tyttäreni menee 3lk:lle ja hiukset kuin vauvalla
Miten ihmeessä lapsen hiukset saisi kasvamaan? Lyhyet, ohuet haituvat vain päässä. Kaks kertaa eläissään on leikattu mut muutosta ei tapahtunut. Eivät kasva edes niin pitkiksi, että polkkatukan saisi leikattua. Lapsi kärsii tästä valtavasti. On aina haaveillut pitkistä hiuksista ja kaverit vain halutessaan kasvattaa sellaiset. Monet kyselee häneltä, miksi haluat pitää aina vain lyhyet hiukset. Harmittaa niin hänen puolestaan, kun taas koulut alkaa ja tyttö murehtii.
Perinnöllisyydestä ei ole kyse. Suvussani on jokaisella poikkeuksellisen paksut hiukset ja miehellänikin tavallisen tuuheat. Kaikilla lapsilla suvuissamme on vahvat hiukset. Lapsi myös syö normaalisti ja monipuolisesti.
Onko kenelläkään kokemuksia tai apuja/vinkkejä tarjota?
Kommentit (16)
Syötä kalkkia ja oleva 3- ja 6 :ta
Onko veriarvoja katsottu? Voisi olla kyse siitä, ettei jokin ravintoaine imeydy kunnolla.
Minullakin on aina ollut hennot hiukset. Olen kyllä polkan saanut kasvatettua joskus. Lapsena leikattiin aina poikatukka, vaikka olisin tietysti halunnut kasvattaa pitemmät. Äiti kertoi, että leikkaus vahvistaa hiuksia, mikä ei tietysti ole totta. En ole koskaan onnistunut olkapäitä pitemmiksi hiuksiani kasvattamaan. Eivät vain kasva. Ja alkavat olla olkapituisina sen verran ohuen näköiset, että pidän lyhyttä mallia. Minulla on kynnetkin pehmeät enkä ole onnistunut niitäkään koskaan pitkinä pitämään. Ravintoasiat minulla on kunnossa. Olen syönyt myös piitä, sinkkiä ja biotiinia ja e-vitamiinia. Hiukseni ovat muuten hyväkuntoiset eikä minulla ole mitään hiusten lähtöäkään. Hiukset ovat vain hennot.
Opeta että nainen on ihan yhtä kaunis lyhyilläkin hiuksilla. Niin minäkin teen, vaikka tyttäreni pitkiä pitävätkin.
Ei ole taittu veriarvoja kattoa, mut näkyykö niistä jos yksittäinen ravintoaine ei imeydy? Pitäisikö käydä jossain ravitsemusterapeutill sitten?
Ja ehdottomasti ihastelen häntä aina sellaisena kuin on. Kehun hiusten väriä ja kaikkea muuta mitä hänessä on, mut kun se hiusten pituus tuntuu olevan hänelle niin iso asia. Ei se oikein auta, mitä äiti sanoo, kun se yleinen kauneusihanne tuonikäisillä näyttää olevan, mitä on. Onneksi muuten tuntuu itsetunto olevan kohdallaan, mut huomaan ku7nka haikeana seuraa aina ystäväänsä, joka vetelee pitkiä hiuksiaan ponnarille tai muuten laittaa niitä.
Helpottavaa kuulla että muidenkin lapsilla on hentoiset hiukset.
Luulin että meidän tytöillä on ainoat. Vanhempi tyttö täyttää nyt syksyllä 4v ja nyt vasta alkaa hiukset olla sellaista oikeampaa hiusta. 2v täyttävä on vielä ihan totaali nukkatukka. Vanhempi vetää puklurätin päähänsä ja laittaa prinsessatiaran siihen päälle ja sitten esittelee "pitkiä hiuksiaan". Hellyyttävää mutta karua.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 15:41"]
Ei ole taittu veriarvoja kattoa, mut näkyykö niistä jos yksittäinen ravintoaine ei imeydy? Pitäisikö käydä jossain ravitsemusterapeutill sitten?
[/quote]
Ei siitä haittaakaan olisi.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 15:41"]
[/quote]
Joitakin näkee. Mulla ainakin on puutetta b12-vitamiinista ja se näkyy. En tiedä tosin onko sillä mitään tekemistä hiusten kanssa. Kalkki näkyy myös, kun pojallani todettiin kalkin liikasaanti.
Tää nyt ei varsinaisesti lohduta, mutta mulla on aina ollut paksut ja vahvat hiukset. Äitini haluaa edelleen vaikuttaa niiden pituuteen "ovat niin kauniit polkkapituisena", mutta onneksi saan itse niiden pituudesta päättää yli 30-vuotiaana. :)
Mutta: pitkien ja paksujen hiusten ongelmia
- kesällä tosi kuuma, päänahka aina märkä
- hiukset on liukkaat ja raskaat, en osaa itse laittaa niitä mitenkään muuten kuin nutturalle, ponnarille ja letille, muut yritetyt kampaukset ei pysy kun ne "valuu" hiusten painosta ja laadusta johtuen niskaan...
- niskaan tulee isoja takkuja talvella helposti kun takki ja huivi "hankaa" liikkuessa
En osaa neuvoa hiusten vahvistamisessa, mutta myös pitkissä ja paksuissa on omat ongelmansa.
Joo koskaan ei ole hyvä.
Minulla on paksut hiukset ja tukehdun niihin kesällä. Yleisön pyynnöstä huolimatta leikkautan kaikki pois mutta jätän kapean keesin pään päälle. Sitten olen aina halunnut siniset silmät mutta minulla on ruskeat. Siskoni haluaisi ruskeat silmät ja hänellä on siniset. Molemmilla on siis väripiilarit...
Ja tiedän... Ihan ot mutta olipa vain pakko kirjoittaa :)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 15:37"]
Minullakin on aina ollut hennot hiukset. Olen kyllä polkan saanut kasvatettua joskus. Lapsena leikattiin aina poikatukka, vaikka olisin tietysti halunnut kasvattaa pitemmät. Äiti kertoi, että leikkaus vahvistaa hiuksia, mikä ei tietysti ole totta. En ole koskaan onnistunut olkapäitä pitemmiksi hiuksiani kasvattamaan. Eivät vain kasva. Ja alkavat olla olkapituisina sen verran ohuen näköiset, että pidän lyhyttä mallia. Minulla on kynnetkin pehmeät enkä ole onnistunut niitäkään koskaan pitkinä pitämään. Ravintoasiat minulla on kunnossa. Olen syönyt myös piitä, sinkkiä ja biotiinia ja e-vitamiinia. Hiukseni ovat muuten hyväkuntoiset eikä minulla ole mitään hiusten lähtöäkään. Hiukset ovat vain hennot.
[/quote]
Itsellä myös hiirenhäntä joka ei kasva kovin pitkäksi. Olen tukkaan tyytyväinen koska kuivuu ilman kuivaajia parissa minuutissa eikä takkuja ole. Olen sen verran laiska että en tukkaa jaksa laittaa joten helppohoitonen tukka on kyllä passeli.
Mun tyttärellä oli ohuet hiukset, paikoin jopa kaljuja laikkuja. Syynä oli suolistotulehdus jonka seurauksena useat ravintoaineet hukassa. Muita oireita ei siis juurikaan ollut: elimistö ei vaan omin voimin onnistunut palautumaan tästä tulehduksesta joka on ehkä tullut jonkun vatsataudin seurauksena tms. Saatiin useita verensiirtoja, vitamiinikuuri ja pikkuhiljaa arvot normalisoitui. Hiuksetkin on pikkuhiljaa alkaneet kasvaa... :)
15. Jatkaa: kokoverikuvasta näkyy tarvittava tieto. Muita oireita voisi olla väsymys. Mut jos tilanne on kehittynyt pikkuhiljaa niinkuin meillä, niin oireet ei välttämättä ole mitenkään radikaaleja. Itse luulin, että lapseni on rauhallinen ja tyytyväinen, vaikka oikeasti taisi olla väsynyt...
Meillä toiselle luokalla menevällä tytöllä on ihan sama juttu. Minulla ja isällään kummallakin paksut luonnonkiharat hiukset. En ymmärrä.