Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvoja 8kk vauvan levottomiin öihin

Vierailija
31.07.2013 |

Aletaan olla miehen kanssa aika väsyneitä. Viimeiset 1,5 kk on ollut tosi levotonta. Milloin lapsi harjoittelee kääntymistä tai ryömimistä, milloin kirkuu kauhusta (yöllisiä kauhukohtauksia, epäili neuvolan th), milloin näkee painajaisia. Mutta jokainen yö on tosi levoton eikä me saada nukuttua kuin lyhyissä pätkissä. Lapsi itse ei pääsääntöisesti tunnu olevan hereillä (paitsi jos herätetään eikä sekään aina onnistu). Haluaa tissiä useammin kuin ikinä. Välillä tuntuu et on ihan oikeasti nälkä, mutta välillä ei voi mitenkään olla (Esim eilen klo 23, kun oli klo 19 syönyt puuron ja 20 syönyt maitoa). 

Nukkuu "sivuvaunussa", jonne nukahtaa joka ilta yksin, helposti. Yöllä jää usein meidän sängyn puolelle. 

Tuntuu että on ihan sama onko päivät millin tarkan rutiinin mukaisia vai ollaanko reissussa, yöt on aina huonoja. Ei ole eroa nukkuuko päiväunia paljon vai vähän. 

Toki johtuu varmasti uusista taidoista. Hampaitakaan ei ole vielä ensimmäistäkään, että niitäkin varmaan tekee. Eilen vierasti ekan kerran selkeästi (ei ole koskaan ollut kenenkään muun kuin äidin ja isän hoidossa, paitsi sairaalassa vastasyntyneenä). Eli varmaan nyt vaan on tällainen vaihe. Mutta KAIKKI vinkit joilla itse jaksaisi tai joilla vauva voisi rauhoittua, otetaan vastaan. Kiitos!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kellään yhtään vinkkiä? :(

Vierailija
2/6 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnolla puuroa ja maitoa illalla ja omaan huoneeseen tai ainakin omaan sänkyyn nukkumaan. Nousette yöllä lohduttamaan vain jos hän itkee "oikeasti"  siis on selvästi hereillä ja itkee ääneen. Silloin kannattaa rauhoitella ottamatta syliin. Tarkoituksena on opettaa hänet nukahtamaan ja nukkumaan itse ja huomaamaan, ettei mitään kamalaa tapahdukaan, vaikka on yksin sängyssään herätessään.

Karulta voi tuntua, mutta muutaman yön päästä yöt on rauhallisempia. Tai sitten ei. Mutta vertailun vuoksi: Ranskassa suurin osa tuon ikäisistä nukkuu omassa huoneessaan eikä todellakaan saa maitoa yöllä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa siltä, että vauvalla on korvatulehdus. Kokeilepa antaa panadolia yöksi. Jos auttaa niin vauvalla jossain päin kipua. Sitten vain selvittämään mihin sattuu -korvaan, mahaan, hampaita tulossa ym.

Vauvalla voi olla myös pissahätä, seutraavan kerran kokeilepa yöllä avata vaippa (tyyttövauva), jos vauva pissaa silloin avatun vaipan päälle, tiedät, että levottomuus johtuu pissahädästä.

Vierailija
4/6 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa myös yleisesti lyödään lapsia, joten en lähtisi sieltä oppia ottamaan. :(

Mutta tosiaan tuo uniassosiaatio-ongelma tuntuu olevan yleinen ja siitä on kauheasti tietoa, mutta meidän lapsi ei tunnu olevan hereillä kun kiljuu. Joten ei voi oikein sitten nukahtaakaan... Ja lapsi nukkui yöt hyvin syömättä tuossa 5-6 kk iässä, mut nyt menty taas näin päin. 

Soitin neuvolaan ja käski kirjata öiden kulkua ylös. Lääkäri ensi viikolla, jospa osaisivat auttaa. Allergiaa ja kauhukohtauksia, ehdotti terkkari. Ja ehdotti myös viereen ottamista (olen luullut että th:t on usein perhepetivastaisia), ennen kun kuuli miten nukutaan.

No, pitää alkaa vuorotella miehen kanssa nukkumista. Toinen työhuoneeseen.

Mutta kiitos yrityksestä, vaikka en neuvoihin oikein uskokaan.

Vierailija
5/6 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tytär on nyt 3-vuotias ja nyt voin sanoa, että nukkuu vasta kunnolla. On ollut vauvana todella huono nukkumaan. Yöunet paranivat huomattavasti kun lopetin imetyksen lapsen ollessa reilun vuoden. Oli tottunut yöllä saamaan rintamaitoa. Pari yötä huusi, mutta sitten alkoi nukkumaan pidempiä pätkiä. Heräsi kyllä imetyksen lopettamisen jälkeenkin mutta harvemmin. Hampaiden tulo valvotti öitä, mutta särkylääkkeellä rauhoittui. Minun oma mielipiteeni on, että lasta ei kannata ainakaan siirtää omaan huoneeseen yksikseen, jos yöt on huonoja. Koitettiin nimittäin sitäkin, mutta ei tullut muutosta nukkumiseen ja itse en saanut kunnolla unta lapsi oli eri huoneessa. Siirrettiin takaisin vanhempien huoneeseen ja yöllä kun heräsi, niin rauhoittui kun näki äidin siinä lähellä ja jatkoi vaan unia. Voimia :)

Vierailija
6/6 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä uskonut itsekään ennen kuin kokeilin. Mutta toivottavasti vauva on terve ja saatte teidän tilanteeseen paremmin sopivat neuvot ammattilaisilta. Ja hyviä unia sulle ainakin joka toinen yö!