Voi itku tätä rahan menoa, miten elämä voi olla näin kallista?!?
En kestä tätä rahanmenoa, joka kuukausi tulee vähintään 500e jotain "ylimääräisiä" menoja. Tässä kuussa esim.
- auton katsastus + päästömittaukset 50 e (+ mahdolliset korjaukset)
- hammaslääkärin tarkastus n. 100e (+ mahdolliset toimenpiteet päälle)
- muutto n. 500 e (tätä ei tietty kovin usein ole)
Ensi kuussa:
- vakuutukset 400e (koti-, matka- ja tapaturma- ym vakuutukset)
- lapsen harrastusmaksu syksylle 350e
Yritän kuluttaa maltillisesti, esim vaatteita ostan lähinnä lapselle mutta joka ikinen kuukausi tulee jotain kalliita lisämaksuja. Tulot on ihan hyvät mutta kaikki rahat menee näihin hemmetin extramaksuihin.
Kommentit (24)
No eihän tuossa ole muuta extraa kuin muutto, muut luettelemasi jutut tulee säännöllisesti joka vuosi. Teepä budjetti.
Noista pääsee tekemällä ympärivuotisen budjetin. Lasket kaikki auton menot yhteen (ihan joka ainoan, vakuutuksista katsastuksiin ja talvirenkaiden uusimisesta uusiin pyyhkijänsulkiin ja huoltoihin) ja jaat kuukausittaiseksi summaksi. Sitten siirrät palkan/etuuden tultua erilliselle autotilille sen, mitä menee auton menoihin kuukaudessa. Sieltä maksat sitten katsastukset, huollot ynnä muut, eikä niitä tarvitse mieltää miksikään ylimääräisiksi erikoismenoiksi.
Sama lapsen menojen suhteen. Oma "lapsitili", ja sinne siirrät kerran kuukaudessa sen summan, joka on 1:12 lapsen vuotuisista menoista, sisältäen kaiken harrastuksista vaatteisiin ja vakuutuksiin.
Mietipä miten tuilla eläjät ja pienituloiset pärjäävät? Heillä ei ole varaa maksaa muutoista eikä lasten harrastuksista.
Katsastus, vakuutusmaksut tai hammaslääkäri eivät ole mitään extraa. Kuten ei myöskään auton huollot.
No ei mulla ole vaikeuksia maksaa ylimääräisiä kuluja. Aina 500e niitä varten.
T. Sairauspäivärahalla oleva
Budjetointi auttaa ylimääräisiin ja pakollisiin menoihin.
Tällä palstalla tämä neuvo on tullut esiin jokaisessa rahat loppu keskustelussa. Jaan sen nyt tässä: Eli laske kaikki vuoden laskut (vakuutukset, lämpö, vesi, auton huolto...) yhteen, jaa summa luvulla 12. Laitat tuon summan joka kuukausi sivuun erilliselle tilille, josta maksat laskut.
Lasten harrastusmaksuja voi maksaa esim. siten, että siirrät lapsilisästä sivuun joka kk 25e toiselle tilille.
Eli käytännössä vain muutto ja lomat on ylimääräinen meno, kun budjetointi toimii.
Itse olen harrastanut budjetointia ensimmäisen lapseni raskaudesta alkaen.
Joka kuukaudelle minulla on tuon automaattisen tilisiirron lisäksi budjettiraami kuukaudelle.
Laina
Laskutille siirto
Ruoka ja hygienia
Bensa
huvit, omat harrastukset
Säästöön
Työlounas
Eväät
Työmatkat
Käyttötilillä on aina vähintään 6kk palkka, yllättäviä menoja kun tulee, ei ole hätää.
Näin minulle opetettiin jos lapsena, puskuria pitää olla.
Matkalle voi ottaa matkavakuutuksen. Ei tarvi maksaa 400e vuodessa siitä.
Zinc
Tuolla lailla olen siis säästänyt 10 vuodessa jo 3500e
.. itse tuhlailet siis turhuuksiin ..
Eihän auton kulut tai vakuutukset ole mitään "ylimääräisiä kuluja" vaan joka vuosi toistuvia menoja. Tee excel, jossa on allekkain kaikki säännölliset laskut ja vaakaan kuukaudet. Sitten kirjoitat ruutuihin summat, jolloin tiedät jo vuoden etukäteen, missä kuussa on minkäkin verran pakollisia menoja. Ei sitten tule "yllätyksiä".
Vierailija kirjoitti:
Mietipä miten tuilla eläjät ja pienituloiset pärjäävät? Heillä ei ole varaa maksaa muutoista eikä lasten harrastuksista.
Sitäpä tässä mietinkin. Omat tuloni ovat suomalaista keskitasoa ja joudun elättämään ainoastaan itseni ja lapseni.
matkavakuutukset muutenkin aika hassuja kun on eu kortti.
Ellei sitten matkusteta ghaanaan vastaavasti thaikkulaan koska kotimaiset hedelmät ei maistu
Vuosibudjettia ehdotan minäkin esim. lapsen kengät: minimissään Hän tarvitsee syksyllä lenkkarit, talvella talvisaappaat, keväällä lenkkarit ja kesällä sandaalit. Myös kumisaappaat, juhlakengät tulee ostaa vuosittain kahdet. Sitten lasket, että kuinka paljon olet ollut valmis maksamaan kenkäparista, lasket yhteen ja jaat 12.
Sama juttu vakuutusten, terveysmenojen, kodin huollon, auton, harrastusten suhteen, huvien, juhlapyhien ( joulu) ja matkojen suhteen.
Itse yksinhuoltajana teen jopa niin, että jaan 11. Näin kulutan joka kuukausi hieman vähemmän arkipäiväisiin menoihin, ja jää hieman pelivaraa sitten todellisille yllätyksille.
Vierailija kirjoitti:
Käyttötilillä on aina vähintään 6kk palkka, yllättäviä menoja kun tulee, ei ole hätää.
Minulla onkin puskuria mutta harmittaa kun haluaisin saada enemmän säästöön kuukaudessa mutta en saa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla onkin puskuria mutta harmittaa kun haluaisin saada enemmän säästöön kuukaudessa mutta en saa.
Ap
Sitten pitää joko lisätä tuloja tai pienentää menoja. Ei siihen mitään taikakeinoa ole. Pääasiahan nyt on, että tiedostat kaikki säännölliset menosi, etkä pidä niitä yllätyksinä.
Perusasiat:
- pitkälle ennakointi - oleta tulot yläkanttiin ja varaa rahaa myös tuntemattomiin menoihin, koska aina tulee yllätyksiä
- kun laskut on maksettu, laita rahaa säästöön heti, ei vasta kuun lopussa ylimääräistä rahoista (rahaa voi aina pakon edessä ottaa säästöstä käyttöön, mutta käytettyä rahaa ei enää saa säästöön)
- tulojen lisääminen
- menojen karsiminen
Itse iloitsin just toissa viikolla kun vihdoin sain asuntosäästötavoitteeni ja muuton+vikan vuokran summan täyteen, yhteensä melkein 40 tuhatta. Ja sitten postiluukkuun kilahtaa joku paskalappu että pitää maksaa puolitoista tonnia jotain vanhoja tukia takaisin. Ei voi olla miten ikinä ei saa käyttää rahojaan minne haluaa, aina tulee jotain typeriä menoja joiden takia pitää taas kitkuttaa ja kärvistellä ja venyttää penniä!
No voi tuostakin karsia kuluja kun kilpailuttaa asioita ja katsoo mihin menee,
mulla on nyt aina yllärikuluja kun on eläimiä, että 500e ei tunnu missään.