Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko olemassa "L-vika"?

Vierailija
05.08.2013 |

Kotimatkalla radiosta soi Jani Wickholm ja kiinnitin huomiota hänen lausumaansa outoon L-kirjaimeen. Muistin myös joskus haastattelunsa, jossa L kuulosti myös hassulta, jotenkin "löllöltä".

Pohtiessani asiaa hoksasin että eräällä tutun tuttavallakin tämä sama ominaisuus on, sekä aikanaan Salkkareissa Panua näytelleellä henkilöllä myös. En mahda mitään mun jotenkin ärsyttävän kuuloinen :D Onko tämä yleistä?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Entisellä naapurillani oli lapsi jolla oli L-vika, lausui ällän lähinnä hyvin pehmeänä v-kirjaimena, eli "lukea" oli "vukea" jne. mutta siis pehmeänä veenä.

Opiskeluaikaan oli myös luokkakaveri jolla oli L-vika, miespuolinen. Ja hänen koko nimensä sisälti todella paljon L-kirjaimia, siis vähän tyylin Ville Lillukkalalli. 

Vierailija
2/34 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Kyse on äänteistä, ei kirjaimista. Kirjaimia ei lausuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on l-vika. Kyllä se korvaan särähtää.

Vierailija
4/34 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, siitä kärsivää sanotaan ilimajokiseksi.

Vierailija
5/34 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon ällän tosi ällösti. Kävin puheterapiassa kouluikäisenä, sitten jouduimme muuttamaan ja uudessa koulussa ei enää ollutkaan terapiaa. Siihen aikaan koulu vielä hoiti nämä. Toivottavasti en liikaa ärsytä teitä. 

Vierailija
6/34 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarja Halosellakin on l-vika r-vian lisäksi. Minua myös suuresti häiritsee ne löllön kuuloset ällät. Halosella tosin l-kirjain ääntyy lähelle v:tä.

Vierailija
7/34 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin tulin sanomaan, että Tarja Halosesta. Mua ottaa aina enemmän korvaan hänen L-vikansa kuin se ärränsorauttaminen.

Vierailija
8/34 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halosen lisäksi nykyisellä puolustusministerillä tuntuu olevan samaa vaivaa.

Vierailija
9/34 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen ja koko lähialueen vanhaan murteeseen kuului liudennettu L-kirjain.

Vierailija
10/34 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

:O

olen ihmeissäni tästä ketjusta. Tyttöystävälläni on L-vika ja kyllähän sen välillä huomaa mutta kyllä siihen tottuukin. Omituisinta mun mielestä on se että hän osaa sanoa L-äänteen jos sen perässä on I eli esim. pilli sanoo sujuvasti, mutta jos l:llän perässä on joku muu kirjain niin sitten L ei sujukkaan... esim. p*illu....

Vierailija
12/34 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittavinta tuollaisten äännevirheiden kuunteleminen on puhealan ammattilaisilta. Miten tuntuukin, että heitä on yhä enemmän TV:ssä ja radiossa!

Vierailija
13/34 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se om meinaan kal´l´is homma pistääs sinnet tommoseen, [on] ilmotuksia sittek kunn ei aina tiärä onko sillä sitten nii, kovim pal´io, totta kais sen nyn näkee sivulliset et jokka ny haluaa lähteev voimisteleen sal´illen nin ku se om melekee ilmasta hommaa sitten taas jokka sinnes salillem menee.

Kuuntele puhenäyte b niin saat kuulla tamperelaisen L-kirjainen

http://www.historia.tampere.fi/murre/nayte2.htm

Vierailija
14/34 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, itsekin sanoin lapsena L:n V:nä. :)

Vierailija
16/34 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sitä kutsutaan espaukseksi.

Vierailija
17/34 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, on L-vika olemassa ja onkin aika rasittavan kuuloinen vika.

Anteeksi.

Vierailija
18/34 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 21:13"]

Kotimatkalla radiosta soi Jani Wickholm ja kiinnitin huomiota hänen lausumaansa outoon L-kirjaimeen. Muistin myös joskus haastattelunsa, jossa L kuulosti myös hassulta, jotenkin "löllöltä".

Pohtiessani asiaa hoksasin että eräällä tutun tuttavallakin tämä sama ominaisuus on, sekä aikanaan Salkkareissa Panua näytelleellä henkilöllä myös. En mahda mitään mun jotenkin ärsyttävän kuuloinen :D Onko tämä yleistä?

[/quote]

On olemassa l-vika ja sitten on tietty ulkomaalainen aksentti, jossa l kuuluu erilailla. Minun pojallani on l-vika, jossa l ääntyy niin, että kielen kärki osuu hampaiden taakse sen sijaan, että kielen koko etuosa osuu rentona siihen samaan kohtaan. Vaikea selittää :) Tätä korjattiin puheterapeutilla samalla kun opeteltiin sanomaan r. Molemmissa kirjaimissa kieli osui siis suunnilleen samaan kohtaan ja kuulosti samalta.

Sitten on olemassa sellainen, jonka miellän "ruotsalaiseksi älläksi" (en ole puheterapeutti tms.) eli mm. Jari Sillanpää ääntää l-kirjaimen jotenkin silleen ehkä just "löllösti", eli tavallaan kuin koettaisi sanoa l-kirjaimen niin, että hymyilee tosi leveästi ja kielen takaosa taas osuu sinne hampaiden taakse. "Silloin satulinna..." :)

Jani Wickholmista en osaa sanoa, en ole niin kuullut hänen lauleluaan.

Vierailija
19/34 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista,

ja en todellakaan tarkoittanut lasten l-vikoja, jossa he esim korvaavat l-kirjaimen v:llä tai t:llä tms.

Tiedustelin juurikin enemmän tätä aikuisten äänne-L hommaa, joka muuten taitaa olla Ruben Stillerilläkin kun asiaa aloin pohtimaan.

Jari Sillanpään laulua varmaan pitää nyt etsiä sit youtubesta :D

Vierailija
20/34 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräällä entisellä opettajallani oli tuollainen l-vika ja se oli jotenkin todella häiritsevää. R- ja s-viat ovat jotenkin yleisempiä ja "normaalimpia" joten en niistä ärsyynny, mutta tuo l-vika jostain syystä ärsyttää.

Meillä esikoisella oli noin 4-vuotiaaksi asti myös l-vika mutta korjaantui sitten ajan myötä. Olen huomannut, että joillakin lapsilla esiintyy tuota l-vikaa.

Meneekö tuo l-vika jotenkin niin, että vain kielen kärki osuu kitalakeen ja kieli on muutenkin hieman taaempana kuin normaalissa l:ssä? Ikään kuin "taka-l".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi