Pyytäisittekö palkankorotusta tässä tilanteessa?
Olen laskuttajana valtakunnallisessa yrityksessä. Mun toimialueita on tällä hetkellä Keski- ja Itä-Suomi. Tämän vuoden puolella mun alue laajenee Länsi-Suomeen. Tämä Länsi-Suomen alue tulee mua työllistämään ehkä kaikkein eniten.
Viimeksi oon pyytänyt palkankorotusta kolmisen vuotta sitten eli siinä vaiheessa kun mun hoidettavaksi tuli Keski-Suomen rinnalle tuo Itä-Suomi. Silloin sain mun pyytämän korotuksen.
Onko tämä mielestänne passeli tilanne pyytää pientä korotusta?
Kommentit (10)
Tee perusteltu laskelma siitä miten paljon työsi lisääntyy ja myös siitä miten paljon firma säästää siksi kun pystyt hoitamaan tämänkin alueen. Voit perustella ihan hyvin.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 13:30"]
Toisaalta mä voisin kyllä painostaa hankkimaan työkaverin.
[/quote]
Yritys varmaan haluaa säästää henkilöstökustannuksissa ja siksi saat tuon lisäalueen. Palkankorotusta voit ilman muuta pyytää. Muutenhan työnanataja ajattelee, että olet ollut vajaatyöllisetty.
Organisaatiorakenteiden uudelleenjärjestelyjen vuoksi jatkossa Keski-Suomi tulee laskuttamaan Itä-Suomea mun työpanoksesta mikä tarkoittaa sitä että Keski-Suomen yksikkö tulee saamaan takaisin osan mulle maksetusta palkasta. Keski-Suomen yksikkö on se missä mun esimies käytännössä toimii. Mun mielestä siinä on myös hyvä perustelu sille miksi mulle voitaisiin maksaa enemmän. Ap
Väheneekö sun nykyiset työt? Vai teetkö kaikkien entisten hommien päälle vielä nuo uudet hommat? Jos entiset työt ei vähene, ootko ollut vajaa työllisetetty vai tuutko jatkossa tekemään kaikki illat ja viikonloput töitä?
Vastaavassa tilanteessa olen pyytänyt. Työtehtäväni muuttui ja laajeni. Pomo vain sanoi että samassa veneessä olemme kaikki. Ei tullut kototusta.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 13:55"]
Väheneekö sun nykyiset työt? Vai teetkö kaikkien entisten hommien päälle vielä nuo uudet hommat? Jos entiset työt ei vähene, ootko ollut vajaa työllisetetty vai tuutko jatkossa tekemään kaikki illat ja viikonloput töitä?
[/quote]
Sanoisin että oon ollut vähän vajaatyöllistetty muuten en suostuisikaan ottamaan vastaan lisää työtä. Näen pomoa kuitenkin vain noin kerran kuussa eikä hän tiedä mun olleen vajaatyöllistetty. Pomo tietää mun töistä käytännössä todella vähän.
Välillä on kiireaikoja mutta talvikuukaudet on välillä liian vähän töitä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 13:41"]
Organisaatiorakenteiden uudelleenjärjestelyjen vuoksi jatkossa Keski-Suomi tulee laskuttamaan Itä-Suomea mun työpanoksesta mikä tarkoittaa sitä että Keski-Suomen yksikkö tulee saamaan takaisin osan mulle maksetusta palkasta. Keski-Suomen yksikkö on se missä mun esimies käytännössä toimii. Mun mielestä siinä on myös hyvä perustelu sille miksi mulle voitaisiin maksaa enemmän. Ap
[/quote]
Parempi olisi, että voisit perustella palkankorotusesityksesi työmäärän tai työn vaativuuden kasvulla. Tuossa edellä esittämäsi perustelu on hieman kestämätön, sillä jos joskus yrityksenne sisäinen laskutuslogiikka muuttuu siten, että Keski-Suomi ei saakaan enää takaisin osaa palkastasi, niin ehdotatko silloin itsellesi palkanalennusta? Et toki, eihän kukaan niin tee, mutta perustele mieluummin korotuspyyntösi tuottamallasi lisäarvolla, ei sillä että firman raha siirtyy taskusta toiseen talon sisällä.
Hyviä perusteluja palkan korotukselle on käytettävyyden lisääntyminen, uuden oppiminen, haasteellisemmat tehtävät jne. Jos tällaiset asiat täyttyvät, niin pyytäisin kyllä korotusta.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 13:41"]
[/quote]
Parempi olisi, että voisit perustella palkankorotusesityksesi työmäärän tai työn vaativuuden kasvulla. Tuossa edellä esittämäsi perustelu on hieman kestämätön, sillä jos joskus yrityksenne sisäinen laskutuslogiikka muuttuu siten, että Keski-Suomi ei saakaan enää takaisin osaa palkastasi, niin ehdotatko silloin itsellesi palkanalennusta? Et toki, eihän kukaan niin tee, mutta perustele mieluummin korotuspyyntösi tuottamallasi lisäarvolla, ei sillä että firman raha siirtyy taskusta toiseen talon sisällä.
[/quote]
Näin meinasinkin. Ajattelin lähinnä että tuo voisi olla nk. sekundäärinen perustelu. Ap
aina saa pyytää.
Ja nyt olisi ihan perusteltu tilannekin. Toisaalta mä voisin kyllä painostaa hankkimaan työkaverin.