Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatko kissasi ulkoilla omalla pihallasi valvottuna?

Vierailija
09.08.2020 |

Siis ilman valjaita?

Oletko rakentanut aidan, verkon tai muuta vastaavaa karkaamisen estämiseksi?

Asun ensimmäistä kertaa omakotitalossa. Tontilla oli valmiiksi koira-aita, jonka rei’istä kissa kyllä mahtuu muttei ole vielä hoksannut sitä.

Olen antanut leikkiä pihalla niin, että valvon lähes herkeämättä (nyt esimerkiksi kirjoitan palstalle).

Saako näin edes tehdä? Saako kissan antaa kirmata omalla tontilla vapaana? Onko jotain, mitä en tiedä tai tajua?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein olet tehnyt :)

Järjestyslain mukaan kissan ei tarvitse ulkoilla kytkettynä MUTTA omistajan on samalla valvottava ettei kissa pääse esimerkiksi lasten leikkipaikoille. Eli jos asut taajamassa, niin tuo onkin ainoa keino hoitaa kissan ulkoilua laillisesti, ellet sitten rakenna häkkiä tai käytä valjaita. Siinä vaiheessa kun kissa sitten poistuu valvonnastasi niin tilanne onkin laiton ja joudut keksimään muita ratkaisuja. Jos asut maalla, niin kissan ulkoilu vapaana ei ole laitonta.

Vierailija
2/23 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla tontilla saa olla vapaana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään koira-aita ei kyllä keskiverto kissaa pitkään pidättele...

Vierailija
4/23 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjestyslain mukaan kissan ei tarvitse ulkoilla kytkettynä MUTTA omistajan on samalla valvottava ettei kissa pääse esimerkiksi lasten leikkipaikoille. Eli jos asut taajamassa, niin tuo onkin ainoa keino hoitaa kissan ulkoilua laillisesti, ellet sitten rakenna häkkiä tai käytä valjaita. Siinä vaiheessa kun kissa sitten poistuu valvonnastasi niin tilanne onkin laiton ja joudut keksimään muita ratkaisuja. Jos asut maalla, niin kissan ulkoilu vapaana ei ole laitonta.

Kiitos paljon vastauksesta! :)

Asun tosiaan taajamassa, jossa arvelinkin olevan tarkempaa ja tiukempaa, ja siksi olin epävarma.

Olen kyllä miettinyt ulkoiluhäkkiä, ettei tarvitsisi töpöttää pihalla aina kun kissa sinne haluaa. MUTTA pelkäänpä, että nyt kun kissa on jo oppinut, että saa jolkottaa vapaasti suhteellisen isolla alueella, se ahdistuu pienessä (tai isommassakin) häkissä. Oma moka, ehkä jatkossakin suosiolla suostun kissanvahdiksi!

Ap

Vierailija
5/23 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään koira-aita ei kyllä keskiverto kissaa pitkään pidättele...

Totta. Jos ilmenee ongelmia, niin rakennan mahdollisimman suuren ulkoiluhäkin. Toistaiseksi kissa ei ole pyrkinyt läpi.

Ap

Vierailija
6/23 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun tosiaan taajamassa, jossa arvelinkin olevan tarkempaa ja tiukempaa, ja siksi olin epävarma.

Olen kyllä miettinyt ulkoiluhäkkiä, ettei tarvitsisi töpöttää pihalla aina kun kissa sinne haluaa. MUTTA pelkäänpä, että nyt kun kissa on jo oppinut, että saa jolkottaa vapaasti suhteellisen isolla alueella, se ahdistuu pienessä (tai isommassakin) häkissä. Oma moka, ehkä jatkossakin suosiolla suostun kissanvahdiksi!

Ap

Ei ne kissat ahdistu reviirin pienenemisestä jos muu hoito (riittävät virikkeet, leikittäminen yms.) on kunnossa. Monet rescuekissat on kulkeneet koko elämänsä vapaana ja kun sitten pääsevät uuteen kotiin niin sopeutuvat nopeasti sisäkissan elämään, kun vaan on tosiaan sisälläkin tekemistä ettei ainoat virikkeet ole siellä ulkona. 

Vierailija
7/23 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei ne kissat ahdistu reviirin pienenemisestä jos muu hoito (riittävät virikkeet, leikittäminen yms.) on kunnossa. Monet rescuekissat on kulkeneet koko elämänsä vapaana ja kun sitten pääsevät uuteen kotiin niin sopeutuvat nopeasti sisäkissan elämään, kun vaan on tosiaan sisälläkin tekemistä ettei ainoat virikkeet ole siellä ulkona. 

Sisäkissa on tosiaan tämä kissa ollut koko elämänsä, ja tyytyväinen ja leikkisä sellainen. Nyt pääsi vapauden makuun, ja siksi olen huolissani että takaisin pienelle alueelle ahtaminen tuntuu ahdistavalta. Ehkä ei!

Ap

Vierailija
8/23 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varata hyviä houkuttimia jos kissa karkaa että saat kiinni. Leluja tai herkkuja. Lisäksi paksut hanskat sinun vieressä ovat arvokkaat jos pihalle tulee toinen riidanhaluinen kissa. Tai puoliämpäriä vettä joilla saat tappelevat kissat erilleen.

Meillä on opetettu nyt aikaisemmassa kodissa täysin sisäkissana ollutta kissaa ulos. Alkuun oli valjaissa ja nyt irti. Me ollaan pidetty kissaa ulkona ennen ruoka-aikoja niin tulee ulkoilun lopuksi mielellään sisälle kun saa sitten märkäruokaa.

Vierailija
9/23 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan valjaat ja kiinnitän sen pitkään naruun (joka on kiinnitetty maahan) niin kissa saa olla vapaammin ulkona. En kyllä sittenkään jätä vahtimatta. Jonkunlainen häkki pitäisi rakentaa, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi

Vierailija
10/23 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olin jonkin aikaa kissayhdistyksessä töissä, muiden kiireiden, opiskelu ja perhe, takia en enää paljon ehdi. Jotkut kissanottajat ovat sanoneet, että aiemmin lähes aina ulkona liikkunut kissa ei edes halua ulos - nämä ovat olleet sellaisia, jotka eivät ole saaneet ruokintaa omistajaltaan tai omistajaa ei ole edes välttämättä ollut. He ovat onnellisia kun saavat ruokaa, leikkiä ja pedin turvallisessa paikassa. Sitten on niitä, jotka eivät sopeudu sisäkissaksi. Eräs tapaus oli, että omistajalle oli tärkeää, että kissa pääsisi ulos. Ei lähde. Omistaja rakasti kissoja, mutta ei ollut vara ruokkia kunnolla.

Vierailija
11/23 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä valjastellaan yhdessä mahdollisimman usein. Siitä onkin tullut semmoinen yhteinen juttu ja yhteisiä seikkailuja on ollut vaikka lähimaastossa ollaan pysytty. Välillä kisu kaipailee ulos ja välillä ei. Ulkoilun jälkeen on aina ruokailu niin ei ole ollut vaikeuksia houkutella takaisin sisälle. Tuntuu että kissan kanssa ollaan sen myötä lähennytty, nukkuu esim. jaloissa kun ennen yhteistä ulkoilua aina nukkui omissa oloissaan. Meidän lähellä asuu muita kissoja ja lintuja ja autotiekin on vieressä. Siksi ei kävisi mielessäkään antaa ulkoilla vapaana. Lisäksi tietenkin vielä taudit, madot, kissojen kivittäjät jne. 

Vierailija
12/23 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä laitan valjaat ja kiinnitän sen pitkään naruun (joka on kiinnitetty maahan) niin kissa saa olla vapaammin ulkona. En kyllä sittenkään jätä vahtimatta. Jonkunlainen häkki pitäisi rakentaa, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi

Minä yritin kerrostalossa asuessani totuttaa kissan valjaisiin. Kissa oli keski-ikäinen, kun adoptoin sen allergiseksi tulleelta omistajalta joka ei koskaan ollut kokeillut pukea valjaita, eikä kissa ole ehkä siksi tottunut minun yrityksistäni huolimatta niihin millään! Heittäytyy kyljelleen ja leikkii kuollutta, kun yritän sellaiset hänelle pukea, eikä suostu niihin tutustumaan vaan kiertää kaukaa, kun jätän haisteltavaksi. Hankala otus.

Muuten tuo naruun kytkeminen olisi tosi hyvä idea! Hyvä että teillä toimii! :) Häkin aika tulee kun tulee!

Ap

Vierailija
13/23 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä valjastellaan yhdessä mahdollisimman usein. Siitä onkin tullut semmoinen yhteinen juttu ja yhteisiä seikkailuja on ollut vaikka lähimaastossa ollaan pysytty. Välillä kisu kaipailee ulos ja välillä ei. Ulkoilun jälkeen on aina ruokailu niin ei ole ollut vaikeuksia houkutella takaisin sisälle. Tuntuu että kissan kanssa ollaan sen myötä lähennytty, nukkuu esim. jaloissa kun ennen yhteistä ulkoilua aina nukkui omissa oloissaan. Meidän lähellä asuu muita kissoja ja lintuja ja autotiekin on vieressä. Siksi ei kävisi mielessäkään antaa ulkoilla vapaana. Lisäksi tietenkin vielä taudit, madot, kissojen kivittäjät jne. 

Valjaissa ulkoilu olisikin varmaan monella tavalla hauskempaa kuin talon nurkalla seisominen ja kissan tuijottaminen. Hauskaksi olen kuitenkin todennut sen, että tuijottamalla olen päässyt ikuistamaan verkkokalvolle kissan huippuhetket, kun se spurttailee ja kirmailee nurmikolla. Olen saanut pätkiä myös videolle.

Olipa se valjaissa, häkissä, rajatusti tontin raamien sisäpuolelle tai tiukasti sisätiloissa, on ihanaa nähdä, kun kissalla on hauskaa ja se nauttii.

Ap

Vierailija
14/23 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nähnyt sellaisia seinän viereen rakennettuja ulkoiluhäkkejä niin että kisu pääsee sinne ikkunasta. Olisiko semmoinen vaihtoehto? Sitten voi välillä sun kanssa laajemmin tutkiskella reviiriä valjaissa ja liinassa 🙂

Kuulostat vastuulliselta kissanomistajalta, kun et päästä sitä yksin hortoilemaan ♥️

Vierailija
15/23 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana lukea vaihteeksi vastuullisten kissan omistajan kommentteja. Kiitos.

Yleensä kissat ovat niin maalla, kuin asuintaajamissa irti ja naapurin riesana, jotka kuseksivat paikat ja rääkkäävät linnut.

Vierailija
16/23 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä aiot tehdä, kun kissa lähtee naapurin pihalle? Juokset perässä? Kutsut takaisin?

Meillä naapurin kissa ulkoilee "valvotusti" ja on tämän tästä meillä hiekkalaatikossa tarpeillaan. Omistaja huhuilee omalta pihalta, mutta ei katso velvollisuudekseen hankkia meille uutta hiekkalaatikkohiekkaa, koska kissa oli koko ajan hänen valvonnassaan.

Kohta se syö lohta, jossa on outo sivumaku!

Vierailija
17/23 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuuden kodissa kissa ulkoili vapaasti ja valvomatta, mutta uskalsivat vanhemmat näin toimia, koska kissa tuli aina kutsusta pihaan. Ei siis lähtenyt kovin kauaksi pihasta. Ei ole naapureita lähellä.

Kovin moni kissa ei ole kutsuttavista takaisin kuten koirat, mutta näitäkin yksilöitä löytyy.

Sen sijaan naapurin koirat olivat aina irti ja meidän pihaan tulivat sontimaan ja kissaa jahtasivat. Kuului monesti kun omistajat niitä kutsuivat, mutta ei ne koirat korvaansa lotkauttaneet kutsuille. Menivät kotiin kun huvitti. Monesti piti lähdöt antaa, mutta seuraavana päivänä olivat taas aamukakalla takapihallamme. Naapuri, jossa koirat asuivat, oli parin kilsan päässä.

Vierailija
18/23 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä aiot tehdä, kun kissa lähtee naapurin pihalle? Juokset perässä? Kutsut takaisin?

Meillä naapurin kissa ulkoilee "valvotusti" ja on tämän tästä meillä hiekkalaatikossa tarpeillaan. Omistaja huhuilee omalta pihalta, mutta ei katso velvollisuudekseen hankkia meille uutta hiekkalaatikkohiekkaa, koska kissa oli koko ajan hänen valvonnassaan.

Kohta se syö lohta, jossa on outo sivumaku!

Meillä heitin ämpärillisen vettä naapurin kissan päälle pari päivää sitten. Ei ole sen jälkeen näkynyt? Kannattaa koittaa mielummin tuota konstia.

Jos sekään ei auta niin nappaa kissa kiinni jos saat. Pistä vaikka leikkimökkiin tai sisällä yhteen huoneeseen. Laita kissalle vettä tarjolle. Sitten jatka elämää normaalisti ja odottele että naapuri rupeaa etsimään. Tietenkään et tiedä kissasta mutta voit halutessasi mainita että joku puhui että kanahaukka oli lähistöllä vaaninut kissaa että olisikohan teidän kissa jäänyt uhriksi. Illalla käyt vapauttamassa kissan tai viet vaikka naapurille ja kerrot että tuli teidän pihaan ja nilkuttaakohan tuo jalkaansa. Ehkä säikähdys opettaa?

Vierailija
19/23 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valjaisiin opetteluun kannattaa varata aikaa.

Ensin vaikka annat kissan suurimpia herkkuja vain valjaiden päältä syötettynä. Sitten laitat valjaat vaikka vaan puoliksi kissan päälle ja otat heti pois ja herkkuja. Sitten kun tuo sujuu ongelmitta niin valjaat kissalle kokonaan päälle ja pois ja herkkuja. Sitten pidät kissalla sisällä valjaita kun sillä kivaa esim syö tai leikkii. Ja sitten vasta kissa valjaissa ulos. Varaa aikaa viikko tai pari tähän totuttamiseen.

Tosin meille tullut vuoden ikäinen utelias kissa oppi valjaissa kulkemiseen parissa päivässä.

Vierailija
20/23 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa pääsee hetkessä karkuun. En suosittele. Ulkoiluaitaus parempi, sitäkin valvottava eläinrääkkääjien varalta.

Mökillä annoin joskus kissan olla omalla tontilla niin, että olin itse mukana valvomassa joka hetki. Mutta sitten kohdattiin käärme, jota kissa jo ehti koskettaa, onneksi käärme ei pistänyt. Siihen loppui valvotusti vapaa ulkoilu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä