Pitääkö muka säästää, jos pystyy?
Nykyään koko ajan artikkeleissa puhutaan, miten joku on säästänyt ja sijoittanut. Itse maksan laskut ja sitten hassaan palkkani. Ajattelen, ettei huomisesta tiedä eli parasta nauttia elämästä tänään...
Kommentit (16)
Huomenna tulee sinulle joku iso rahanmeno, niin mieluummin maksat lainaa korkoineen kuin otat säästöistäsi?
Ei pidä säästää sinun täytyy huonotuloisena pyörittää kansantaloutta jos raha ei liiku ei myöskään valtiovalta ja rikkaat rikastu entisestään. Annetaan rikkaiden säästää meidän rahoilla.
Jos rikkaat laittaisi rahat kiertoon se lisäisi vain köyhien asemaa, lisääntyneinä verotuloina ja sehän ei käy.
Eipä tuosta ikinä tiedä... Mulla on sijoitettuna 65 000€ ja pitkästä aikaa aloin katsoa tarkemmin.... tässä maailmantalouden kriisissä on hyvin mahdollista menettää ne kaikki tai ainakin iso osa. Ja sille rahalle olisin keksinyt mukavampaakin käyttöä.
Ei ole mikään pakko, mutta voi joskus olla pelastus. Mitä teet, kun pesukone hajoaa? Entä, kun joudut yllättäen työttömäksi tai lomautetuksi ja tukihaussa on ruuhkaa. Jne jne. Ei kannata tollasia laskea luottojen ja lainojen varaan.
Nyt pitäisi kuluttaa että rattaat pyörisivät. Ostaa palveluja. Työllistää.
Olisihan tuo hyvä, että jonkinlainen vara pahan päivän varalle olisi. Koronakin jyllää, sen iskiessä voi tulla isokin taloudellinen tappio..
Entä jos sitä, entä jos tätä, entä jos kaikki menee hyvin?
Pesukone hajoaa? Käytän taloyhtiön pesutupa kunnes saan uuden.
Työt loppuu? On tässä ennenkin oltu työttömänä ja opiskelijana.
Mitä muuta keksitte? Juntapurin Maharadza lahjoittaa minulle elefantin, josta en voi kieltäytyä loukkaamatta Maharadzaa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta keksitte? Juntapurin Maharadza lahjoittaa minulle elefantin, josta en voi kieltäytyä loukkaamatta Maharadzaa?
Ihan reipas asenne sulla, luultavasti et sitten ole niitä ihmisiä joka tulee tänne joku päivä itkemään ja valittamaan että ruoka loppu ja laskut pinossa.
Vierailija kirjoitti:
Siinäpähän sitten hädän tullet vingut mammapalstalta apua romukasasi päältä, kun ei ole rahaa ja ei yhteiskuntakaan maksa.
Onhan olemassa sellainen vaihtoehto, että säästää vaikka puolet niistä rahoista, jotka polttaa näpeissä ja käyttää loput turhuuteen.
Verot ja maksut tulevat joka tapauksessa kohta nousemaan, siihen on hyvä varautua.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän ihmiset sitten jatkuvasti valittavat köyhyyden tuomaa kurjuutta ja ovat vaatimassa lisää rahaa valtiolta ja kanssaihmisiltään?
Kotimaisiin firmoihin on hyvä sijoittaa ylimääräisiään.
Noin muuten nykyään suositaan kuluttamista, jotta talous pyörii. Silloinkin kannattaa mahdollisimman paljon suosia kotimaisia tuotteita ja palveluita. Palveluihin painottaminen tavaran sijaan on myös ympäristöystävällistä.
Säästäminen on hyväksi tiettyyn pisteeseen saakka.
Pahanpäivänvara kannattaa kaikilla olla, jos vain on mahdollisuus.
Kaiken hassaaja joutuu usein ongelmiin, jos tulee mikä tahansa yllätyslasku.
Valtiontalous taas on oma lukunsa. Meidän tulee myös käyttää rahaa, eikä pistää joka senttiä sukanvarteen. Ja tietenkin asuminen ja laskut maksetaan eka, ja sitten vasta "törsätään". Perusrahankäyttötaitoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt jää työttömäksi, niin kestää pitkään, ennen kuin päiväraha alkaa juosta. Siinä voi olla kuukausia ilman mitään rahaa mistään. Jos työpaikkasi tekee konkurssin, palkanmaksu päättyy kahden viikon kuluttua. Mutta sinulla on kyllä positiivinen asenne, toivottavasti se kantaa huonojen aikojen yli.
Vierailija kirjoitti:
Säästäminen on hyväksi tiettyyn pisteeseen saakka.
Pahanpäivänvara kannattaa kaikilla olla, jos vain on mahdollisuus.
Kaiken hassaaja joutuu usein ongelmiin, jos tulee mikä tahansa yllätyslasku.Valtiontalous taas on oma lukunsa. Meidän tulee myös käyttää rahaa, eikä pistää joka senttiä sukanvarteen. Ja tietenkin asuminen ja laskut maksetaan eka, ja sitten vasta "törsätään". Perusrahankäyttötaitoja.
Yleensä yhteiskunnissa, joissa on korkea säästämisaste, on myös vahva kansantalous. Se, että kansantalous pyörisi ihmisten kulutusvimman avulla on vähän kuin kusisi housuun talvipakkasella. Kun ihmisillä on säästöjen ansiosta taloudellista turvaa, he myös uskaltavat kuluttaa. Itse olen tästä hyvä esimerkki.
Entäs jos iskee työttömyys, kassassa on kolmen kuukauden jono, pesukone hajoaa ja luottokorttikin on jo tapissa? Mitäs sitten? Pahanpäivänvara antaa mielenrauhaa.