Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli kolmekymppiset: miten ehkäisette lihasjumeja?

Vierailija
10.08.2020 |

Akillesjänteet taas aamusta kipeät ja jumissa ja vaativat venytystä. Availin selkää ja rintakehää ja siellä taas jumia ja rusahtelee. Rintakehässä taas sama jumi ja kipupiste.

Tiedän, että iän myötä tulee kaikenlaista, mutta kun en ole kovin vanha edes. Miten kehoa pitäisi huoltaa niin, että se kestää vielä 30 vuotta? Ja onko tällainen kipuilu edes normaalia?

Tuntuu ihan turhalta urheilumenneisyys kun siellä täällä on ties mitä kipua näemmä palkkana treenaamisesta. Varmaan voisin paremmin jos olisin vain maannut sohvalla viimeiset 20 vuotta. VMP.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon liikuntaa -> vähän jumeja

Vähän liikuntaa -> paljon jumeja

Zinc

(Sekä Magnesiumia tottakai)

Vierailija
2/27 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että kaikenlainen availu on ihan turhaa. Tulee vaan paikat kipeeks.

Kunnon hieronta sitten asia erikseen, josta on hyötyäkin.

Zinc

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No  liikkumalla, ei se auta mitään jos oot 100 vuotta sitten harrastanut jotain . Vaanse pitää harrastaa ihan nyt .

Vierailija
4/27 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Zinc

Liika on liikaa liikunnassakin. Ap:llä on urheilumenneisyys ja sekin voi vaikuttaa negatiivisesti.

Mulla on jo vuosia rusahdellut nivelet sun muut kun liikuttelen niitä, mutta olen ajatellut, että se on normaalia. Siihen ei siis liity mitään kipua.

Vierailija
5/27 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Zinc

Totta, yksinkertainen mutta toimiva ohje.

Vierailija
6/27 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No  liikkumalla, ei se auta mitään jos oot 100 vuotta sitten harrastanut jotain . Vaanse pitää harrastaa ihan nyt .

Aloitin urheilun 11-vuotiaana ja olen nyt 34. Olen näinä vuosina harrastanut jalkapalloa, lenkkeillyt, pyöräillyt, tehnyt lihaskuntoharjoituksia, tehnyt fyysistä työtä ja kävellyt paljon. Lihashuoltoa olen myös tehnyt. Lepopäiviä on pidetty riittävästi. Mitä muuta pitäisi harrastaa "ihan nyt"?

Ap

Vierailija
7/27 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko saanut tarpeeksi hivenaineita? Kalsium, pii, magnesium? Jos niistä on puutetta, tulee kolotuksia.

Vierailija
8/27 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olet oikeasti harrastanut nuita kaikkea ja paljon, niin luulis että oisit oppinu miten sun keho toimii ja mistä tykkää ja mistä ei.

Vierailija
9/27 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Minulla ei ole koskaan mitään lihasjumeja ollut, joten en niistä mitään omakohtaisesti tiedä. Olen 52-vuotias.

Vierailija
10/27 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virheasennot pois fysioterapeutilla ja päälle lempeää liikuntaa kuten uintia.

Vierailija
11/27 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venyttelyä ei vielä mainittu, joten vastaan sen. Rullailu on auttanut myös.

Vierailija
12/27 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos olet oikeasti harrastanut nuita kaikkea ja paljon, niin luulis että oisit oppinu miten sun keho toimii ja mistä tykkää ja mistä ei.

No nää kivut ovat tulleet vasta noin puolen vuoden aikana. Sitä ennen voin aivan hyvin. Nyt en enää. En pysty esim. juoksemaan enää lainkaan joten en juokse. Ap

Vierailija
13/27 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venyttelyä ei vielä mainittu, joten vastaan sen. Rullailu on auttanut myös.

Venyttelyä olen aina tehnyt, mutta rullailua en. Ap

Vierailija
14/27 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istu kyykyssä. Se on luonnollinen asento ja tekee hyvää koko kropalle.

Vierailija
15/27 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saa jalkapohjia lattiaan muuten kuin päkiöiden osalta. Haittaako se? Ap

Vierailija
16/27 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sanotaan, että urheilemalla pysyy terveenä, ei pidä paikkaansa. Melkein päinvastoin.

Psrasta lihaksille hyötyliikunta ja kevyt urheilu. Esim uinti , pyöräily ja kävely. Tärkeintä päivittäinen venyttely.

Kuntosalilla crosstrainer ehkä paras laite junien poistoon.

Vierailija
17/27 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pääsee oikeaoppiseen kyykkyyn. Moni ei pääse, ja silloin se tekee enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vierailija
18/27 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En saa jalkapohjia lattiaan muuten kuin päkiöiden osalta. Haittaako se? Ap"

Sinulla on surkea liikkuvuus sitten. Laita kantapäiden alle aluksi jotain, esim. kirja tai kokeile oven kynnyksellä kyykkäilyä. Jossain vaiheessa saat kantapäätkin maahan.

Myös kyykyn leveyttä ja jalkaterien kulmaa kannattaa testailla, miten pääsisi istumaan jalkojen väliin paremmin.

Vierailija
19/27 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En saa jalkapohjia lattiaan muuten kuin päkiöiden osalta. Haittaako se? Ap"

Sinulla on surkea liikkuvuus sitten. Laita kantapäiden alle aluksi jotain, esim. kirja tai kokeile oven kynnyksellä kyykkäilyä. Jossain vaiheessa saat kantapäätkin maahan.

Myös kyykyn leveyttä ja jalkaterien kulmaa kannattaa testailla, miten pääsisi istumaan jalkojen väliin paremmin.

En tainnut sanoa, että näin on ollut aina, koska jalkani pitkät muuhun kehoon suhteutettuna. Hyvin leveään kyykkyyn pääsen kantapäät maassa. Muuten kaadun taaksepäin ellen istu päkiöiden varassa.

En pysty esim. vierittämään palloa jalkaterien editse jos istun jalat koko pituudelta lattiassa kiinni taivuttaen vartaloa eteenpäin. Muille tämä on normaalia. Saan kyllä varpaista kiinni. Ap

Vierailija
20/27 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen useamman kerran viikossa fysioterapeutin antamia harjoitteita ja sitten muuta dynaamista venyttelyä.

Teen lihaskuntoa salilla ja sitten peruskuntoa kävellen tai pyöräillen.

Silti kärsin välillä jumeista ja kivuista, kun vartalo suosii edelleen toista puolta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä