IT-alan ihmisten ajatusmaailma on millainen?
Millainen on IT-alan ammattilaisten ajatusmaailma noin yleisesti ottaen? IT-ammattilaisella tarkoitan ohjelmointia, tietoliikennettä, tekoälyä tai vastaavaa työkseen tekevää yliopistosta (esim. tietojenkäsittely), teknisestä yliopistosta tai ammattikorkeakoulusta valmistunutta henkilöä. Vastaukseksi ei kelpaa "ajatusmaailmoja on yhtä monta kuin ammattilaisiakin"-tyylinen heitto, sillä yleisiä piirteitä on varmasti havaittavissa, koska tietyille aloille hakeutuu jo valmiiksi tietyllä tavalla ajattelevia ja saman alan ihmiset sosiaalistavat vielä lisää tiettyyn ajatusmalliin.
Käsittääkseni IT-alalla perussuomalaisten ja ns. maahanmuuttokritiikin (joka monen mielestä on rasismia) kannatus on huipussaan ja yleensäkin oikeistolainen ajattelu on erittäin suosittua.
Luonnontieteiden ylikorostus lienee IT-ammattilaisten parissa yleistä ja Valtaojan ja Enqvistin kaltaisten populaaritiedekirjat kuluvat heidän käsissään. Sosiaali- humanisti-tieteisiin IT-alan ihmiset suhtautuvat usein erittäin halveksivasti.
Kiivas ateismi ja kreationistien kanssa vänkääminen lienee heidän parissaan myös yleistä. Toisaalta arvelen, että IT-alan ihmisten parista löytyy myös väestön keskimäärää enemmän toista ääripäätä eli kiivaita uskovia, jotka julistavat uskoaan myös netissä.
IT-alan miehet suhtautuvat usein sovinistisesti naisiin, joita heidän alallaan onkin vähän.
Tällaisiako IT-alan ihmiset yleensä ovat?
Kommentit (34)
Kuten moni yllä sanoi, niin it-ala on todella kirjavaa porukkaa.
Itse olen 25 vuotta tehnyt alalla töitä ja totean, että mitä alemman tason duuni hiearkiassa sitä moukempaa jengiä. Eli lähituki on toinen ääripää ja toinen ääripää väliportaan pomot. Siihen väliin mahtuu enimmäkseen asiallista porukkaa, jonka puoluetausta ei käy ilmi.
Minäkään en tunnista meikäläisiä tuosta kuvauksesta. Tiedän yhden persuksi ruvenneen, mutta suurin osa on aika reilua ja tasa-arvoista porukkaa. Tehdään työtä kansainvälisessä tiimissä, en ole pongannut rasisteja. Yksi sovinismi on mutta hän ei ole IT-hommissa.
775
Vaikea uskoa näitä ps juttuja. Taustaksi että olen itse ollut it-alalla koodarina ja arkkitehtinä 20 vuotta, lähinnä pk-seudulla.
En tiedä yhtään perussuomalaishenkistä. 40+ ikäluokassa varsinkin on kyllä joitain innokkaita kokoomuslaisia. Nuoremmista iso osa on erilaisia hipstereitä, vihreys ja vasemmistolaisuuskin on suosittua.
Aika paljon on myös porukkaa joilla on erikoisia uskontoja tai maailmankatsomuksia. Esim meillä töissä on pari harjoittavaa zen-buddhalaista, kaaosmaagi, naispuolinen suomalaisen luonnonuskon ja shamanismin harrastaja sekä pari oikein konservatiivista kreationistikristittyä, toinen käy helluntaiseurakunnassa ja toinen River-kirkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa näitä ps juttuja. Taustaksi että olen itse ollut it-alalla koodarina ja arkkitehtinä 20 vuotta, lähinnä pk-seudulla.
En tiedä yhtään perussuomalaishenkistä. 40+ ikäluokassa varsinkin on kyllä joitain innokkaita kokoomuslaisia. Nuoremmista iso osa on erilaisia hipstereitä, vihreys ja vasemmistolaisuuskin on suosittua.
Aika paljon on myös porukkaa joilla on erikoisia uskontoja tai maailmankatsomuksia. Esim meillä töissä on pari harjoittavaa zen-buddhalaista, kaaosmaagi, naispuolinen suomalaisen luonnonuskon ja shamanismin harrastaja sekä pari oikein konservatiivista kreationistikristittyä, toinen käy helluntaiseurakunnassa ja toinen River-kirkossa.
Meilläkin on pari hipsterit, vihreät arvot ovat kovassa huudossa ja joo, kokoomus. Veikkaisin että meidän tiimissä suurimmaksi osaksi on kokoomus-vihreät -jakauma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työaikana jutellaan vain työasioista. Vastamelukuulokkeet kaikilla korvilla ja toista häiritään vain työasioilla ja silloinkin vain, jos asia ei voi odottaa lounastaukoon asti.
Yritättekö te saada lounastauolla tehtyä ne asiat, jotka vaativat työkaverin kanssa keskustelua?
Siihen meni se lounastauko sitten.
Sisälukutaito kateissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse it-ihmisenä ja sitä kautta it-ihmisiä paljon tuntevana en kyllä allekirjoita yhtään väitettäsi. Joudutaan / saadaan suurin osa tehdä töitä eri maalaisten kanssa ja esimerkiksi rasismille ei ole. Sovinismiin en naisena ole törmännyt. Omasta käytöksestä varmaan toikin on kiinni
On ihan tutkimustietoa siitä, että perussuomalaisten ja Halla-ahon kannatus on IT-alan ihmisten parissa poikkeuksellisen yleistä. On sitten toinen juttu, että viitaako se rasismiin vai ei. Sitä keskustelua ei ole tarkoitus sen pidemmälle käydä tässä ketjussa.
