Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tällainen äiti narsisti?

Vierailija
08.08.2020 |

Kaikkihan eivät ole narsisteja, vaan voi olla ihan vain ihmisiä joilla narsistisia luonteenpiirteitä. Itse siis yritän olla ylidiagnosoimatta ketään, koska minulla ei ole koulutusta siihen. Mutta jos joku tietää, niin onko tällainen alla kuvailtu ihminen (kolmen lapsen, toki jo aikuiseksi kasvaneen äiti) narsisti vai ihan vain ilkeä ihminen?

-kolmesta lapsesta nuorin valittu lempilapseksi. Tämä näkyy kaikessa, esim nuorimmalle annetaan lahoja, rahaa, rakkautta ja apua ilman peittelyä. Kahta muuta nälvitään, pomotetaan, vaaditaan apua ja lohdutusta, vertaillaan tähän lempilapseen. Äiti itse on sanonut kahdelle muulle lapselle että hänen on helpointa osoittaa rakkautta tälle viimeiselle ja heillä "synkkaa" parhaiten.

-kun lapset olivat pieniä, ja loukkasivat itsensä, sairastuivat tai ihan mitä tahansa huonoa heille sattui elämässä, äiti yleensä itki tai suuttui että miksi hänelle käy aina näin. Ja jotenkin aina kaikki kääntyi siihen että häntä piti lohduttaa tilanteessa (esim kun lapsi joutuu leikkaukseen, hän joutuukin lohduttamaan siitä äitiä, joka itkee ettei ansaitse sellaista vastoinkäymistä).

-haukkuu omaa miestään lapsilleen esim "Ei teillä ole mikään hyvä isä. Hän kerrankin vei teidät päiväkotiin vaikka oli itse lomalla" yms kummallisia vanhoja asioita joilla haluaa mustamaalata isää. Kaikki kolme lasta pitävät isästään paljon. Isä (eli tämä äidin puoliso) on todella suuren tossun alla eikä uskalla sanoa vaimolleen missään asiassa vastaan.

-kasvattanut lapsensa niin, että kaikkia pitää pelätä. Myös oma paikkansa (eli ei millään lailla erikoinen vaan harmaa hiirulainen) pitää aina muistaa. Lapset eivät aikuisenkaan osaa itseään arvostaa tai luota itseensä kun aina on vain moitittu ja vertailtu muihin parempiin.

Olisi paljon vielä esimerkkejä, mutta kerron tähän vielä viime aikaisen esimerkin äitini käytöksestä.
Minun on aina jaksettava kuunnella äitini valitusta ja haukkumista hänen työkavereistaan ja työpaikastaan. Nyt kun palasin pitkältä hoitovapaalta töihin, ei äiti tietystikään asiaa edes muistanut/tiennyt, koska hän ei koskaan kysy mitä minulle kuuluu tai mitä olen tehnyt. Kertoo vain omia asioitaan. Kun sanoin että olen aloittanut työt ja kerroin itse että minulle sattui yksi ikävä asia työpäivän aikana. Kun kerroin asiaa, ei äiti jaksa kuunnella edes loppuun minun puhettani, vaan alkoi puhumaan päälle omia asioita. Tällaiset kaikki loukkaavat ihan hirveästi ja olen alkanut jopa epäillä onko äiti jollain lailla narsistinen/ tai jopa narsisti....?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvin olla. Minun äitini on epäilemättä narsisti. Olen ainut lapsi joten olen ollut sekä mustalammas kun kapinoin ja äiti sabotoi sekä kultalapsi kun toimin hänen halujensa mukaan. Hyvin itsekäs ihminen. Tutuille ja kavereille hän on itse aurinko. Selän takana haukkuu heitä meille. Kulissit hänelle kaikista tärkeintä. Itse olen oirehtinut koko elämäni, olen ollut kynnysmatto kavereille ja parisuhteessa en pystynyt uskomaan että mieheni rakastaa minua. Ihan älytön kärsimys ja kukaan ns. normaali ihminen tai joka äitini tuntee ei usko, mitä tapahtuu kun ovi menee kiinni. Ainoa joka on uskonut on ollut psuäykologi.

Vierailija
2/8 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sonta lemuttaaaaaaa, yöööööök!!!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta juuri tuo hierarkia teidän perheessä kertoo siitä että hyvinkin voi olla narsisti.

Vierailija
4/8 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, voi olla.

Vierailija
5/8 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko normaalia, että nuorin on suosikki lapsi, hänen kanssaan vaan aikaa on enemmän (varsinkin jos lapsilla on pieni ikäero) ja suhteesta tulee väkisinkin tiiviimpi.

Tuo ylivarovaisuus on ollut melko yleinen tapa kasvattaa, eikä se tee kenestäkään narsistia.

Pitää ymmärtää että kyseessä on kuitenkin harvinainen diagnoosi. Lähinnä jotain persoonallisuus häiriöitä, masennusta yms. yleisempiä mielenterveys ongelmia on varmasti ollut monella vanhemmalla, niistä ei ole vielä kovin kauaa ollut edes tietoa, saati tarjolla mitään hoitoja, eikä näihin ole suhtauduttu suopeasti, vaan se on ollut lähinnä luonteen heikkoutta, mille ei mitään ole tehtävissä...

Vierailija
6/8 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutista!!

Vierailija
7/8 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija