pieni pyykkäysongelma, auttakaa
Kaipaisin pientä apua mahdottoman vaikeaan päätöksentekoon. Lapsella on joukkueesta saatu, ohutta teknistä kangasta oleva urheilutakki, jossa on selässä ja rinnassa valtava määrä sponssien ja joukkueen omia juttuja painettuna. Nämä ovat valitettavasti tehty jotenkin väärällä menetelmällä tekniselle kankaalle - eivät tule kestämään pesua. Juttelin juuri samasta takista erään vanhemman kanssa, ei kuulemma kestänyt oikein edes hienopesua koneessa.
Takkia on jo käytetty paljon ja olen muutamaan kertaan sen vedellä huuhtonut ja saanutkin siitä enimmät liat pois. Nyt se tie on kuljettu loppuun, alkaa olla niin tiukkaa likaa jo värillisissä kohdissa niin paljon, että haittaa. Pesua se takki siis kaipaa, lapsi vaan on toivonut ettei sitä pestäisi ollenkaan, vaan menisi samoilla tahroilla loppuun saakka. Tässä on vaan se ongelma, että en todellakaan haluaisi jälkikasvuni antaa kulkea maailmalla silminnähden likaisessa vaatteessa.
Nyt saatte auttaa, mitä teen tämän takin kanssa? Pesuun vai antaa vaan olla likaisena käytössä? Täytyy päättää kiiresti, huomenna on lämmin ja sateeton päivä eikä takille ole käyttöä - monta hyvää tilaisuutta siis sujauttaa se koneeseen peseytymään, jos siihen päädyn.
Kommentit (57)
Lapset nyt haluaa tyhmiä välillä ja ei ne paskaiset vaatteet ole fiksu valinta. Jos on surkeat painatukset että ei pesua kestä niin oivoi vaan
En kyllä paskaa alkaisi museoimaan kotiini jossei ole kyse olympiamitalista
No eipä ole takki päällä oltu olympialaisissa eikä voitettu helsinkicuppia. Ihan vaan tavanomainen kevyt tekninen takki, jossa nyt oli painettuna valtava määrä joukkueen omia ja sponssien juttuja.
Monet muksut tykästyi näihin ja piti kelien salliessa näitä joka paikassa muuallakin, kuin vain harrastuksessa. Ekasta näistä lähti kaikki painetut jutut pesukoneessa ja sitten selvisi, että sama vika on todennäköisesti kaikissa takeissa. Muksujen mielestä painatukset näissä takeissa oli "se juttu" ja arvaahan sitä sitten, että mitä tapahtuu äidit kuitenkin niitä pesukoneessa pesi. Alkaa se "mun takkia ei sitten pestä" -vaatiminen.
Olihan siinä monella lapsukaisella epätoivoinen tilanne kun takit alkoi likaantumaan ja pyykkipäivät kotona väistämättä lähestyi. Mutta eipä päätynyt meillä eikä muillakaan takki museoon, vaan pesukoneeseen ja sinäänsä hyvä tekninen takki saa nyt kelvata olemattomiin himmenneillä painatuksilla
-ap
Ja se käsin peseminen ei ollut vaihtoehto koska...?
No kyllä mä käsinpesulla aloitin, mutta totesin, että sen verran likaista on enkä painatuksia pysty pelastamaan. Takki piti saada puhtaana käyttöön, eikä museoon. Siksi se responsible adult -moodi päälle ja takki pesukoneeseen, vaikkakin tiesin kyllä miten painatuksille käy.
-ap
Ja kato ekan sivun pienen gallupin tulokset, taisi olla lukemat pesuun laittamiselle 30 - 6 äsken. Pesuun = Pesukoneeseen :)
-Ap
Mä en näe kyllä mitään vääryyttä tai syytä potea huonoa omaatuntoa vaikka olisi näistä lähtökohdista pessyt takin ihan suunnitellusti koneessa.
Mammat pesee koneessa kaiken, useimmiten vieläpä 60 asteessa. Tää on väärä paikka kysellä mitään, jos haluaa jotain pesun aiheuttamilta vahingoilta suojella.
Näihin saa varautua jos painattaa jotain jälkikäteen teknisille vaatteille. Taannoin vein useampaankin kertaan painolle takaisin eri ongelmien takia samoja työvaatteina olleita teknisiä paitoja. Kuuntelin siinä aikansa painajan vuodatusta kun kaikki on kuulemma nykyään teknistä kangasta, joka on tehnyt tekstiilipainamisesta kamalan vaikeaa.
Hyvin on kelvannut alkujärkytyksen jälkeen takki käyttöön, vaikka pesinkin siitä koneessa painatukset pois.
Muutaman muun vahnemman kanssa sovittiin yhtenäisestä linjasta tän asian kanssa ja hekin pesivät jälkikasvunsa samaiset takit. Olkoonkin armottoman kamala harmitus kun lasten pesukieltoon asettamat takit päätyikin pesuun ja painatukset lähti sen siliän tien, mutta tosiasia oli se, että takkien säästely pesulta oli vain haitaksi. Muksut oli kuin löysässä hirressä peläten takkien joutuvan pyykkiin ja siinä sitten ylläpitivät keskenäään utopiaa siitä, että niitä ei muka pestäisi ollenkaan. Ja kotona sitten tämä "mun takkia ei pestä, kun kaverillekin äiti oli luvannut niin." - syyllistäminen kun likaisen takin käyttämisestä keskusteltiin. Siksipä oli parempi sopia porukalla, että ongelmaa ei pitkitetä enää, vaan takit pesuun.
-ap
Semmosta se on lasten pyykkien peseminen ajoittain. Just päivällä oli muksun kaveri äitinsä kanssa pihalla. Vielä eilen sen tytön verkkatakissa oli joku prinsessa kuva, vaan eipä ole enää! 60 asteen pyykkiä oli pesty ja sinne meni verkkatakkikin - ei jäänyt prinsessasta mitään jäljelle
Useampi vuosi tuli junnuja valmennettua ja sanosin, että ei ole tarkoitus, että maailmalla kuljetaan likaisessa seuratakissa. Tässä tapauksessa olisin vaan laittanut sen takin pesuun.
Omalle kohdalle osui kyllä monet kerrat itkuja kun pelivaatteista oli lähteny tekstit ja kuvat pesussa. Syynä vaan oli käytännössä aina se, että kotona pestiin kuudessakympissä kaikki ohjeista piittaamatta.
Kukin tyylillään, mutta mä olisin pessyt sen koneessa ihan heti likaannuttua. Pesukone käyntiin ja ongelma hoituu kerrasta sillä. Kone pesee puhtaaksi, ei käsipyykkäystä, ei vääntöä lapsen kanssa siitä, että pestäänkö vaiko eikö. Ehkä yhdet itkut siitä kun se takki pyöriikin koneessa ja kuvat lähtee, seuraavana päivänä kuivana ja puhtaana päälle ja elämä jatkuu.
Tavallaan totta tuo edellinen ja moni toimikin niin. Mulle oli vaan alkuun jotenkin niin sydäntäsärkevää nähdä treeneissä tätä juttua. Nää oli saaneet pitkän odottelun jälkeen omat takkinsa ja onhan se nyt lapsista varmaan makeeta saada takki painettuna täyteen joukkueen juttuja. Ja voi sitä draamaa kun selvisi, että ne lähtevät väistämättä jo ensimmäisessä pesussa pois ja perheessä toisensa jälkeen koitti se pyykkipäivä.
Mietin, että olisikohan aikanaan oma äitini jättänyt takin samassa tilanteessa pesemättä... JUUEI! Siellä olisi 60 asteessa pyörinyt eikä olis keskusteltu että pestäänkö
Mä olisin ensin kuvannut takin huolella edestä ja takaa, niin jäisi mukelolle muistot siitä takista. Ja sitten tosiaan pesukoneeseen. Vaihtoehdoksi olisin antanut, että jos takkia ei saa pestä, se museoidaan eikä enää käytetä. Toisaalta jonkun likaisen vaatteen museoiminen kuulostaa myös aika oudolta. Ehkä ymmärtäisin, jos lapsi olisi voittanut paidassa vaikka futiksen Helsinki-cupin tms.