Ja taas, Marimekko plagioinut?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288586329599.html
Katotaanpa vaan kuinka paljon tällaisia alkaa tulla nyt kun maailma on niin pieni esim. internetin leviämisen myötä.
Kommentit (8)
Sanoin jo sen Isola-kohun yhteydessä täällä, että en ylläty lainkaan jos vastaavaa paljastuu lisää, ja myös muilta tekijöiltä kuin Isolalta. Kyseessä on talon tapa edellisen (ja kenties sitäkin edellisten) toimitusjohtajan ajalta. Pieniltä ja puolustuskyvyttömiltä tekijöiltä on surutta kopioitu kuoseja ja vaatemalleja. Myös suomalaisilta!
En ole itse ollut Marimekossa, mutta alalla olen ja tiedän useammankin vastaavan jutun. Olen aina ajatellut, että jonakin päivänä tämän on pakko paljastua, ja toivonut että asiaa ei ohiteta olankohautuksella. Kyllä moraaliton toiminta kostautuu yritykselle, varsinkin tunteisiin vetoavalla muotoilualalla.
Eikö Marimekko ole vieläkään saanut hankittua sitä kaikki maailman lastenkirjat sisältävää kirjastoa, josta voisivat helposti tarkastaa ettei mistään vain löydy liikaa yhdenmukaisuuksia suunnittelijoiden tarjoamiin kuvioihin?
Luulisi että olisivat oppineet viime kerrasta.
Mä olen ihan samanlaisia piirtänyt kun olin lapsi. Puun lehdet olivat pallon muodossa ja lehtiä samalla tavalla. Ja kumpaakaan heitä en ole kopioinut vaan luult valtaosa lapsista piirsi samalla tavalla.
Mun mielestä ei ollut kopio toisin kuin edellinen joka oli aivan selvä tapaus. Tuossa oli jotain samaa, mutta en sanois kopioksi.
Ihan 99 %:nen kopio, ei ole kuitenkaan uskaltanut piirtää läpi vaan on muuttanut tuon prosentin. Säälittävää puuhastelua Marimekolla paitsi noi "taitelijat" taitavat olla friikkuja ja kun käyttää jotain viherpölhöjä niin tässä tulos.
Kyllähän tuokin nyt on aivan yhtä selvä kopio kuin se Isolankin kuosi! Siis naurettavaa touhua. En ole koskaan ollut Marimekko-fani, mutta kyllä nyt ovat ryvettyneet niin pahasti näissä plagiointijutuissa, että menee maku koko brändistä.
No onhan toi taas melkein yks yhteen. Noloa.