Muita, jotka rakastaa käydä kirjakaupoissa?
Siinä on jotakin niin tunnelmallista ja rauhoittavaa. En aina edes osta mitään, mutta selaan valikoimaa. Ahdistukseni vähenee aina kirjakaupassa. Helsingin Akateeminen on mun lemppari tällä hetkellä, sillä siellä on myös ihania taidetarvikkeita. Kaikki lomarahani paloivat siellä hetkessä.
Ihania muistoja minulla on myös nuoruudesta kotikaupungistani, jossa oli sellainen ihana vanha kirjasto. Puulattiat natisi jalkojen alla ja pieniä rauhallisia lukunurkkauksia löytyi monia. Kirjahyllyt olivat korkeita ja niiden välissä sai puikkelehtia näkymättömissä. Niin hiljaista, rauhallista ja hyväntuoksuista, vaikka jonkun mielestä tunkkaiset vanhat kirjat eivät ehkä hyvältä tuoksu. Minulle se on yksi parhaimmista tuoksuista maailmassa. Olipa muutamia kertoja, jolloin nukahdin nojatuoliin.
Nykyään tuo kirjasto on lakkautettu.
Olisiko jollain mielessä jokin vastaavanlainen kirjasto Helsingissä? Odin on liian kolkko, moderni ja meluisa makuuni. :)
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Huuuutista!!! :D
Voisin kuvitella pikkusiskoltani tuollaisen vastauksen. Hän aina pyörittelee päätään minun kirjakauppa/kirjastorakkaudelleni.
Ap
Juttelitko ap myös yläasteella niille kilteille pojille jotka myös viihtyivät kirjastoissa? :(
Suomalaisessa kirjakaupassa on turha kuvitellakaan, että saisi rauhassa mitään katsella. Heti on vieressä tyrkyttävä myyjä.
Vierailija kirjoitti:
Juttelitko ap myös yläasteella niille kilteille pojille jotka myös viihtyivät kirjastoissa? :(
En minä uskaltanut jutella pojille ollenkaan, miehistä nyt aikuisena puhumattakaan. Pahimmat kiusaajani olivat poikia..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisessa kirjakaupassa on turha kuvitellakaan, että saisi rauhassa mitään katsella. Heti on vieressä tyrkyttävä myyjä.
Juu heti kun astuin sisään niin olenko etsimässä jotakin.. huoh
Minä haaveilen sellaisesta Harry Potter maailman kauppakujasta, jossa on vanhoja kirjakauppoja. Ai että...
Ai ai, minä rakastan myös vanhojen kirjojen hajua. Jotkut antikvariaatit on myös ihania paikkoja. Yleensä aina mitä vanhemmat tilat, sen tunnelmallisempaa.
Tilaan netistä. Olen tilannut kuukauden aikana 12 kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja torkkuviltti, kynttiläkippo ja tuoksukynttilä hylly. Se ole enää aikoihin ollut mikään kirjakauppa.
No en niinkään kirjakaupoista välitä, mutta divareissa kyllä tykkään käydä ja tutkia kirjoja. Niissä yleensä saa rauhassa selailla ja mielelläni ostan kierrätettyjä kirjoja. Näissä divareissa ja antikvaareissa on yleensä asialleen omistautunut myyjä/omistaja jonka kanssa voi keskustella pitkiäkin juttuja kirjoista.
Oletko käynyt Rikhardinkadun kirjastossa Helsingissä?
Akateeminen oli ennen best, mutta joskus 5v sitten juutalaiset osti sen ja samalla väheni laatukirjat ja entinen kulttuuri-ihmisille suunnattu liike alkoi myydä pelkkää populaarikirjallisuutta. Nykyään on samalla tasolla Suomalaisen kanssa.
Valikoimat ovat kutistuneet olemattomiin. Ei ole enää entistä iloa tiirailla hyllyjä. :(
Suomalainen ja nykyinen Akateeminen eivät ole enää kirjakauppoja. Tai ne ovat kirjakauppoja ihan yhtä paljon kuin Prisma. Tykkään enemmän kirjastoista nykyisin.
Odotan sitä vuotta tulevaisuudessa, kun pääsen jälleen Lontooseen ja viettämään aikaa kirjakaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Tilaan netistä. Olen tilannut kuukauden aikana 12 kirjaa.
uuups, unohdin tuon alekirjapinon eli 23 kirjaa. Mutta 4 noista on lahjaksi.
Ikävä kyllä kirjakaupat eivät ole enää entisellään. Minäkin rakastin vaellella kirjakaupoissa ennen, mutta ei niissä enää ole samaa fiilistä, ei edes Akateemisessa. Rikhardinkadun kirjasto oli ainakin ennen juuri tuollainen tunnelmallinen, en ole vuosiin käynyt, toivottavasti se on samanlainen vieläkin.
Mun lapsuudessa oli vielä semmosia persoonallisia paperi/kirjakauppoja jotka oli aivan ihania ja niissä käytiin ostaa Sarah Kay-kortteja, paperinukkeja, kirjepaperia ym ihania vihkoja. Sellasia ei enää ole. On vain näitä ketjuja-Suomalainen kirjakauppa jotka myy samaa tavaraa joka kaupungissa. Persoonatonta.
Melkeinpä erikoista kuulla, että Akateeminen on lempikauppasi. Se on kuitenkin kokenut aikamoisen muutoksen viime vuosina. Minusta tuntuu, että siellä on enää vain hittituotteita. Ennen löysi kaikenlaisia erikoisuuksia, joiden menekki ei tietenkään ollut suurta, mutta ostajilleen kuitenkin ihanuuksia.
Tosin myönnän, etten nyt ole siellä hetkeen käynyt, kun petyin jo niin monta kertaa. Heidän nettikauppakin meni ihan surkeaksi.
Mutta hyvä jos sinä tykkäät, en minä sillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja torkkuviltti, kynttiläkippo ja tuoksukynttilä hylly. Se ole enää aikoihin ollut mikään kirjakauppa.
Meinasin just samaa, Suomalainen on enemmänkin krääsäkauppa nykyään. Myyjät ovat tungettelevia. Olisi ihanaa päästä käymään tunnelmallisessa kirjakaupassa.
Huuuutista!!! :D