Onko kukaan palstan läskifoobikoista katsonut tätä dokkaria?
http://areena.yle.fi/tv/1836393
"Muovi- ja kosmetiikkateollisuuden käyttämät kemikaalit voivat muuttaa kehomme soluja ja altistaa lihomiselle. Jo kohdussa alkavaa ympäristökemikaalien vaikutusta pidetään yhtenä globaalin lihavuusepidemian syynä."
Mitä mieltä olette?
Ps. En itse ole ylipainoinen, joten ei kannata puuttua siihen.
Kommentit (14)
Minä katsoin, ja tuo dokumentti, samoin kuin eräs brittiläisen lääkärin tekemä dokumentti, vakuuttivat minut siitä että paino ei olekaan ihan silkka tahdonvoimakysymys...
Näin ensin sen brittiläisen hoikan naislääkärin dokumentin. Hän lähti peliin asenteella, että no niin, nyt minä teille osoitan että asenteesta ja tahdonvoimasta se on vain kiinni. Mutta kun hän kävi johtavien lihavuustutkijoiden puheilla ja antoi ottaa itsestään (hyvin hoikka nainen) ja lihavista ihmisistä erilaisia kokeita, kävi selvästi ilmi, että hoikkana pysyminen on toisille helpompaa kuin toisille. Esim. kylläisyyshormonit toimivat ihan eri tavoin tällä hoikalla lääkärillä ja lihavilla.
Sitten näin vielä tämän kemikaalidokumentin, ja minua vakuutti varsin paljon varsinkin eläinkokeissa saadut tulokset. Koe-eläimethän ei voi mässätä salaa tai valehdella ruokapäiväkirjoihinsa, vaan niiden kalorisaanti voidaan säätää 100% tarkasti. Lisäksi niitä voidaan tuottaa samanlaista geeniperimäkantaa olevia verrokkeja. Jos saman perimän omaavat eläimet joita syötetään täsmälleen samoin, lihovat kun saavat ruokansa lisäksi kemikaalia, kuin toiset jotka ei kemikaalia saa, niin on se minusta varsin vakuuttavaa että kemikaali vaikuttaa lihomiseen.
Onko tuo mainitsemasi dokumentti tullut myös Yleltä, kolmonen? Löytyisköhän areenasta?
Ap
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 23:34"]
http://areena.yle.fi/tv/1836393
[/quote]
Eiku mä tarkoitin sitä toista - tämänhän mäkin linkitin ;)
Ap
Joillakin teollisuuden käyttämillä kemikaaleilla voi olla vaikutusta hormonitoimintaan ja sitä kautta sokeri-insuliiniaineenvaihduntaan ja lihomiseen. Mutta vaikka tällainen vaikutus olisikin, se ei selitä lihavuutta. Lihavuuden syntytekijät ovat jo hyvin selvillä: oaino ei ole tahdonvoimakysymys vaan elämäntapakysymys.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 23:45"]
Joillakin teollisuuden käyttämillä kemikaaleilla voi olla vaikutusta hormonitoimintaan ja sitä kautta sokeri-insuliiniaineenvaihduntaan ja lihomiseen. Mutta vaikka tällainen vaikutus olisikin, se ei selitä lihavuutta. Lihavuuden syntytekijät ovat jo hyvin selvillä: oaino ei ole tahdonvoimakysymys vaan elämäntapakysymys.
[/quote]
Ainakin tuon dokumentin perusteella ne kemikaalit voivat olla yksi aika merkittävä tekijä ylipainon syntymisessä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 22:58"]
Onko tuo mainitsemasi dokumentti tullut myös Yleltä, kolmonen? Löytyisköhän areenasta?
Ap
[/quote]
Tuli muistaakseni Yleltä Prisma-dokumenttien sarjassa, tässä linkki siihen http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/tiede-ja-oppiminen/prisma-totuus-lihavuudesta en tiedä löytykö Areenasta.
Muistattehan käskeä lapsenne hinkaamaan fluoria ikeniin joka aamu ja ilta?
Olen ollut jo pitkään sitä mieltä, että lihavuusepidemian takana on jotain muuta kuin vain liika syöminen itsessään. Ystäväni meni vuodeksi jenkkeihin ja palasi sieltä oudon turvonneena. Parissa kuukaudessa hän Suomessa palasi entisiin mittoihinsa. Hän on aina ollut tarkka syömisistään ja seurannut painoaan.
Pitänee katsoa tuo dokkari.
Helppoa. Syö vain sitä sitä, jonka tuhat vuotta sitten elänyt olisi tunnistanut ruuaksi.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 00:18"]
Helppoa. Syö vain sitä sitä, jonka tuhat vuotta sitten elänyt olisi tunnistanut ruuaksi.
[/quote]
Mutta missä päin maailmaa? Mihin yhteiskuntaluokkaan kuulunut?
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 00:18"]
[/quote]
Paitsi ettei tuossa dokkarissa mainitut kemikaalit olleet pelkästään ruuassa olevia lisäaineita. Vaan siellä oli jotain muovijuttuja, nikotiinia, ym. ympäristöstä tulevaa.
En osaa sanoa kemikaaleista. Mutta kai sen nyt normijärjellä tajuaa, että kun geenit vaikuttavat suurinpiirtein kaikkeen muuhunkin ihmisen olemuksessa, niin taatusti jossain määrin vaikuttavat myös painoon. Toisille hoikkana pysyminen on helpompaa. (Esim.minulle) Ei siitä voi koko "kunniaa" ottaa omille mahtaville elämäntavoilleen ja itsekurilleen. Ja toisten läskeistä kitiseminen on ylipäätään äärettömän junttia ja epähienoa.
Sitä olen tässä aikuisikäni ihmetellytkin, miten "kevyesti" eri kemikaaleja hyväksytään esim. ruuan lisäaineiksi. Ja myös miten innolla esim. vaatteet ja huonekalut suihkutellaan kaikenlaisilla kemikaaleilla. Niitä sitten hierotaan ihoon kotona koko ikä. Eli kemikalisoitumista ei voi mitenkään estääkään.