Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Dieetillä - miten toimia kylässä / vieraiden kanssa?

Vierailija
29.07.2013 |

Eli miten selvitä tilanteista, joissa esim. mennään pienellä porukalla kylään ja tarjolla on (vain) sellaista suuhunpantavaa, jota ei mielellään laihduttaessa söisi. Dieetistä ei viitsisi tehdä numeroa, toisaalta sitten harmittaa, jos on sitoutunut johonkin ohjelmaan (vaikka vaan oman pään sisällä) ja joutuu sen kohteliaisuuttaan rikkomaan. Sama juttu kun vieraita käy kylässä, aika epäkohteliasta jos emäntä ei ota tarjoiluja. Vai onko? Meillä on käynyt kesällä melkein joka päivä joku/ollaan käyty vieraisilla ja nyt on pakko laittaa stoppi herkuille.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse anna itselleni luvan ottaa rennosti tuollaisissa tilanteissa, liian tiukka dietti kaatuu muutenkin varmemmin repsahduksiin kuin maltilliset muutokset. Kylässä kannattaa muistaa kohtuus, eli vain yksi pulla tai vähän ohuempi siivu kakkua/piirakkaa kuin yleensä. Kaikkea voi vaikka maistaa, kun ottaa kaikkea vain pikkuisen.

Ravintolassa pyrin joko ottamaan salaatin tms jotain muuta kevyempää, tai sitten syön just sitä mitä mieli tekee, mutta teen vastaavasti rankemman treenin, tai ylimääräisen lenkin jolloin tilanne on tasan. 

Vierailija
2/8 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tapana syödä kotona aika vähän, jos illalla on juhlia tai kyläilyä ja ottaa sitten kylässä rennosti. Syön juuri ja juuri sen verran, ettei ihan huippaa. Tyyliin leipä, satsuma ja tomaatti. Juhlan jälkeen en sitten syö mitään. Myös koetan ottaa aika pieniä annoksia ja jos on salaatteja, niin niitä minäkin. Omille vieraille tarjoan marjapiirakkaa yms. ja itse ei ole pakko ottaa kaikkeam mitä muille tarjoaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa kodissa on paljon helpompi toimia, otan useimmiten vain kupillisen teetä. Kylässä on huomattavasti hankalampaa, meillä esim. anoppi tuputtamalla tuputtaa ja sitten loukkaantuu, jos ei ota. Useimmiten otan yhden keksin tms. syötävää kylässä.

Vierailija
4/8 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ruokakutsuilla on salaattia. Ota sitä tosi paljon ja syö niin hitaasti ja puhu niin paljon ettei kukaan huomaa ettet syö kovin paljoa rasvaisia herkkuja. Viinilasien kanssa sama juttu, ota viinin kanssa vettä ja lipittele kauan. Ja voi vaivihkaa syöttää liiat ruoat vaikka miehelle, jos ei kehtaa jättää lautaselle.

Vierailija
5/8 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvänä emäntänä tietysti ainakin omassa kodissasi laitat tarjolle MYÖS jotain sellaista, joka sopii diettiisi. Ties vaikka joku muukin haluaisi keventää. Otat sitten sitä kevyempää tarjottavaasi itse. kun hössötät emäntänä, ei kukaan kiinnitä huomiota mitä syöt. 

Vierailija
6/8 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kyläilyjä ole kuin max kerran viikossa, joten asia ei ole ollut ongelma. Jokapäiväiset kyläilyt on kieltämättä haasteellinen juttu.

Itse varmaan laitat pöytään tarjolle sellaisia juttuja, jotka sopii sun ruokavalioosi. Silloinhan asia ei ole ongelma. Yritä kutsua ihmisiä enemmän teille, niin sulla on ohjat siitä mitä pöydässä on.

Tietty muuten voi harkita loma-aikaan, että höllää vähän kriteerejä ja jatkaa tiukempaa linjaa sitten taas loman jälkeen. Minä tein niin, että juhlien ja kyläilyjen alla söin jo päivällä tavallistakin vähemmän, eli säästin kaloreja iltaan. Mutta vierailuja oli tosiaan paljon harvemmin, joten se ei ollut ongelma. Mulla oli muutenkin herkkupäivä käytössä ja jos oli juhlat, niin se herkkupäivä meni siinä. Vaihdoin vain herkkupäivän juhliin. Just tuota en halunnut, että kyläilyistä tulee ongelma.

Vierailija
7/8 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voit valmistautua noihin kahvijuttuihin jo etukäteen kotona ja jättää tilaa parille kyläpaikan pullalle.

Vierailija
8/8 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyläilemään mennessä voit viedä mukanasi jotain tuliaisia, kuten vesimelonia, viinirypäleitä tms. Yhdessä keksissäkäänä ei hirveitä kaloreita ole. Illanistujaisiin voit viedä kasviksia ja dippiä, popcornia ja kevytlmsaa/siideriä.

Kun teille tulee vieraita, voit aivan hyvin tarjota vieraille keksejä ja terveellisempää tarjottavaa, ja syödä itse sitten vaan sitä terveellistä. Kesällä voi pyöräyttää pirtelön rasvattomasta maidosta ja marjoista, lisätä vieraille vähän jädeä ja pyöräyttää konetta uudelleen.

Mutta, minä olen huomannut, että omat kaverini eivät halua enää syödä pullaa, koska kaikkia ahdistaa joko se että lihoo tai että on lihonut. Tarjoan useimmiten joko jotain kevyttä suolaista tai jotain sellaista, jossa kalorit on minimoitu. Esmes rahkaan tehty juustokakku lasissa; pohjalle puolikas keksi murennettuna sitten päälle hyytymään liivate+rahka/partaäijäjogurtti/tms. Maustetaan vaniljalla, liköörillä tms. Päälle mansikoita tai vadelmia. On hyvää, ja vaikka kaloreita onkin, niin annoksessa niitä on maltillisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi