Talvivauvan vaunut ja varusteet
Vauva syntyy tammi-helmikuun vaihteessa, ja mietinkin, että mitkä vaunut olisivat hyvät? Entä minkä kokoinen toppahaalari olisi teidän mielestänne fiksuinta ostaa? MIten iso se äitiyspakkauksen haalari on vastasyntyneelle?
Vaunuista ensin:
Vuodenajasta johtuen vaunujen pitäisi tietenkin olla lämpimät. Omakotitalossa asutaan, asfaltoidun tien varressa, eli super-isot pyörät ei ole aivan välttämättömät. Luultavasti liikutaan vauvan (ja vaunujen) kanssa jonkin verran kotiympyröiden ulkopuolella, eli olisi kiva, jos vaunut eivät olisi megaisot ja ne olisi helppo pakata kumpaan tahansa autoon (toinen auto farmari, toinen porrasperäinen) ja ne olisivat näppärät myös kaupungilla (kaupoissa). Tietty vaihtoehtona voisi harkita myös erillisiä matkarattaita tai sellaista turvakaukaloon kiinnitettävää erityistä "pyörästöä". Onko niistä kellään kokemuksia?
Vaunumalleista käy niin kantokopalliset kuin kiinteäkopallisetkin, koska vaunut voi ottaa sisään silloin kun ne eivät ole käytössä. Näillä tiedoilla otetaan vaunusuosituksia vastaan :)
Ja sitten se toppahaalarin koko:
En halua että vauva hukkuu haalariin. Toisaalta haalarin pitäisi kuitenkin mahtua koko kevättalven ajan. Onko 62 auttamatta liian pieni maaliskuussa? Ja voisiko maaliskuulla jo siirtyä pikkuhiljaa kevyttoppaan? Kuinka nopeasti olette nukuttaneet talvivauvojanne ulkona? Päteekö edelleen vanha suositus, ettei alle 2-viikkoisia vietäisi talvella ulos lainkaan, ja sen jälkeen aloitetaan varovainen totuttelu?
Lapsia on ennestään, mutta ovat jo sen verran isoja että tuntuu ihan kuin olisi ekaa kertaa asialla tämän iltatähden kanssa :) Noista isommista kukaan ei sitäpaitsi ole sydäntalven lapsi, eli siinä suhteessa olen tuon ulkoilun aloittamisen kanssa ihan ulalla.
Lisäksi on sellainen fiilis, että varsinkin tuo vaunutarjonta on yhdeksässä vuodessa mullistunut ihan täysin, enkä tiedä mitään nykyvaunujen ominaisuuksista.
Kiitos jo etukäteen :)
emmaljungan city crossit on meillä ainakin ollut tosi hyvät.
Itse olen käyttänyt vauvalla äitiuspakkaukasen haalaria.