oma maailmantulkinta. Aika outoa, että ihmeparantumisia ja muuta korostavan uskomusfilosofian varaan rakentava henkilö haluaa kieltää uskomukseen perustuvat hoidot.
Minun puolestani niiden lisäksi uskonnot vaarallisena ja näyttöön perustamattomana saisi kieltää välittömästi lailla.
[/quote]
Hyvin harva uskovainen tai kirkko antaa mitään parannushoitoa. Ne jotka moista tarjoavat voi ihan hyvin kieltää, mutta rukoileminen ei ole terveydenhoitoa. Rukoileminen on pyyntö Jumalalle ja toive että omainen/ystävä paranisi. Sen voimaan toki uskotaan, mutta vain todella harva jättää koko hoitonsa sen varaan. Uskovaiset tietävät, että vakaviin sairauksiin tarvitaan lääkäriä ja lääkkeitä. Suurin osa heistä menee lääkäriin ja ottaa tasan ne hoidot mitä suositellaan. Samoin lapset hoidetaan, ei uskota vain rukouksen voimaan.
Tässä on se ero kirkon ja huuhaahuijareiden välillä. Kirkko tarjoaa rukousta ym. apua, mutta ei väitä parantavansa ketään. Huuhaahuijarit antaa sulle (sokeri)pillereitä ja väittää niiden auttavan, jopa niin hyvin ettei sun tarvi syöpäs kanssa mennä ollenkaan hoitoihin. Ja joo, jokainen aikuinen tehköön noin jos haluaa, mutta lapsia tuolle ei saa altistaa. Eikä tuolle saa altistaa sellasia jotka ei mt-ongelmien tai muun syyn takia pysty ottamaan vastuuta tekemisistään ja jotka antaa huuhaahuijarille vaikka talonsa jos tämä lupaa parantaa hänet magneettirannekkeella.
Suomessa on tällä hetkellä hyvin kehno lainsäädäntö näiden vaihtoehtohoitojen saralla, kyllä se olis jo aika saada kuntoon. Ei se ketään haittaa että huijarit saadaan kuriin. Päinvastoin, eduksihan se on kun tiedetään että palvelujaan tarjoavat ovat edes jonkinlaisia "ammattilaisia". Heitä siis valvoo joku taho.
Päivi puhuu tällä kertaa asiaa. Huuhaat, homeopatiat ynnä muut rukoilut oikean hoidon sijasta tulee kieltää.
Mua ärsyttää tuollainen asenne kun Räsäsellä. Todella monet vauvaperheet esimerkiksi saavat apua vaikka akupunktiosta tai osteopatiasta. Itse vein lapseni vajaa kaksivuotiaana lääkärille, joka oli myös homeopaatti. Sairastelukierre loppui, jatkuva ripuli loppui ja pitkään jatkunut ihottuma loppui tähän. Kenties ja luultavasti pitkälti välttämisruokavalion ansiosta, jota hän suositteli (määräsi myös kortisonia ja lisäksi homeopaattista lääkitystä). Terveysasemalla oli käyty tätä ennen vaikka kuinka monta kertaa ja sieltä oli lähetetty vain allergiasairaalaan prick-testeihin, jotka olivat negatiiviset. Sitten terveysasemalla hoettiin, että lapsemme on atoopikko muttei hänellä allergiaa ole eikä edes kortisonia suositeltu vaikka iho oli ihan kauheassa kunnossa. Mutta eipä ollutkaan lapsellamme atopiaa vaan iho ja suolisto on pysynyt tuon homeopaattikäynnin jälkeen kunnossa lähinnä ruokavalion avulla eikä kortisonia tai homeopaattisia lääkkeitä tarvittu kuin lyhytaikaisesti. Itse olen saanut apua paitsi homeopatiasta myös vyöhyketerapiasta. Tulevaan synnytykseen toivon akupunktiota ja ehdottomasti jos vauvalla on itkuisuutta tms. vien hänet vyöhyketerapeutille tms.
Kirkosta en kyllä todellakaan eroa Räsäsen takia. Joskus tuntuu, että nuo konservatiivit ihan tahallaan lausuvat kaikenlaista julkisuudessa jotta kirkosta tulisi entistä konservatiivisempi paikka. Nykyään äänestän kirkollisvaaleissa aina jotta suvaitsevaisempi ilmapiiri säilyisi ja parhaimmillaan laajenisi kirkossa. Eli minusta Räsäsen kaltaisen ihmiset ovat tehneet vain aktiivisemman kuin aiemmin olin, joskus 10 vuotta sitten ei olisi tullut mieleenkään lähteä kirkollisvaaleihin äänestämään.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 23:45"]
Mua ärsyttää tuollainen asenne kun Räsäsellä. Todella monet vauvaperheet esimerkiksi saavat apua vaikka akupunktiosta tai osteopatiasta. Itse vein lapseni vajaa kaksivuotiaana lääkärille, joka oli myös homeopaatti. Sairastelukierre loppui, jatkuva ripuli loppui ja pitkään jatkunut ihottuma loppui tähän. Kenties ja luultavasti pitkälti välttämisruokavalion ansiosta, jota hän suositteli (määräsi myös kortisonia ja lisäksi homeopaattista lääkitystä). Terveysasemalla oli käyty tätä ennen vaikka kuinka monta kertaa ja sieltä oli lähetetty vain allergiasairaalaan prick-testeihin, jotka olivat negatiiviset. Sitten terveysasemalla hoettiin, että lapsemme on atoopikko muttei hänellä allergiaa ole eikä edes kortisonia suositeltu vaikka iho oli ihan kauheassa kunnossa. Mutta eipä ollutkaan lapsellamme atopiaa vaan iho ja suolisto on pysynyt tuon homeopaattikäynnin jälkeen kunnossa lähinnä ruokavalion avulla eikä kortisonia tai homeopaattisia lääkkeitä tarvittu kuin lyhytaikaisesti. Itse olen saanut apua paitsi homeopatiasta myös vyöhyketerapiasta. Tulevaan synnytykseen toivon akupunktiota ja ehdottomasti jos vauvalla on itkuisuutta tms. vien hänet vyöhyketerapeutille tms.
Kirkosta en kyllä todellakaan eroa Räsäsen takia. Joskus tuntuu, että nuo konservatiivit ihan tahallaan lausuvat kaikenlaista julkisuudessa jotta kirkosta tulisi entistä konservatiivisempi paikka. Nykyään äänestän kirkollisvaaleissa aina jotta suvaitsevaisempi ilmapiiri säilyisi ja parhaimmillaan laajenisi kirkossa. Eli minusta Räsäsen kaltaisen ihmiset ovat tehneet vain aktiivisemman kuin aiemmin olin, joskus 10 vuotta sitten ei olisi tullut mieleenkään lähteä kirkollisvaaleihin äänestämään.
[/quote]
Eikö sun äitinä olis turvallisempaa viedä se lapsesi vaihtoehtohoitoihin jos voisit luottaa siihen että sillä hoitavalla taholla on edes jonkinlainen koulutus tai että annettava hoito on edes jotakuinkin turvallista. Vai onko sulle ihan sama kenelle sä lapsesi terveyden luotat? Tällä hetkellä kukaan ei valvo, eikä vaihtoehtohoidoille ole mitään sääntöjä. Kuka tahansa voi hoitaa toisten ihmisten ja heidän lastensa terveyttä ihan millä hoidoilla tahansa. Eikö se pelota sua ollenkaan?
Maagisesti ravisteltu ja lantrattu vesi (homeopatia) ei paranna yhtään mitään paitsi janon. Kyllä pitäisi aikuisen ihmisen ymmärtää tämä. Jos ei ymmärrä, niin sitten pitää olla laki, että olisi joku roti tuon humpuukin markkinoinnissa, ettei niillä korvattaisi oikeita hoitoja.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 23:57"]
[/quote]
Eikö sun äitinä olis turvallisempaa viedä se lapsesi vaihtoehtohoitoihin jos voisit luottaa siihen että sillä hoitavalla taholla on edes jonkinlainen koulutus tai että annettava hoito on edes jotakuinkin turvallista. Vai onko sulle ihan sama kenelle sä lapsesi terveyden luotat? Tällä hetkellä kukaan ei valvo, eikä vaihtoehtohoidoille ole mitään sääntöjä. Kuka tahansa voi hoitaa toisten ihmisten ja heidän lastensa terveyttä ihan millä hoidoilla tahansa. Eikö se pelota sua ollenkaan?
Ei itseasiassa pelota ja en todellakaan vie lastani kelle vain hoitoon enkä itsekään mene kenen hoitoon tahansa mainitsinhan muun muassa, että tuo homeopaatti jolla lapsi on käynyt (ja itsekin siis olen käynyt samalla lääkärillä) on ihan laillistettu lääkäri myös, vyöhyketerapeutti, jolla itse olen käynyt on ollut muun muassa virallisen kätilön koulutuksen saanut ja tämän jälkeen hankkinut paljon lisäkoulutusta. Muutenkin olen näissä tarkka, olen kuullut suosituksia ihmisiltä joihin luotan tai tutustunut hoitavan henkilön ajatuksiin hyvin.
Tosiasia on mielestäni noiden terveysasioiden kanssa, että vaikka henkilö olisi kuinka esim. lääkäri tai terveydenhoitaja yksityisellä tai julkisella puolella hän voi aina mokata tai antaa todella huonoa ja haitallista ohjeistusta. Itsellä ainakin on monesti ollut tällaisia kokemuksia eli ei minua huolestuta se jos vien lapseni hyvälle homeopaatille, osteopaatille tai vyöhyketerapeutille tms. Ajattelen myös niin, etteivät länsimäinen lääketiede ja täällä uskomushoitoina käsitellyt hoitotavat mitenkään sulje toisiaan pois vaan niitä kannattaa käyttää tilanteen mukaan ja usein kumpaakin yhtä aikaa.
Eikös se homojen eheytys sitten ole uskomuslääkintää, mun mielestä se on ja koko räsänen joutais erota, hullu akka.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 00:19"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 23:57"]
[/quote]
Ei itseasiassa pelota ja en todellakaan vie lastani kelle vain hoitoon enkä itsekään mene kenen hoitoon tahansa mainitsinhan muun muassa, että tuo homeopaatti jolla lapsi on käynyt (ja itsekin siis olen käynyt samalla lääkärillä) on ihan laillistettu lääkäri myös, vyöhyketerapeutti, jolla itse olen käynyt on ollut muun muassa virallisen kätilön koulutuksen saanut ja tämän jälkeen hankkinut paljon lisäkoulutusta. Muutenkin olen näissä tarkka, olen kuullut suosituksia ihmisiltä joihin luotan tai tutustunut hoitavan henkilön ajatuksiin hyvin.
Tosiasia on mielestäni noiden terveysasioiden kanssa, että vaikka henkilö olisi kuinka esim. lääkäri tai terveydenhoitaja yksityisellä tai julkisella puolella hän voi aina mokata tai antaa todella huonoa ja haitallista ohjeistusta. Itsellä ainakin on monesti ollut tällaisia kokemuksia eli ei minua huolestuta se jos vien lapseni hyvälle homeopaatille, osteopaatille tai vyöhyketerapeutille tms. Ajattelen myös niin, etteivät länsimäinen lääketiede ja täällä uskomushoitoina käsitellyt hoitotavat mitenkään sulje toisiaan pois vaan niitä kannattaa käyttää tilanteen mukaan ja usein kumpaakin yhtä aikaa.
[/quote]
Tottkai jokainen voi mokata, sehän on ihan selvä se. Ei tässä mokista ollutkaan kyse. Tässä oli kyse siitä, että tässä maassa kuka tahansa voi antaa kenelle tahansa mitä tahansa keksimäänsä hoitoa. Ei tarvita koulutusta, ei mitään, sen kun vaan alkaa hoitaa. Sinä ehkä osaat valikoida hoidot ja niiden tekijän, mutta osaako kaikki? Kyllä minusta on hyvä, että terveydenhuollon alalla on selvät säännöt, kyse sentään voi olla ihmisten hengestä. Mikä niissä säännöissä on niin pelottavaa? Onko jotenkin väärin vaatia homeopaatilta oman alansa koulutusta ja tietämystä? Onko väärin vaatia, että akupunktiota antaa henkilö joka siitä tosiaan jotain tietää? Luoda ehkäpä järjestelmä, jossa potilas voi tarkastaa, että hoitoja antava on edes jotakuinkin luotettava? Jos lääkäreiltä ja hoitajilta vaaditaan pätevyys ja koulutus niin miksei näiltä vaihtoehtolääkäreiltä ja -hoitajilta vaadita mitään? Kuitenkin kummatkin on leikkimässä ihmisten terveydellä.
Minun mielestä tämä on tosi hauskaa. Räsänen haluaa kieltää esim. Meditaation. Mitä se rukoileminen sitten on? Tämä on niin hullunkurista. Emäntä, joka on itse täys huuhaa ja puhelee ihan uskomuksia ja uskontoa haluaa toisaalta kieltää ne. Vissiin, kun ei ole hänen huuhaata. Minusta Räsänen ei voi toimia itse uskottavasti ministerinä, koska hän on tosi epäjohdonmukainen. Välillä painottaa tiedettä ja eettistä lähestymistapaa, mutta itse puhuu täyttä uskomusjuttua omasta näkökulmastaan Ja siitä on eettisyys kaukana ja tieteellisyys. Ihan sama rukoileeko vai meditoiko joku kunhan vie myös muuhun hoitoon eikä vaan pajunversoilla sivele. Muuten Räsänen on kyllä itse uskomustensa vanki
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 21:17"]
Aika hauskaa että Räsänen itse kannattaa jotain eheytysterapioita ja kehtaa selittää televisiossa että homous johtuu koulukiusaamisesta. Siinä on pukki kaalimaan vartijana.
[/quote]
Eiköhän eheytysterapiatkin kielletä samalla. Tuskin asetetaan eri asemaan. Virkamiehet siellä valmistelee ja Räsänen katsoo paketin läpi. Uskon Räsäsen olevan kuitenkin sen verran ammattitaitoinen, että osaa nähdä kokonaisuuden, enkä uskoisi hänen edes vievän aihetta eteenpäin, jos eheytyshoidot eivät olisi tuolla samalla listalla.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 00:53"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 21:17"]
Aika hauskaa että Räsänen itse kannattaa jotain eheytysterapioita ja kehtaa selittää televisiossa että homous johtuu koulukiusaamisesta. Siinä on pukki kaalimaan vartijana.
[/quote]
Eiköhän eheytysterapiatkin kielletä samalla. Tuskin asetetaan eri asemaan. Virkamiehet siellä valmistelee ja Räsänen katsoo paketin läpi. Uskon Räsäsen olevan kuitenkin sen verran ammattitaitoinen, että osaa nähdä kokonaisuuden, enkä uskoisi hänen edes vievän aihetta eteenpäin, jos eheytyshoidot eivät olisi tuolla samalla listalla.
[/quote]
Älä unta nää, räsänen on raamatun tulkintansa orja, sekopää, joka takuulla kannattaa homojen eheytystä heteroiksi.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 23:41"]
Päivi puhuu tällä kertaa asiaa. Huuhaat, homeopatiat ynnä muut rukoilut oikean hoidon sijasta tulee kieltää.
[/quote]
En ole vielä kuullut kaupallisesta rukoilusta, taitaa mennä joka tapauksessa kokoontumis-, mielipiteen- ja sananvapauden piiriin jos jostain syystä uskonnonvapautta ei olisi. Rauhoittumisella, mielen tyhjentämisellä ja keskittymisellä on kuitenkin tieteessäkin näytetty monenlaista myönteistä vaikutusta... Se mitä siinä höpöttää onkin jokaisen oma asia.
Meditaatiota opetetaan esim. mielenterveysongelmaisille kuntien toimesta, koska on todettu että se auttaa rauhoittumaan ja keskittymään. Akupunktio on tuhansia vuosia vanha hoitomenetelmä Kiinassa, aika ronskia puhetta puhua "huuhaasta" kun itse uskoo satukirjaan nimeltä Raamattu.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 01:19"]
Meditaatiota opetetaan esim. mielenterveysongelmaisille kuntien toimesta, koska on todettu että se auttaa rauhoittumaan ja keskittymään. Akupunktio on tuhansia vuosia vanha hoitomenetelmä Kiinassa, aika ronskia puhetta puhua "huuhaasta" kun itse uskoo satukirjaan nimeltä Raamattu.
[/quote]
Ensinnäkin puhuiko Räsänen just noista? Vai kirjoittiko toimittaja niistä, koska ne on tutuimpia ns. uskomushoidoista? Kyllä tuohon kategoriaan mahtuu hyvin iso joukko muitakin ja ihan niitä todellisia huuhaahoitoja, kuten kaikenmaailman energiahoidot ja kivihoidot. Ja lisää keksitään koko ajan, on enkelihoitoja jne.
Oikeasti, pakkohan noille on jotain tehdä, olis itse asiassa pitänyt tehdä jo aika päivää sitten. Pelisäännöt joiden mukaan eletään, ei niin että jokainen tekee mitä lystää ja potilas saa mitä milloinkin sattuu saamaan.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 21:57"]
Minun puolestani niiden lisäksi uskonnot vaarallisena ja näyttöön perustamattomana saisi kieltää välittömästi lailla.
[/quote]
Muuta Pohjois-Koreaan, niin pääset nauttimaan ihanasta uskonnottomasta vapaudesta.