Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ampiaisfobia pilaa elämäni

Vierailija
09.08.2020 |

Onko kenellkään tietoa tai kokemusta ampiaisfobian hoidosta. Olen yrittänyt etsiä siihen terapiaa ym muuta mut ei näytä olevan siihen mitään.
Minulla ampiaisfobia traumaperäistä lapsuudesta, mutta traumaterapia ei tarjoa tuollaiseen hoitoa, ainakaan kunnallinen.
Mihinkään yksityisiin ei varaa ole.
Ampiaisfobiani vain pahenee vuosi vuodelta ja se kesä aikaa häiritsee todella paljon normaalia elämää.
Fobia sai alkunsa lapsuudestani, kun olin noin 4v vanha ja päälleni hyökkäsi satoja ampiaisia, joista tosin onneksi vain 83 pisti joista ainoastaan 19 pään tai kaulan alueelle. Vietin 3 viikkoa sairaalassa ja kuin ihmeen kaupalla selvisin hengissä.
Iso veljeni hyppi vanhan navetan sillalla, jonka alla olikin ampiaispesä ja minä tietenkin seisoin siinä sillan vieressä, jolloin minusta tuli hyökkäyksen kohde.
Äitini kertonut tapahtumasta, sen että minulla oli vaalea pitkähihainen paita ja se oli niin täynnä ampiaisia ettei paitaa näkynyt lainkaan. Muistan tuon kauhun päivän vieläkin kuin eilisen.
Siitä päivästä lähtien olen fobiastani kärsinyt, mikä vain pahenee koko ajan.
Kesäisin kirjaimellisesti linnottaudun sisälle ja ulkona vietän hyvin vähän aikaa. Ja senkin kerran kun pihalle uskaltaudun niin eikös siihen heti joku ampiainen tule surisemaan.
Kesä aikaan käytän vain hajusteettomia kosmetiikkatuotteita ja neutraalin värisiä vaatteita, joilla pyrin minimoimaan ampiaisten "huomion", mut tämäkään ei tunnu auttavan lainkaan, kai ne jotenkin "haistaa" pelon tuottaman andrealiinin tai jotain ?!?
Olen kokeillut ampiaissyöttejä (sitä pulloa mihin tulee sisään sokeripitoista nestettä), sähköistä kärpäslätkää (mikä ei muuten toimi ampiaisiin muuten kuin että suuttuvat!), super raidia (mikä ei myöskään toimi ampiaisiin!) ym.
Kesällä en ulkoile poikani kanssa juuri lainkaan, sen hoitaa isä (siis mieheni) juuri tuon kirotun fobian takia. Mikä tietysti erkannuttaa minua perheestäni, kun muut viihtyvät ulkona.
Käytökseni muuttuu täysin kun ampainen tulee parin metrin säteelle surisemaan. Saan paniikin omaisen kohtauksen ja etsin lyhintä ja turvallisinta reittiä suojaan (eli sisälle), kuin jokin saalistajan uhmaama eläin, jolla henkiinjäämis vaisto jyrää täysin järjellisen toiminnan.
Tiedän että ampiainen on yksi miljoonasosa minun koosta ja jos se pistää niin en siihen kuole (en siis ole allerginen).
Lähi-ihmisten painostus vain pahentaa asiaa. Ja ne helkutin järkevät kommentit kuin, että: "Ei se sulle mitään tee" tai "Pysy paikoillaan" jne.
Sellainen ihminen joka ei jostain fobiasta kärsi, niin ei pysty sitä ymmärtämään.
Elämäni ja "mielenterveyteni" kärsii tästä fobiasta ja apua siihen haluaisin mutta en tiedä mistä. Olen yhden kunnallisen psykologin kanssa asiasta keskustellut ja hän ei siihen oikein osannut sanoa muuta kuin, että trauma peräistä mutta ei osannut kertoa mahdollisista hoitokeinoista ym.
Eli kysynkin nyt vielä, että onko kenelläkään vastaavasta kokemusta tai tietoa miten ja missä tätä voisi hoitaa?
Tahdon "normaalin" elämän!

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas on ötökkäkammo. Ei ihan pieniä ötököitä kohtaan, mutta hämähäkit, tuhatjalkaiset, isot sääsket... haluaisin myös yli tästä pelosta. Menen siis ihan oikeasti full-on paniikkiin näitä nähdessäni kotonani. Joskus kesti 1h tappaa hämähäkki, ja sekin onnistui ensin suihkuttamalla paljon puhdistusainetta sen päälle, jotta sen liike hidastuu, ja tämän jälkeen seisoin 55 min seuraten sitä ja kättä pidemmällä sen sitten uskalsin tappaa. Joskus jouduin soittamaan jonnekin yksityiseen auttavaan puhelimeen, jotta saan tukea tuhatjalkaisen tappamiseen. Tärisin tämän jälkeen varmaan 10 minuuttia. Ampiaisia en jostain syystä pelkää ollenkaan, mutta ymmärrän sua täysin ap. Alapeukkuja odotellessa. :D

Vierailija
22/25 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen ihminen, älä viitsi! 😂

Ilmoitettu asiattomaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli panostaa piiiiiitkään sepustukseen. 😂

Vierailija
24/25 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂😂😂

Vierailija
25/25 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas on ötökkäkammo. Ei ihan pieniä ötököitä kohtaan, mutta hämähäkit, tuhatjalkaiset, isot sääsket... haluaisin myös yli tästä pelosta. Menen siis ihan oikeasti full-on paniikkiin näitä nähdessäni kotonani. Joskus kesti 1h tappaa hämähäkki, ja sekin onnistui ensin suihkuttamalla paljon puhdistusainetta sen päälle, jotta sen liike hidastuu, ja tämän jälkeen seisoin 55 min seuraten sitä ja kättä pidemmällä sen sitten uskalsin tappaa. Joskus jouduin soittamaan jonnekin yksityiseen auttavaan puhelimeen, jotta saan tukea tuhatjalkaisen tappamiseen.

Tärisin tämän jälkeen varmaan 10 minuuttia. Ampiaisia en jostain syystä pelkää ollenkaan, mutta ymmärrän sua täysin ap. Alapeukkuja odotellessa. :D

Mitä kummaa??!

Miks hitossa se tuhatjalkainen piti tappaa?

Olisit kiikuttanut ulos vaikka sanomalehden päällä.

Eikä sitä hämähäkkiäkään olisi tarvikut tappaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi