Olen 18v ja haluan lapsen, olenko liian nuori?
seurustelen 28 vuotiaan miehen kanssa ja me molemmat halutaan lapsia, vaikkakin en ole hänelle tästä kertonut mutta toimisiko se että tulisin raskaaksi vaikka olen näin nuori vielä?
Kommentit (33)
Ei sillä iällä ole niin väliä, mutta olis hyvä olla naimisissa ja ainakin toisella vakituinen työpaikka tai muuten turvattu toimeen tulo ja parisuhde vakaalla pohjalla. Ja tietty riittävät kotitaloustaidot ja asuminen lapsiperheelle sopiva.
Rehellisesti sanoen, minusta sinä olet liian nuori. Itse sain esikoiseni 22-vuotiaana ja nyt parikymmentä vuotta taaksepäin ajatellen, olin itsekin liian nuori.
Niin kauan kun ei ole resursseja (taloudellisia, fyysisiä, henkisiä) huolehtia kunnolla edes itsestään, niin ei pidä lapsiakaan hankkiman.
En ehkä "hankkisi" lasta vielä. Itse sain lapsen ollessani 21v, ja välillä tuntuu vieläkin, että kyllä sitä on niin täys kakara itsekin. Ja varsinkin silloin oli kun vauva syntyi, silloin sitä huomasi oman pienuutensa ja heikkoutensa.
Vaikka en kaipaa mahdottomasti omia menoja tms. Mutta tämä vastuu on niin valtava, ja huoli mikä on päivittäin yllätti kyllä. Mutta en silti kadu.
T: 23v mamma, ja lapsi 2v.
Olet. Jos nyt hankit lapsen niin myöhemmin kaduttaa. Malta nyt vielä vaikka 5 vuotta.
Terv. 22-vuotiaana toivotun lapsen saanut, jolla meni elämä lopullisesti pilalle
ei sitä kukaan voi etukäteen tietää, ei muut mutta et kyllä itsekään! ajattelen itse niin, että jos on valmis äidiksi, ei ota noin isoa riskiä lapsen kehityksen ja tulevaisuuden kannalta vaan hankkii lapset myöhemmin. t. 18v
Olet.
ITsekin seurustelin vakituisesti sinun ikäisenä 28v miehen kanssa ja haaveilin salaa lapsista. Onneksi näin ei tapahtunut ja erosimmekin pain vuoden sisään. Sitten tapasinkin 2v ensin yksi oltuani ja rilluteltuani rakkaan mieheni. Yhdessä nyt 10v ja kolme lasta. Olin oikeasti valmis äidiksi vasta 25v.
Tuo 10v ikäeroa on myös suuri ero teidän ikäisinä. Usko vaan, pohjimmilta olette vielä niin eri vuosikymmeniltä kuitenkin. Menee ehkä n.4v niin sitten ei tuo ikäero enää ole niin suuri kuilu.
Mä sain esikoisen juuri 19 v. täytettyäni, toisen täyttäessäni 22 v ja kolmannen 26-vuotiaana. :) En ole katunut hetkeäkään, ja hyvin on mennyt. Tämä on siis kovin yksilöllistä, itse on jokaisen ratkaisunsa tehtävä.
t. 38 v äiti
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 10:55"]
Olet.
ITsekin seurustelin vakituisesti sinun ikäisenä 28v miehen kanssa ja haaveilin salaa lapsista. Onneksi näin ei tapahtunut ja erosimmekin pain vuoden sisään. Sitten tapasinkin 2v ensin yksi oltuani ja rilluteltuani rakkaan mieheni. Yhdessä nyt 10v ja kolme lasta. Olin oikeasti valmis äidiksi vasta 25v.
Tuo 10v ikäeroa on myös suuri ero teidän ikäisinä. Usko vaan, pohjimmilta olette vielä niin eri vuosikymmeniltä kuitenkin. Menee ehkä n.4v niin sitten ei tuo ikäero enää ole niin suuri kuilu.
[/quote]
Minä taaseen uskon, että menee 4 v ja ikäero on suuri kuilu, kun tämä tyttöystävä kasvaa miehensä ohi. terv. 21 v nainen, joka oli samassa tilanteessa muutama vuosi takaperin
Et! :)
Minä olin 18v esikoisen saatuani, kävin samalla koulut loppuun, kun hoidin lastani. 22 vuotiaana olen nyt 3 lapsen äiti (meillä on kaksoset) päivääkään en ole katunut, eikä ole koskaan kukaan edes ollut huolissaan meidän pärjäämisestä :) Kapakoissa ei jaksa juosta, se on turhaa ja kaikenlisäksi tosi tyhmää. Lapsille tehty soseet alusta alkaen itse :)
Rakastan tätä kaikkea! Jos palaisin ajassa taaksepäin, tekisin kaiken niin kuin olen tehnyt :)
Mutta kaikki ei ole valmiita äidiksi nuorena ja osa ei ole valmis äidiksi edes melkein 40 v vaikka lapset silloin on hommannut.
Itse sain esikoiseni ollessani 17. Toinen tuli sitten 19-vuotiaana, kolmas taas kahta vuotta myöhemmin. Kaikilla eri isät (ulkomaalaisia). Kaikki kauhistelivat silloin, mutta minä olen todella onnellinen lapsistani, enkä tekisi toisin.
Käy nyt koulusi loppuun ensin. Sinulla ei voi olla mitään tutkintoakaan 18-vuotiaana. Jos olet valmistunut/valmistumassa ammattikoulusta, käy ensin vähän töissäkin, jotta olisi jotain jolla elättää lapsi.
Olet, piste. Tuo suhde ehtii loppu vielä moneen kertaan. Hölmö olet jos lapsen teet.
Tee ihmeessä rakkauspakkaus! Ne on niin söpöjä ja sitten on tosi coolia mennä vaikka festareille sen lapsen kanssa.
Mun äiti oli just ja just 18-vee kun sai mut ja isä kymmenen vuotta vanhempi. He ovat edelleen onnellisesti yhdessä, viiden lapsen vanhemmat ja kuuden muksun isovanhemmat nykyään, itse sain esikoiseni nelikymppisenä enkä olisi ollut valmis aiemmin,
Mutta vaikka itselläni on ollut nuori äiti ja todella onnellinen ja ihana lapsuus niin minusta 18-vuotias on liian nuori. Elä, koe ja katso maailmaa ennenkuin sitoudut kantamaan vastuun pienestä ihmisenalusta.
Mieti ennemmin sitä, millainen se suhde mieheesi on. Oletteko tunteneet kauan? Jos suhteenne on yhtään epävakaalla pohjalla, niin älä ala perhettä vielä perustamaan. Odota pari vuotta, menkää naimisiin ja varmista,että arki sujuu taloudellisesti ja muutenkin.
Itse hankin lapsen 19-vuotiaana. Halusin siis lapsen, en miestä. Nappasin paikkakunnan varakkaimman perheen pojan baarista ja pupustelin sen kanssa. Simpat olivat terhakoita ja sain kauniin tyttären sekä hyvät elarit! Suosittelen!
Olet liian nuori. Sukulaiseni teinitytön (oli 17v kun tuli raskaaksi ja on nyt 18v) lapsi otettiin juuri huostaan, hän erosi poikaystävästään, eikä pystynyt huolehtimaan itse lapsesta. Todella surullista kaikille. Olen yrittänyt olla suu supussa asiasta, vaikka sisimpäni huutaa "mitäs minä jo etukäteen sanoin"
Opiskele, matkustele, seurustele ja nauti elämästä. Nuku pitkään aamuisin ja tapaa ystäviäsi.
Ehdit perustaa perheen vaikkapa vielä 20 v kuluttua.