Mitä olisit tänään syönnyt, jos maataloutta ei olisi?
Kommentit (81)
No eipä paljon jää ruokia jäljelle, jos ei maataloutta olisi. Pitäisi metsästää itse esim. jänis, tai kerätä marjoja luonnosta. Syödä jotain niityllä kasvavia ruohoja. Siinäpä ne melkein on.
Ei sellaista tilannetta ole eikä tule.
Vierailija kirjoitti:
Lohta, itse kalastettua, villilohta syödään joka tapauksessa. Omalla parvekkeella kasvaa amppelissa mansikoita, siinä on muutama kypsä ja ne syödään illalla. Tomaatteja parvekkeelta ja chiliä tulee lohen kanssa joka tapauksessa, chilikin itse kasvatettua. Vadelmia ja mustikoita, joita olen poiminut itse.
Itse kasvatetut kasvit ovat maataloutta, eli niitä ei lasketa.
Maataloushan tarkoittaa periaatteessa kaikkea, mitä oikein tietoisesti kasvatetaan ihmisen ruoaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maataloutta ei olisi, ihmiset olisivat edelleen metsästäjä-keräilijöitä, jolloin maailma olisi nykyään aika erinäköinen paikka. Todennäköisesti olisin siis syönyt riistaa, kalaa, sieniä, siemeniä, marjoja, mitä nyt ikinä luonnosta onkaan mahdollista saada viljelemättä.
Jos maataloutta ei olisi, metsät, järvet, meret ym. olisi jo ajat sitten tyhjenneet syötävästä ravinnosta, jos väkimäärä maapallolla olisi siis sama kuin nyt.
Väkimäärä maapallolla todennäköisesti ei olisi kasvanut näin isoksi ilman maataloutta.
Vierailija kirjoitti:
No eipä paljon jää ruokia jäljelle, jos ei maataloutta olisi. Pitäisi metsästää itse esim. jänis, tai kerätä marjoja luonnosta. Syödä jotain niityllä kasvavia ruohoja. Siinäpä ne melkein on.
Ja lisään tähän, että todennäköisesti ei olisi jäljellä mitään metsästettävää eikä marjojakaan. Ihmiset taistelisivat niistä viimeisistä jäniksistä ja marjoista. Varmaan lehdetkin revittäisiin puista ja ruoho maasta, että olisi edes jotain syötävää. Suurin osa ihmisistä kuolisi nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Lohta, itse kalastettua, villilohta syödään joka tapauksessa. Omalla parvekkeella kasvaa amppelissa mansikoita, siinä on muutama kypsä ja ne syödään illalla. Tomaatteja parvekkeelta ja chiliä tulee lohen kanssa joka tapauksessa, chilikin itse kasvatettua. Vadelmia ja mustikoita, joita olen poiminut itse.
Tomaatit, chilit ja mansikat ovat nykyajan tuotteita, jotka on tietoisesti jalostettu maatalouden kautta. Suomessa ei olisi mitään chiliä ilman maataloutta. Tomaateistakaan en tiedä. Metsämansikoita olisi kerättäväksi, siellä missä niitä sattuu kasvamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisään tähän, että todennäköisesti ei olisi jäljellä mitään metsästettävää eikä marjojakaan. Ihmiset taistelisivat niistä viimeisistä jäniksistä ja marjoista. Varmaan lehdetkin revittäisiin puista ja ruoho maasta, että olisi edes jotain syötävää. Suurin osa ihmisistä kuolisi nälkään.
Jos maataloutta ei olisi koskaan ollut, olisimme metsästäjä-keräilijöitä eikä suurinta osaa ihmisistä olisi lainkaan. Suomessa olisi todennäköisesti noin 50 000 asukasta maksimissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maataloutta ei olisi, ihmiset olisivat edelleen metsästäjä-keräilijöitä, jolloin maailma olisi nykyään aika erinäköinen paikka. Todennäköisesti olisin siis syönyt riistaa, kalaa, sieniä, siemeniä, marjoja, mitä nyt ikinä luonnosta onkaan mahdollista saada viljelemättä.
Jos maataloutta ei olisi, metsät, järvet, meret ym. olisi jo ajat sitten tyhjenneet syötävästä ravinnosta, jos väkimäärä maapallolla olisi siis sama kuin nyt.
Ei väkimäärä olisi se, mikä se on nyt, ilman maataloutta. Mutta ei meillä varmaan olisi aaveetakaan, jossa asiaa käsitellä, eikös järjestäytyneet yhteiskunnat aika pitkälti kytkeydy maatalouden kehittymiseen, kun ruuan perässä ei tarvinnut olla jatkuvasti kulun päällä.
Olisin juonut esanssimehua ja kuumaa sokerivettä (chain sijasta), kaikki syömäni ruoka oli tavalla tai toisella peräisin maataloudesta (leipä, hedelmät, hummus). Kaupunkilaisena olisin aika avuton ilman maataloutta.
Vierailija kirjoitti:
Olisin juonut esanssimehua ja kuumaa sokerivettä (chain sijasta), kaikki syömäni ruoka oli tavalla tai toisella peräisin maataloudesta (leipä, hedelmät, hummus). Kaupunkilaisena olisin aika avuton ilman maataloutta.
Ja mistä saataisiin esanssi ja sokeri ilman maataloutta?
Omien kesäkanojen munia, itse kasvatettuja siikli-perunoita, salaatti, herneet, yrtit mansikat omasta kasvimaasta. Mustikoita lähimetsästä. Marjoja pensaista. Ehkä voisi käydä vielä kalassa tai ostaa tutulta kalastajalta muikkuja. Ai niin, olen viljelijä ja kesällä on aina meillä syöty näin.
Vierailija kirjoitti:
Omien kesäkanojen munia, itse kasvatettuja siikli-perunoita, salaatti, herneet, yrtit mansikat omasta kasvimaasta. Mustikoita lähimetsästä. Marjoja pensaista. Ehkä voisi käydä vielä kalassa tai ostaa tutulta kalastajalta muikkuja. Ai niin, olen viljelijä ja kesällä on aina meillä syöty näin.
Mutta olisiko ilman maataloutta olemassa noista muuta kuin mustikat ja villikalat?
Paljonkohan maailmassa olisi nyt ihmisiä, jos maataloutta ei olisi koskaan syntynyt?
Maatalouden synty aiheutti sen, että väkimäärä nousi, mikä taas aiheutti painetta kasvattaa maataloutta entisestään.
Enpä oikein mitään.
Äänestin aikoinaan EU:hun liittymistä vastaan mm. oman maatalouden takia.
T. Maanviljelijän tyttärentytär H.gistä
Vierailija kirjoitti:
Paskaa
Senkin muodostumiseen taidetaan tarvita ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskaa
Senkin muodostumiseen taidetaan tarvita ruokaa.
Tai paskovia eläimiä. Jäniksen paskaa kuulemma syövät ainakin koirat sekä jänikset itse. Ihmiselle mukavampaa on syödä ne jänikset kuin niiden paskat.
Vierailija kirjoitti:
Paljonkohan maailmassa olisi nyt ihmisiä, jos maataloutta ei olisi koskaan syntynyt?
Wikipedian mukaan korkein tiedetty väentiheys metsästäjä-keräilijäyhdyskunnalla on 21.6 ihmistä per neliömaili: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hunter-gatherer
Nykyään maapallon väentiheys, kun huomioidaan vain maa-alueet, on 129 ihmistä per neliömaili: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Population_density
Noiden lukujen perusteella voisi arvella, että ilman maanviljelystä maapallon väkiluku olisi alle 17% nykyisestä.