Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko pyytää mistään apua, kun en kuulu liittoon? Epäilen, ettei TES:siä noudateta.

Vierailija
10.08.2020 |

En ole varma osaanko tulkita työehtosopimusta oikein. Esim. varsinaisesti en tiedä, mikä palkka minulla kuuluisi olla, koska TES sanoo näin:

"Vaativuuden arvioinnin ja tarkistukset hoitaa työpaikalla arviointiryhmä. Arviointiryh-
mään työnantaja ja toimihenkilöt nimeävät oman edustuksensa lukumääräisesti siten
kuin siitä paikallisesti sovitaan.
Määritykset tulee tarkistaa säännöllisin väliajoin vähintään kerran vuodessa.
Uuden toimihenkilön toimen vaativuus määritellään niin pian kuin mahdollista, kuitenkin
viimeistään 3 kuukauden kuluttua toimihenkilötyösuhteen alkamisesta."

Ja mitään vaativuutta ei olla tarkasteltu, olen ollut töissä jo yli puoli vuotta.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletteko, että tällaisena juuri koulusta valmistuneena on ihan hirveästi kokemusta työelämästä ja pätevyyttä alkaa vaatia jotain "omaa työehtosopimusta"? No ei ole, mulla ainakaan.

Yksityisellä olen. Koeaikaa ei ole. Määräaikainen sopimus. Aiemmin olen samalla työnantajalla ollut koulun ohella.

Niin, tämä TES ei ole ollut koko työni ajan, tullut vasta hiljattain. Elintarviketeollisuuden toimihenkilöiden TES siis kyseessä.

Siksi kyselen täällä, kun tosiaan tämä on itselleni aika uutta.

Jos kerran ei ole itsellä valmiuksia neuvotella niin kannattaa olla liiton jäsen! Sehän on koko ammattiliittojen olemassaolon tarkoitus. Ajaa työntekijöiden etua.

Vierailija
22/40 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun YTK kassaan, suositteletteko liittymistä samaan liittoon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletteko, että tällaisena juuri koulusta valmistuneena on ihan hirveästi kokemusta työelämästä ja pätevyyttä alkaa vaatia jotain "omaa työehtosopimusta"? No ei ole, mulla ainakaan.

Yksityisellä olen. Koeaikaa ei ole. Määräaikainen sopimus. Aiemmin olen samalla työnantajalla ollut koulun ohella.

Niin, tämä TES ei ole ollut koko työni ajan, tullut vasta hiljattain. Elintarviketeollisuuden toimihenkilöiden TES siis kyseessä.

Olet määräaikainen. Jonkun sijainen? Eli se tehtävän vaativuus on kyllä aiemmin jo määritelty. Ei liity sin6un mitenkään.

Vierailija
24/40 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ainoa, joka tekee kyseistä toimihenkilötyötä? Jos et, tehtävä on jo luokiteltu ja sä menet samalla luokittelulla. Vai onko kyseessä henkilökohtaisesta palkanosasta? 

Vierailija
25/40 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pitkä sinun työsopimuksesi on? Oman kokemuksen mukaan noita ehtoja katsotaan vasta sitten kun on vakinaisena, määräikaisena mennään työsopimuksen mukaan. Sinuna kysyisin asiaa esimieheltä.

Kai sinä kuitenkin kuulut johonkin työttömyyskassaan? Liittoon kuuluminen ei ole huono asia, kun koskaan ei tiedä, millaisia työnantajia tulee vastaan. Itse olen tarvinnut työurani aikana kaksi kertaa liiton lakimiehen palveluja. Lakimiehet ne on työnantajillakin käytössään, siinä on paha käydä yksin heitä vastaan taistoon tarpeen vaatiessa. Hyviäkin työnantajia on, heidän kanssaan pystyy neuvottelemaan oikeasti.

Vierailija
26/40 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun YTK kassaan, suositteletteko liittymistä samaan liittoon?

YTK taitaa olla työnantajien perustama työttömyyskassa. Kumman puolella heidän luulet olevan?

Vierailija
27/40 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on määräaikainen sopimus, niin silloin yleensä koko aika menee sovitulla hinnalla indeksikorotuksia lukuunottamatta. Neuvottelet palkasta sitten seuraavan tehtävän kohdalla uudestaan.

Vierailija
28/40 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärissä oli ennen sivupalvelu työntekijöitäkin varten. Sain itse aikoinaan nuorena tyttönä apua sieltä vastaaviin lakiongelmiin.

En ole koskaan kuulunut liittoon, enkä kuulu. Aivan turhaa rahanmenoa.

Vierailija
29/40 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet kiinnostunut palkoista, haluathan itse sopia niistä :D

Vierailija
30/40 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama suomeksi?

Vierailija
31/40 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama suomeksi?

Muille palkat neuvottelee liitto, siihen kuulumattomien oletan neuvottelevan itse.

Vierailija
32/40 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. No ei kannata kuulua liittoon, maksaahan se muutaman satasen. 

Nyt varmasti kantaa hedelmää, pääset pohtimaan tätä ihan yksinäsi tahi omakustanteisesti jonkun halvan ja hyvän asianajajan kanssa.... 

Jos kuuluisit liittoon: työpaikan luottamusmies tai LIITON asianajaja auttaisi nyt. 

Niin tai jos maksaisit 19 euroa YTK-yhdistyksen jäsenyydestä niin saisit lakimiehen palvelun. Tyhmä on se joka maksaa satasia ay-mafialle. 

Vierailija
33/40 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärissä oli ennen sivupalvelu työntekijöitäkin varten. Sain itse aikoinaan nuorena tyttönä apua sieltä vastaaviin lakiongelmiin.

Jeph en mäkään. en myöskään maksa mitään vakuutuksia kuten koti ja auto. ihan turhaa rahan menoa.

Vierailija
34/40 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko lukea

Vierailija
35/40 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työsopimusten sisällöt eivät kuulu työkkärille, ne on AVIn asia.

Ihan googlaamalla "työsopimus" pääsee valtionhallinnon palveluun nimeltä työsuojelu.fi. Sieltä saa apua.

Vierailija
36/40 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, tehtävä on määritelty ennen sua.

Vierailija
37/40 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luottamusmies?

Luottamusmies on liiton palvelu.

Ja paskat ole. Luottamusmies on työpaikalla edustamassa työntekijöitä, ei suinkaan liittoa.

Näitä luottamusmiehiä ei löydy joka työpaikalta.

Niin, kun pidetään työntekijämäärä tarpeeksi pienenä, mikä on joillakin kusettajilla jopa ihan tarkoituksellista.

PASKOJA "työpaikkoja"

Vierailija
38/40 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä et ole liittynyt liittoon heti työn alettua? Sitä niittää mitä kylvää.

Vierailija
39/40 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole luottamusmiestä tai ainakaan en ole tietoinen. Työsopimuksessa lukee, että työhöntulotarkastus pitäisi olla (tai joku sellainen), no ei ole ollut.

Senkus varaat ajan tarkastukseen niin sit sulla on sellainen.

Vierailija
40/40 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nohda tämä kommareiden hapatus jostain AY-liikkeistä ja tesseistä. Tosiasiassa kävelet suoraan työnantajan juttusille ja kysyt asiasta. Jos olet pätevä ja sinua tarvitaan, niin kyllä työnantaja on valmis maksamaan. Jos jäät TES:n varaan, niin olet ikuisesti köyhä. Suosittelen, että nyt koulun jälkeen pari vuotta hankit tietoa alan työelämästä miten homma toimii ja sitten perustat oman yrityksen ja alat myymään omaa palvelua. Siinä se raha on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme