Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheen äiti huolissaan ostoskärryjen likaisuudesta (iltalehden juttu)

Vierailija
08.08.2020 |

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tee hyvää elää täysin steriilissä maailmassa.

Vierailija
22/43 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jälleen yhteys lehdistöön. Mikä ihmisiä vaivaa? Kuka yllättyy siitä, että hypermarketin kärryn työntökahva ei ole steriili?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jälleen yhteys lehdistöön. Mikä ihmisiä vaivaa? Kuka yllättyy siitä, että hypermarketin kärryn työntökahva ei ole steriili?

Minä, koska niitä luvattiin keväällä tiuhaan pestä.

Vierailija
24/43 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa töissä ja aina saa niiden mänttien kanssa tapella samoista asioista.

Lapsia ei nosteta ostoskärryyn.

Lapsia ei nosteta pakkauspäätyyn.

Koirat eivät ole tervetulleet edes sylissä.

Vastaus on: en tule tänne enää ikinä.

Ja siinä ne sitten taas ovat lapset ostoskärryssä ja koira sylissä.

Vierailija
25/43 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö on tapana kuljettaa kuraa ja koirankakkaa ostoskärryihin lasten kengissä? Siihen toiset sitten laittavat ruokatarvikkeensa.

Näyttää olevan tapana. Kaupassa usein kyllä kielto siitä, mutta suomeksi. Sen takia kaikki ei varmaan ymmärrä sen olevan kiellettyä...

Ei ainakaan täällä päin ole edes kieltoja näkyvillä. Jos olisi, niin tilanne olisi parempi. Silloin voisi puuttua ihmisten toimintaan ja käyttää perusteluna sitä kieltoa. Mutta kun kieltoa ei ole missään esillä, on paha mennä sanomaankaan kenellekään.

Vierailija
26/43 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ne likaisia. Kärrytkin on ainakin täällä meillä päin ulkona katoksissa, varmasti on pölyä niissä. Mutta ei mulla ole tarvetta niitä nuoleskella. Jos menisin vauvan tms kanssa kauppaan pitäisin sen rattaissa /vaunuissa.

Vierailija
27/43 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylireagointia. On totta, että kärryissä on likaa, bakteereita ja viruksia. Kuitenkin koronavirus viihtyy pinnoilla lyhyen aikaa tartuntakykyisenä. Toisakseen joutuakseen pinnoille koronaa sairastavan pitää aivastaa kärryihin tai kosketella käsillä nenäänsä/räkäänsä/aivastustaan ja kosketella sitten kärryjä. Vastaavasti tartunnan saajan pitää ensin koskettaa saastuneita kärryjä ja sen jälkeen suhteellisen pian kasvoja nenän/suun seudulta, jotta tartuntariski syntyisi.

Paljon suurempi riski on saada kärryistä vatsatauti, jonka aiheuttajat viihtyvät pinnoilla (käsissä, ostoskärryssä) tartuntakykyisinä pidempään.

Tärkeintä on tosiaan, että vähänkään flunssaisena ei mennä kauppaan. Tosieksi tärkeintä on pestä kädet kaupassa käynnin jälkeen oikeasti huolellisesti. Kolmanneksi on huolehdittava, että ei koskettele kasvojaan ja huolehtii turvaväleistä.

Kärryt likaantuvat kaupassa nopeasti. Esim. katupöly (jota on parkkipaikalla ) likaa kärryt "alta aikayksikön". Vähäinen musta jälki mikä näkyi kuvissa on juuri sitä. Sillä ei ole mitään tekemistä virusten ja bakteerien kanssa.

Tutkimuksissa on sanottu että korona virus voi elää jopa 72 tuntia pinnoilla että on siinä aika suuri riski saada se likaiselta pinnalta. En siis sanoisi että se on lyhyt aika kun viihtyy pinnoilla tartuntakykyisenä.

Vierailija
28/43 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylireagointia. On totta, että kärryissä on likaa, bakteereita ja viruksia. Kuitenkin koronavirus viihtyy pinnoilla lyhyen aikaa tartuntakykyisenä. Toisakseen joutuakseen pinnoille koronaa sairastavan pitää aivastaa kärryihin tai kosketella käsillä nenäänsä/räkäänsä/aivastustaan ja kosketella sitten kärryjä. Vastaavasti tartunnan saajan pitää ensin koskettaa saastuneita kärryjä ja sen jälkeen suhteellisen pian kasvoja nenän/suun seudulta, jotta tartuntariski syntyisi.

Paljon suurempi riski on saada kärryistä vatsatauti, jonka aiheuttajat viihtyvät pinnoilla (käsissä, ostoskärryssä) tartuntakykyisinä pidempään.

Tärkeintä on tosiaan, että vähänkään flunssaisena ei mennä kauppaan. Tosieksi tärkeintä on pestä kädet kaupassa käynnin jälkeen oikeasti huolellisesti. Kolmanneksi on huolehdittava, että ei koskettele kasvojaan ja huolehtii turvaväleistä.

Kärryt likaantuvat kaupassa nopeasti. Esim. katupöly (jota on parkkipaikalla ) likaa kärryt "alta aikayksikön". Vähäinen musta jälki mikä näkyi kuvissa on juuri sitä. Sillä ei ole mitään tekemistä virusten ja bakteerien kanssa.

Tutkimuksissa on sanottu että korona virus voi elää jopa 72 tuntia pinnoilla että on siinä aika suuri riski saada se likaiselta pinnalta. En siis sanoisi että se on lyhyt aika kun viihtyy pinnoilla tartuntakykyisenä.

Se korona ei siitä kahvasta tai edes kädestäsi sinuun hyppää, ellet koskettele sillä likaisella kädelläsi silmiä, nenää tai suuta. Pinnoilta saatavia tartuntoja on itsekin äärimmäisen helppo välttää hyvällä käsihygienialla ja kiinnittämällä huomiota kasvojen kosketteluun.

Vierailija
29/43 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö on tapana kuljettaa kuraa ja koirankakkaa ostoskärryihin lasten kengissä? Siihen toiset sitten laittavat ruokatarvikkeensa.

Näyttää olevan tapana. Kaupassa usein kyllä kielto siitä, mutta suomeksi. Sen takia kaikki ei varmaan ymmärrä sen olevan kiellettyä...

Ei ainakaan täällä päin ole edes kieltoja näkyvillä. Jos olisi, niin tilanne olisi parempi. Silloin voisi puuttua ihmisten toimintaan ja käyttää perusteluna sitä kieltoa. Mutta kun kieltoa ei ole missään esillä, on paha mennä sanomaankaan kenellekään.

Se kielto on varmaan jokaisessa näkemässäni ostoskärryssä ollut, aika sokea saa olla, jos sitä ei ole ikinä missään nähnyt ja osaa soveltaa näkemäänsä muihin ostoskärryihin.

Ja mä olen vielä itse mukulana istunut niiden kärryjen pohjalla, silti tajuan sen olevan typerää. (Joskus matkustanut myös kärryjen alla kaljalavan paikalla, kun oikein serkkujen kanssa intouduttiin häröilemään)

Vierailija
30/43 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoissa myydään desinfioivia pyyhkeitä yksittäispakattuina. Sellaisella voi putsata kärryjen kahvan itsekin. Käteviä myös autossa ratin, vaihdekepin ja kaikkien muiden sellaisten kohtien desinfiointiin, joita autossa koskettelee.

Vierailija
31/43 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinänsä ylireagointia, muualla Euroopassa (ainakin joissain maissa) kärryt pitää itse puhdistaa ennen käyttöön ottoa. Tarjolla on siis desinfiointiainetta ja paperia tai puhdistusliinoja joilla ne voi pyyhkiä.

Vierailija
32/43 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupoissa myydään desinfioivia pyyhkeitä yksittäispakattuina. Sellaisella voi putsata kärryjen kahvan itsekin. Käteviä myös autossa ratin, vaihdekepin ja kaikkien muiden sellaisten kohtien desinfiointiin, joita autossa koskettelee.

Olen käyttänyt desinfioivia puhdistusliinoja monta vuotta jo paljon ennen koronan leviämistä. En halua norovirusta tai muutakaan kurjaa tautia.

Vierailija
33/43 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A) miksi pitää veidä lapsia ruokakauppaan ylipäätään

B) käytän kertakäyttöhanskoja kaupassa; ei ongelmaa

Hanskoja, joilla kosket tuota samaa kahvaa, ja sen jälkeen ostoksiasi, lompakkoasi, pankkikorttiasi, mahdollisesti puhelintasi, vaatteitasi jne. Hanskojen hyöty kauppareissuilla on pyöreä nolla. Täysin saman asian ajaa käsien desinfiointi, tai mahdollisuuksien mukaan vielä mieluummin saippuapesu ennen ja jälkeen kauppareissun.

No tottakai kotoa lähtiessä ja palatessa kunnon käduen pesu; autosta noustessa ensin läträän käsidesillä, sitten vedän ne hanskat käsiin, vältän naaman räpeltämistä ja kaupasta lähtiessäni kun olen palauttanut kärryt; heitän hanskat roskiin ja desinfioin kädet autossa uudelleen. Edelleenkö ne kertakäyttöhanskat on ihan tyhjän kanssa? Pelkästään desin kanssa läträäminen ei riitä!

34/43 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärryjen luo iso roskis, käsidesiä ja talouspaperia, oispa näppärä itte pyyhkästä pöpöt.

Vierailija
35/43 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kielto on varmaan jokaisessa näkemässäni ostoskärryssä ollut, aika sokea saa olla, jos sitä ei ole ikinä missään nähnyt ja osaa soveltaa näkemäänsä muihin ostoskärryihin.

Ja mä olen vielä itse mukulana istunut niiden kärryjen pohjalla, silti tajuan sen olevan typerää. (Joskus matkustanut myös kärryjen alla kaljalavan paikalla, kun oikein serkkujen kanssa intouduttiin häröilemään)

Aah, siis kärryissä. Minä puhuin kaupasta. En ole nähnyt kieltoja missään kaupassa. Kylttiä, jossa asia kiellettäisiin ja jossa olisi vielä vaikka kuva lapsesta seisomassa kärryissä ja kieltomerkit päällä.

Kärryissä näin voi hyvinkin lukea. Ihmiset vain eivät sellaisia pahemmin lue. Itsekään en ole koskaan kiinnittänyt huomiota. Ja jos lukeekin, niin sellainen kielto on helppo ohittaa geneerisenä valmistajan kieltona. Sen sijaan kyltti kaupan seinässä olisi henkilökohtaisempaa. Jokainen kaupassa kävijä tajuaisi että kieltoa oikeasti halutaan noudatettavan. Se olisi kokonaan eri asia kuin jokin pieni? merkki kärryissä.

Vierailija
36/43 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tätä korona-aikaakin ole ihan hauska joskus muistella. Ihmiset ei ole varmasti koskaan olleet näin sekaisin sitten ajan laskun alun.

Vierailija
37/43 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tähän kantiksetkin syyllistyvät. Juuri toissapäivänä näin Prismassa ihan suomalaisen miehen, jonka kaksi lasta seisoivat kärryssä ja riekkuivat ja huusivat siinä kuin heikkopäiset. Olivat jotain 3-6v. Mies oli ihan helisemässä niiden kanssa ja pinna näytti olevan kireällä ja yritti selvästi tehdä ostokset nopeasti.

Vierailija
38/43 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aah, siis kärryissä. Minä puhuin kaupasta. En ole nähnyt kieltoja missään kaupassa. Kylttiä, jossa asia kiellettäisiin ja jossa olisi vielä vaikka kuva lapsesta seisomassa kärryissä ja kieltomerkit päällä.

Kärryissä näin voi hyvinkin lukea. Ihmiset vain eivät sellaisia pahemmin lue. Itsekään en ole koskaan kiinnittänyt huomiota. Ja jos lukeekin, niin sellainen kielto on helppo ohittaa geneerisenä valmistajan kieltona. Sen sijaan kyltti kaupan seinässä olisi henkilökohtaisempaa. Jokainen kaupassa kävijä tajuaisi että kieltoa oikeasti halutaan noudatettavan. Se olisi kokonaan eri asia kuin jokin pieni? merkki kärryissä.

Ainakin Prismoissa on siinä kärryjonon vieressä ido kyltti, missä kerrotaan lasten laittamisen kärryyn olevan kiellettyä. Aika sokea saa olla, jos sitä ei huomaa.

Vierailija
39/43 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiallista. Ällöttävää kyllä, mutta itse sain kihomatoja kauppareissulta ja epäilen lähteeksi ostoskärryjä. Sinkkuna, väikkäriä tekevänä en käynyt kuukauden aikana muualla kuin kaupassa, joten lähteet ovat vähissä. Kyllä ne likaisia ovat. Kynsiä ei myöskään kannata pureskella...

:D Kädet kannattaa pestä vessareissun jälkeen ja pitää kynnet lyhyinä.

Vierailija
40/43 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostokset voi kerätä kaupassa omaan kauppakassiin. Suurperheeltä ei ehkä onnistu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä