P####LE!!! Mitä tehdä 3v. uhmaikäisen kanssa? Auttakaa mua tai mä heitän lapsen seinään!!!
Ollut tähän saakka maailman helpoin lapsi, mutta nyt alkanut KAMALA uhma. Alkaa jostain ihan pienestä ja toistuu kaksi kertaa päivässä, aamulla ja illalla. Lapsi huutaa,kirkuu, itkee,potkii lattiaa, lyö itseään naamaan. Mä pidän ulkoisesti pokkani enkä näytä hermostumistani. Olen yrittänyt pitää sylissä, jutella nätisti, kiinnittää huomion johonkin muuhun, laittaa häpeämään, laittaa rauhoittumaan omaan huoneeseen, pienet tukkapöllyt... Mikään ei auta. Kohtaus kestää tunnista kahteen ja loppuu itsestään. MUTTA KUN MÄ EN KOHTA ENÄÄN JAKSA!!! Niin ja lapsen elämässä ei ole tapahtunut mitään uutta mullistavaa. Neuvoja?????
Kommentit (8)
T: äiti, joka hermostuu ja näyttää sen (ei osaa olla näyttämättä), mutta ei anna tukkapöllyä.
Meillä on 2v kaksosten uhmaikä juuri alkamassa. Kyllä tulee huudettua ja sit iskee morkkis :(
Meillä harvoin lapset kiukuttelee kun olen tyyni kuin viilipytty ja nauran vaan pikku oikuille.
sulle ei varmaan ole sitten ollut kunnon uhmaikäistä! niin ja aikamoinen yleistys tuo nuoriäitijuttu? ikää sinulla oli?
t: uhmaikäisen äiti vm.83 (joka kyllä hermostuu ja näyttää sen, mutta ei anna tukkapöllyä eikä huuda kurkkusuorana)
Paljonko itselläsi kun noin viisaasti vastasit mulle? Tukistus tulee siis siinä vaiheessa kun mikään muu ei tehoa ja tukistuksestakin annan rauhallisesti varoituksen etukäteen. Mielestäni olen kaikkia konsteja kokeillut.
Syliin otto ja ylipäätänsä koskettaminen saa välillä meidän lapsen raivostumaan kahta kauheammin, joten olen antanut hänen itkeä ja raivota rauhassa tekemättä mitään. Jään kuitenkin aina näköetäisyydelle vahtimaan, lapsi kun haluaa yleensä tulla syliin suurimman kiukun laannuttua.
Mitään patenttiratkaisuja uhmaan ei ole, oma neuvoni on vain se, että yritä itse pysyä mahdollisimman rauhallisena. Koita sulkea korvat huudolta ja olla vain läsnä.
Lapsen istumaan lattialle ja itse istun sohvalla/tuolilla. Omat jalat panen lapsen jalkojen väliin sillä tavalla että lapsen oikean puolen jalka ja käsi on sohvan ja mun jalan välissä. Itsellä ei niin paljon voimaa löydy että lapsi kestäisi sylissä joten tuo helpottaa pitelemistä paikoillaan lapsen iän verran eli meillä se on 3min.
Terv:Äiti kuudelle
Ja kyllä voin sanoa että on monta kertaa tehnyt mieli teipata meidän neidin 3-v suu kiinni teipillä mutta piitkä pinna on paras... ja joku tytön mielestä hirveä rangaistus jos ei tottele. Kyllä ainakin meillä neiti osaa laskelmoida että kannattaako kitistä.
Ja tiedoksi että on kolme lasta ja ensimmäisen saanut lähes teininä, yt hyvin kasvatettu nuori mies joka osaa sellaisia kohteliaita eleitä joita aikuisetkaan eivät osaa:)
T: Äiti kuudelle.