En ole herkkänahkainen ihminen, mutta pöyristytti kaverin suunnitelmat asunnonostosta
Kaveri on ostamassa omistusasuntoa yhdestä suuresta suomalaisesta kaupungista. Hän luetteli pitkän listan alueista, joilta ei edes harkitsisi asuntoa. Käytännössä vain muutama alue koko kaupungista kelpaisi. Muut alueet ovat kuulemma ”roskasakin alueita”. Mun mielestä on vaan järkyttävää jos ajattelee noin. Kaupungissa asuu kymmeniä tuhansia ihmisiä noilla alueilla ja tälle kelpaa vain muutamat elitistiset alueet. Miten voi Suomessa olla tällaist Amerikan meininkiä? Kaikki alueet joka puolella maata ovat ihan hyviä ja turvallisia. Ei kai lähiöissäkään kukaan asuisi, jos siellä koko ajan on henki vaarassa. Kyllä pitäisi noille rikkaiden alueille tehdä enemmän kaupungin vuokra-asuntoja, jotta väestö sekoittuu. Ei voi olla niin, että rikkaiden naapureissa on vain toisia rikkaita. Työttömällä on yhtäläinen oikeus asua samalla alueella, ihan jo sen takia, ettei eriarvoisuus lisäänny!
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös ostamassa asuntoa/taloa ja kyllä katson tosi tarkkaan mille alueelle muuttaisin ja mille en. Johan sen järkikin sanoi, että huonoja alueita kannattaa välttää, jos haluaa asua rauhassa.
Suomessa ei ole huonoja alueita.
Ap
Tulevaisuudessa tulee olemaan. Se on vaan kylmää realismia eikä sille voi tehdä mitään.
...ja muuten, kyllä suomessa on jo nyt sellaisia alueita, joihin pakkaantunut aika rauhatonta porukkaa. En minä haluaisi asua niissä vuokrallakaan.
Suomessa ON huonoja alueita, omassa kotipaikassa on asuinalue jossa ei kukaan muu asu kuin täällä maininut, asunnot omistaa kyllä rikkaat, mutta ne on vuokralla mutta niin että vuokraraha tulee sossusta suoraan. Eikä tonne kukaan halua asumaan, edes nuoret.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös ostamassa asuntoa/taloa ja kyllä katson tosi tarkkaan mille alueelle muuttaisin ja mille en. Johan sen järkikin sanoi, että huonoja alueita kannattaa välttää, jos haluaa asua rauhassa.
Ap
Juu, eipä ole. Jonnekin Itäkeskuksen lähellä oleviin lähiöihin en muuttaisi mistään hinnasta, enkä myöskään Kontulan tms. Tampereellakin on huonoja alueita joita kannattaa välttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa meidän aiemmin turvalliseksi mielletyllä alueella on turvattomuus ja varkaudet lisääntyneet ihan todella paljon. Joten voin vain kuvitella, mitä se ns. huonommilla alueilla on. Itsekin mietin kyllä, missä haluan asua. Mahdollinen jälleenmyynti on myös yksi syy.
Mikä turvattomuus? Joku murhaaja koko ajan lahtaa ihmisiä vain? Taidat vain kuvitella.
Ap
Ei sen tarvitse mikään murhaaja olla. Tuntuu että haluat tahallasi ymmärtää väärin. Et voi oikeasti olla noin naiivi...ei suomi ole mikään lintukoto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tulevaisuudessa tulee olemaan. Se on vaan kylmää realismia eikä sille voi tehdä mitään.
On niitä ollut jo kymmeniä vuosia. En muuttaisi edes vuokralle tiettyihin kaupunginosiin taällä kotikaupungissani. En uskaltaisi liikkua iltaisin ulkona ja stressaisin muutenkin koko ajan varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oikeus köyhällä on asua rikkaiden alueella sun mielestä? Se mikään oikeus ole. Rahalla saa.
Kyllä se on oikeus. Suomeen ei haluta mitään rikkaiden aidattuja alueita. Ymmärrys toisista ihmisistä lisääntyy, kun eri tuloluokkien ihmiset asuvat lähekkäin.
Ap
Viimeinen lause todella lapsellinen, anteeksi vain. Se menee noin satukirjoissa, ei oikeassa elämässä. Anteeksi vain, mutta tämä on totuus. Toivon että olet vaan tosi nuori eikä kukaan oikeasti aikuinen ajattele noin...
Olet selvästi itse pumpulissa elänyt.
Ap, tämä ilmiö näkyy etenkin täällä Vauva-palstalla. Kyse on usein ns. nousukkaista. Ihmisistä, joilla on suuret luulot itsestään, mutta vähän ymmärrystä mistään muusta.
Toki jokainen joka ostaa asunnon itselleen, valitsee mahdollisuuksien ja varojensa mukaan paikan, joka on hänelle sopiva palveluiltaan ja ympäristöltään. Sijoitusasuntoa etsivä valitsee paikan, jossa uskoo asunnon arvon säilyvän ja jopa kasvavan.
Mutta sen valinnan taustalla kannattaa olla tietoa, eikä ennakkoluuloja. Ensiksihän Suomessa on kaupunkialueilla kuten Helsingissä pitkään harrastettu sitä, että on rakennettu samalle aluelle erityyppisiä asuntoja. Jo siksi on typerää kuvitella että esim. Hekan talot olisivat vain "huonoilla alueilla". Helsingissä monissa lähiöissä on siis sekaisin omakotitaloja, rivitaloja, ja kovan rahan omistusasuntoja kerrostaloissa yms. ja kaupungin vuokrataloja, ASO-asuntoja, erilaisten säätiöiden taloja, työsuhdeasuntoja, Saton yms. vuokrakerrostaloja, opiskelijaasuntoja, jne...
Toiseksi kokonaisten alueiden asukaskunnan leimaaminen ennakkoluulojensa perusteella kuulostaa hölmöltä sekin.
Itselläni on semmoinen tilanne, että on käyttöasunnot ns. hyvällä seudulla ja myös huonolta asuinalueelta. En edes pysty olemaan välttämättä yötä sen huonon asuinalueen asunnolla. Siellä yläkerrassa asuu jokin narkkari-porukka, mikä lie. Öisin ollut jäätävän rauhatonta, musiikki soi, kiroillaan ja tapellaan. Yhtenä yönä niillä kävi poliisit kahteen kertaan rauhoittamassa. Samalla seudulla näkyy juoppoja ja narkkareita lähipuistossa ja majailevat ostoskeskuksen edessä. Just joku äijä kehui kännissä olevansa maailman rikkain ja höpötti perseistä jotain sekavia mulle. Sitten toinen paikka taas on paljon rauhallisempi, joskus tosin naapurista riitelyä kuulunut. Mutta ei tarvi pelätä raiskaajia ja narkkareita kun aamulla lähtee töihin jne.
Nooh onhan noita ”huonompia” alueita joka kaupungissa. Ei se tarkoita, että ylimielisesti halveksuisi ketään, vaan jotkut alueet nyt vain ovat rauhattomampia, enemmän rikollisuutta ja päihteidenkäyttöä ym.
Mutta sitten jos tosiaan jonkun mielestä yli puolet kaupungista alkaa olla ”roskasakin alueita”, joihin ei kuunaan voisi muuttaa, niin sittenhän kyse on pelkästä snobbailusta.
En karta ihmisiä, vaan ongelmia. Melu, huumeruiskut, tappelut, poliisikäynnit ym ympäristön roskaisuus ovat niitä.
Niitä vältän tietoisesti.
On väärää politiikkaa sallia monenlaiset häiriöt kaupunkien keskustoissa. Kyllä, keskustat kuuluvat kaikille, mutta niissä pitää käyttäytyä niin, että lapsillakin on viihtyisää. Ketään ihmistä ei suljeta ulkopuolelle, mutta tietynlainen käyttäytyminen on karsittava. Siinä on nyt menneet puurot ja vellit sekaisin mm. Tampereella ja Lahdessa.
Tiukempi, järkevämpi ja käytännöllisempi ote puuttuu kuntapäättäjiltä.
T. Ei ap
Vierailija kirjoitti:
En karta ihmisiä, vaan ongelmia. Melu, huumeruiskut, tappelut, poliisikäynnit ym ympäristön roskaisuus ovat niitä.
Niitä vältän tietoisesti.
On väärää politiikkaa sallia monenlaiset häiriöt kaupunkien keskustoissa. Kyllä, keskustat kuuluvat kaikille, mutta niissä pitää käyttäytyä niin, että lapsillakin on viihtyisää. Ketään ihmistä ei suljeta ulkopuolelle, mutta tietynlainen käyttäytyminen on karsittava. Siinä on nyt menneet puurot ja vellit sekaisin mm. Tampereella ja Lahdessa.
Tiukempi, järkevämpi ja käytännöllisempi ote puuttuu kuntapäättäjiltä.
T. Ei ap
No tämä juuri.
Tyhmistä päättäjistä kärsivät kaikki asukkaat.
Suomessa ollaan Ruotsin tiellä, mutta siitä ei saa sen tarkemmin puhua (täälläkään)
Kyseessä on bisnes josta tietyt tahot käärivät hyvät massit. Niillä masseilla heillä on sitten tulevaisuudessa varaa itse muuttaa muurien sisälle, tai lähteä kokonaan maasta johonkin mukavaan aurinkoiseen paikkaan.
Tavallinen kansan hyvä asema uhrataan tässä prosessissa
Minä olen kasvanut lähiössä alkoholistien ja narkkareiden keskellä. Minulla oli ihan hyvä lapsuus, vanhemmillani ei ollut päihdeongelmia ja taloyhtiömme asukkaat oli oikein asiallista duunariporukkaa. Paljon oli kavereissani kuitenkin sellaista sakkia, joilla ei asiat olleet yhtä hyvin. Olen vasta vanhempana ymmärtänyt, että kaverin isä oli juoppo vaimonhakkaaja ja toisen kaverin isoveli pyöri ja pyörii edelleen huumepiireissä. Tämä aikuinen äijä on ihan tyypillinen näky lähiön leikkipuistossa huumeneulojensa kanssa. Olen kokenut lähiöelämän enkä siksi ikinä enää halua vastaavalle seudulle asumaan. En kuitenkaan kutsuisi lähiön asukkaita roskasakiksi, koska ikävä kyllä vähäosaisuus on harvoin pelkästään itsestään kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ollaan Ruotsin tiellä, mutta siitä ei saa sen tarkemmin puhua (täälläkään)
Kyseessä on bisnes josta tietyt tahot käärivät hyvät massit. Niillä masseilla heillä on sitten tulevaisuudessa varaa itse muuttaa muurien sisälle, tai lähteä kokonaan maasta johonkin mukavaan aurinkoiseen paikkaan.
Tavallinen kansan hyvä asema uhrataan tässä prosessissa
Tavallisen kansan*
Ruotsissa on tutkittu, että 4% uusruotsalaisia laittaa liikkeelle white flightin eikä sitä voi pysäyttää.
Sitä voi vain arvailla miten käy sellaisten alueiden kouluille ja asuntojen hinnoille.
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä nyt jokainen saa muuttaa varojensa mukaan mihin lystää. Jos on vielä lapsia, niin alueella saattaa olla parempimaineisia kouluja yms. Kyllä näitä asioita saa suunnitella.
Juu mutta nyt on Ruvettu ”sekoittamaan” parempien ja huonompien alueiden lapsia eri kouluihin, ettei vaan kukaan saisi opiskelurauhaa.
Esimerkiksi Lahdessa on keskusta muuttunut lähes asuinkelvottomaksi sen jälkeen, kun paikallisessa lehdessä kerrottiin, että narkkareilla on oikeus myyntityöhön ja siihen liittyviin lieveilmiöihin, poliisi ei aio puuttua. Nyt siellä varastetaan katu kerrallaan pihoista ja portinpielistä kaikki mahdollinen eikä muuta apua saa kuin tiedon, että ilmoita vakuutusyhtiöön.