Laitapa linkki tähän tutkimustietoon.
Vierailija kirjoitti:
Kuten moni yllä sanoi, niin it-ala on todella kirjavaa porukkaa.
Itse olen 25 vuotta tehnyt alalla töitä ja totean, että mitä alemman tason duuni hiearkiassa sitä moukempaa jengiä. Eli lähituki on toinen ääripää ja toinen ääripää väliportaan pomot. Siihen väliin mahtuu enimmäkseen asiallista porukkaa, jonka puoluetausta ei käy ilmi.
Niputat siis näppärästi lähituen ja vastaavan tason toimijat persuiksi sekä moukiksi.
Vierailija kirjoitti:
Puoliso on koulutukselta DI ja tekee töitä tekoälyn parissa. Ihan tavallinen mies. Naimisissa valtiotieteiden maisterin eli minun kanssani, ei lapsia. Tosi urheilullinen ja tykkää esimerkiksi matkustella ja mökkeillä vapaa-ajalla. Äänestää vihreitä. Työkaverinsa ovat enimmäkseen kokoomuslaisia, pari vassia mahtuu porukkaan.
Erikoinen tuo ps-väite. Mikä tutkimus väittää noin? Sen tutkimuksen tiedän kyllä, että persujen sekä kannattajissa että jäsenissä on matalimmin ja jopa olemattomimmin koulutetuin osa kansasta (muihin puolueisiin verrattuna) samoin kuin isoin työttömyysluku, mutta sitäkin yllättävämpi on kyseinen väite. Poliiseissahan on myös paljon persuja, joten näinkö niitä enää riittääkään it-alalle kun niin iso osa on kuitenkin sitä kokonaan kouluttamatonta (ja myös työtöntä)?
Tiedät? Mistä tiedät? Jos persujen äänestäjiä on puoli miljoonaa, miten ihmeessä väität tietäväsi tuon? Kerrot sentään olevasi yliopiston käynyt ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Ap kuvaili enemmänkin jotain maakunnassa asuvaa persujunttia, jonka ammatilla ei ole niin suurta merkitystä. Toki seassa voi olla joitakin it-alan ammattilaisia.
Pk-seudulla taas it-alalla on pääasiassa fiksuja ja avarakatseisia henkilöitä, enkä allekirjoita ap:n näkemystä. Osalla työ = elämä, osa on "vaan töissä täällä", aivan kuten millä tahansa asiantuntija-alalla. Ehkä jossain firmoissa voi olla oma kuplansa missä sovinismi rehottaa, mikä on tietysti ikävää.
Heitä linkki tuohon tutkimukseen, jos asiaa on tutkittu. Mihin lähteeseen tietosi perustuvat?
Vierailija kirjoitti:
IT ihmiset toimivat monikulttuurisissa ympäristöissä, joten en usko rasismiin ja ps- kannatukseen. Ollaan loogisesti, suunnitelmallisesti ja analyyttisesti asioihin suhtautuvia, ei häröillä. Rauhallisia, ei pukkaa draamaa.
Itse asiassa todella monet monikulttuurisissa akateemisissa ympäristöissä äänestävät PS, ainakin stadissa.
IT-alalla yli 20 vuotta puuhastelleena osallistun keskusteluun. Opintojen jälkeen olin pitkään Kokoomuksen linjoilla, mutta ps:ää olen viime vuodet äänestänyt. En ole rasisti, mutta en halua elättää koko maailmaa verovaroilla. Asiantuntija/keskijohto hommia olen tehnyt viime vuodet. Politiikasta ei kukaan halua keskustella töissä, ja naisvaltaisessa paikassa olen töissä, joten sovinismiakaan ei ole havaittavissa. Töitä tehdään sopimuksen määräämät tunnit, eikä iltaisin tai viikonloppuisin tarvi yleensä edes posteja lueskella. En siis osaa yhdistää itseäni tai tuntemiani kolleegoista ap:n kuvaukseen.
Sanoisinpa kuitenkin vastoin avaajan nimenomaista pyyntöä, että ammatti määrittää varsin vähän henkilön muita oninaisuuksia. Varsinkaan nyt arvoja ja sen sellaista. Olen IT-alalla riittämiin pyörinyt hyvin erilaisissa tehtävissä ja rooleissa nähdäkseni siellä saman jakauman kuin muuallakin elämässä. On persuja ja vihervassareita, on urpoja ja joviaaleja, on narskuja ja uhrautujia, on ahneita pyrkyreitä ja intohimosta alalle tulleita. Enemmistö on ihan tavallisia ihmisiä joita yhdistää vaan tietyn alan osaaminen, ilman mitään räikeää äärimmäisyyttä.
Ap kuvaili enemmänkin jotain maakunnassa asuvaa persujunttia, jonka ammatilla ei ole niin suurta merkitystä. Toki seassa voi olla joitakin it-alan ammattilaisia.
Pk-seudulla taas it-alalla on pääasiassa fiksuja ja avarakatseisia henkilöitä, enkä allekirjoita ap:n näkemystä. Osalla työ = elämä, osa on "vaan töissä täällä", aivan kuten millä tahansa asiantuntija-alalla. Ehkä jossain firmoissa voi olla oma kuplansa missä sovinismi rehottaa, mikä on tietysti ikävää.