Muita, jotka rakastaa käydä kirjakaupoissa?
Siinä on jotakin niin tunnelmallista ja rauhoittavaa. En aina edes osta mitään, mutta selaan valikoimaa. Ahdistukseni vähenee aina kirjakaupassa. Helsingin Akateeminen on mun lemppari tällä hetkellä, sillä siellä on myös ihania taidetarvikkeita. Kaikki lomarahani paloivat siellä hetkessä.
Ihania muistoja minulla on myös nuoruudesta kotikaupungistani, jossa oli sellainen ihana vanha kirjasto. Puulattiat natisi jalkojen alla ja pieniä rauhallisia lukunurkkauksia löytyi monia. Kirjahyllyt olivat korkeita ja niiden välissä sai puikkelehtia näkymättömissä. Niin hiljaista, rauhallista ja hyväntuoksuista, vaikka jonkun mielestä tunkkaiset vanhat kirjat eivät ehkä hyvältä tuoksu. Minulle se on yksi parhaimmista tuoksuista maailmassa. Olipa muutamia kertoja, jolloin nukahdin nojatuoliin.
Nykyään tuo kirjasto on lakkautettu.
Olisiko jollain mielessä jokin vastaavanlainen kirjasto Helsingissä? Odin on liian kolkko, moderni ja meluisa makuuni. :)
Kommentit (22)
Minä myös rakastan vanhoja kirjastoja. Suosikit Helsingissä jo muiden mainitsema Richardinkadun kirjasto ja Kansalliskirjasto Unioninkadulla.
Minä tykkään paremmin antikvariaateista. Jo senkin vuoksi, että käytettyjä kirjoja saa niin paljon halvemmalla kuin uusia, eikä uusiin tahdo olla rahaa.
Kirjastoistakin tykkäsin ennen, mutta nykyään ne ovat yhtä rauhattomia kuin kaikki muutkin paikat. Ihmisiä oikein houkutellaan kirjastoihin korostamalla, että enää kirjastoissa ei tarvitse olla hiljaa ja puhua kuiskaamalla. Ikään kuin ihmiset kärsisivät siitä, että olisi vielä yksi paikka maailmassa missä pitää olla hiljaa, eikä ole jatkuvaa hälinää ja räpätystä.
Minulla on ikävä entisaikojen nutturapäisiä kirjastovirkailijoita, jotka katsoivat tuimasti silmälasien yli jos joku vahingossa aivasti.