Voi itku tätä rahan menoa, miten elämä voi olla näin kallista?!?
En kestä tätä rahanmenoa, joka kuukausi tulee vähintään 500e jotain "ylimääräisiä" menoja. Tässä kuussa esim.
- auton katsastus + päästömittaukset 50 e (+ mahdolliset korjaukset)
- hammaslääkärin tarkastus n. 100e (+ mahdolliset toimenpiteet päälle)
- muutto n. 500 e (tätä ei tietty kovin usein ole)
Ensi kuussa:
- vakuutukset 400e (koti-, matka- ja tapaturma- ym vakuutukset)
- lapsen harrastusmaksu syksylle 350e
Yritän kuluttaa maltillisesti, esim vaatteita ostan lähinnä lapselle mutta joka ikinen kuukausi tulee jotain kalliita lisämaksuja. Tulot on ihan hyvät mutta kaikki rahat menee näihin hemmetin extramaksuihin.
Kommentit (24)
Elämä on. Mulla on pahanpäivän varaa ja mulla on luottokortti ylläreitä varten. Kykenen maksamaan kohtuullisen määrän ylimääräisiä. Mutta nyt niitä onkin jo viime-tälle kuulle kertynyt. Ihan hirvittää yleensä niin kovin pihiä sieluani.
Autohuolto (kalliimpi kuin piti olla, koska oli yllättävää korjattavaa) ja rengas puhki ja katsastus, katsastus ei tietty tule yllätyksenä, mutta on silti ylimääräinen meno. Kikkailin vaihtamalla kitkarenkaat jo nyt ettei heti tarvitse olla renkaisiin rahaa vaan vasta keväällä viimeistään. Webasto pitää korjata ennen pakkasia.
Sairastunut kissa, sinne meni päälle 200e ja lisää laskua tulee ensi viikolla.
Pojan polkupyörästä rengas rikki.
Ylimääräisenä oli myös oma parturikäynti, jota olis hyvin voinut lykätä jos olis tiennyt näistä ylläreistä, sinne meni ihan turhaan rahaa.
Ja huomenna on pakko mennä hammaslääkäriin, koska viisaudenhammas on kiukutellut pari päivää.
Vielä puuttuis, että joku tarpeellinen kodinkone sippaa.
Mulla nää menee sykleissä. Heti kun on vähän ylimääräistä, hajoaa jokin vehje tai sairastuu joku eläin tai tulee asiaa hammaslääkärille. Mutta harvoin kaikki kaatuu niskaan kerralla. Miten ihmeessä sitä selvisi silloin kun lapset oli pienempiä ja omat tulot paljon nykyistä pienemmät. Tuurilla varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti muutto on edullisempaan asuntoon?
Muutetaan takaisin omistusasuntoon, josta olemme olleet remontin takia evakossa kuukausia. Tähän tilapäisasumiseen onkin mennyt ihan järkyttävästi rahaa kun oon maksanut kahta kämppää. Asumiskulut kuukaudessa putoaa 1500e (2 asunnosta) - > 300e. Eli nyt pitäisi saada paremmin säästöön. Mutta sitten tulee nää kaikki syksyn kulut.
Ap
No ei kai noi sinänsä mitään yllärikuluja ole? Jos on auto niin ainakin itse tiedän aika hyvin säännölliset, vuosittain toistuvat menot: vakuutus, verot huolto, katsastus. Näihin menee vähintään tonni. Yleensä enemmän.
Vakuutusmaksut, tontin vuokra ja kiinteistövero tulee myös harvemmin maksuun, nekin on hyvä ennakoida ja huomioida budjetissa. Samoin kun vaikka jotkut polttopuut, niihinkin meillä menee muutama satanen kerran vuoteen.
Kaikkia menoja ei kyllä pysty ikävä kyllä ennakoimaan, ainakin lapsilla saattaa hajota tietokoneet, kännykät ym ihan yllättäen ja tottakai myös kodinkoneet yleensäkin. Sitten ei auta kun kaivaa kuvetta. Pyrin pitämään puskuria näitä varten.
Tsemppiä kumminkin, kyllä itsestäkin välillä tuntuu että miten näitä menoja teiniperheessä riittääkin. Mutta toisaalta tätä kestää vain aikansa, kymmenen vuoden päästä tilanne on jo toinen.
Kiitti! Minulla meneekin rahastoihin joka kuukausi automaattisesti muutama satanen mutta yritän saada lisäksi suurempaa käteispuskuria säästettyä maksamalla vähintään 1000e säästötilille (eri pankkiin etten pysty käyttämään helposti) . Tästä summasta menee kuitenkin sitten aina noihin em kuluihin satasia.
Lapsen vaate- ja muut kulut on niin vähäisiä, että ne menee ihan päivittäistavaroiden joukossa. Harrastukset sitten erikseen.
Ehkä tuo monen mainitsema budjetointi olisi hyvä, ettei kulut tuntuisi yllättäviltä. Nyt luulen saavani enemmän säästöön kuin saan, koska en osaa ennakoida kuluja tarpeeksi.