Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihdoinkin: tutkimustietoa parhaista materiaaleista kangasmaskeihin!

Vierailija
08.08.2020 |

https://aip.scitation.org/doi/10.1063/5.0016018

Tutkimus on itse asiassa jo kesäkuun lopulta, mutta enpä ole sitä nähnyt missään tätä ennen. Mikä tästä tekee erityisen hyvän on nuo mukana olevat havainnollistavat kuvat, joissa pisarapilvien leviämisen voi nähdä.

Lopputulema: kangasmaskeista kaksi kerrosta "quilting cottonia" on hyvä. "Quilting cotton" on termi, jonka suomalaista vastinetta en tarkalleen tiedä. Mutta kyseessä on tiheä mutta ohut puuvillakangas, joka nimensä mukaan soveltuu hyvin tilkkutäkkeihin. Jos pyydät kangaskaupasta tilkkutäkkeihin soveltuvaa puuvillaa, ei varmaan voi mennä kovin paljon metsään. Varmista kuitenkin, että kangas on mahdollisimman tiheää.

"Quilting cotton" on ohuempaa kuin perinteinen lakanakangas, joten sen läpi on helpompi hengittää. On hyvä uutinen, että tällainen ohut puuvilla on kahdessa kerroksessa näinkin tehokasta. Kuten kuvista näkyy, vuotoa tapahtui lähinnä maskin yläreunasta, nenän seuduilta. Ompelijoiden olisi siis tärkeää laittaa niksipirkka-mietintämyssy päähän ja keksiä jokin mekanismi, millä maskin saisi istumaan hyvin nenän ympärillä.

Jos joku sanoo, ettei pestävistä kangasmaskeista ole mitään hyötyä, voit linkittää heille tämän tutkimuksen :) Todistettavasti siitä on paljonkin hyötyä, etenkin pisaroiden leviämisen estämisessä. Materiaalin vain pitää olla oikeanlaista.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostanpa tämä, jotta potentiaaliset ompelijat näkisivät :)

Vierailija
2/18 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut sellaisenkin, että paras olisi, jos olisi laadukas puuvulla alla kaksinkertaisena ja vielä kolmas kerros päällimmäisimpänä polyesteristä. Sellainrn hybridiyhdistelmä suojaa paremmin kuin yhtö materiaalia vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tikattu puuvillakangas googlen kuvahakuun

Vierailija
4/18 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai kerrosten väliin jätettyyn taskuun filtterikangas/paperi, joka voidaan vaihtaa.

Nenälle voi kerrosten väliin laittaa rautalankaa, pussinsulkijan tai piippurassin kappaleen ja taivutella se nenän ja poskien malliin sopivaksi.

Monissa kauniissa "trendimaskeissa" on ommeltu keskiviivan sauma, jota ei saisi olla. Sauma vuotaa läpi.

Vierailija
5/18 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun hamstraamaan.

Vierailija
6/18 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole tikattua, koska itse asiassa tikkaukset ja saumat heikentävät suojaa. Tikattu olisi "quilted cotton", "quilting cotton" on tietyntyyppinen ohut kangas.

Minulla on kyllä samantyyppistä kangasta, en vain keksi sille suomalaista nimeä. :(

Vierailija
7/18 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhat käytössä olleet lakana- ja pussilakanakankaat (trikookngaskin) ovat hyviä: niitä on pesty usein, joten kaikki irtolangat, irtonöyhtä ja irtoväri on jo irronnut lukuisten pesujen ansiosta. Niitä käytetään myös tilkkutöihin.

viikolla luon juttuja jostin suomalaisesta tehtaasta, jossa on valmistetan suodatinkangasta ja he kertoivat, että voivat lisätäkin tuotantoa jos tarvetta tulee. jäin miettimään, että miksei jo nyt lisätä ja laiteta tuotantoa myyntiin myös yksityisille ihmisille. minä ainakin haluaisin laittaa tuota suodatinkangasta itsetekemiini kangasmaskeihin ja voisin ihan hyvin käväistä vaikka kangaskaupassa ostamassa sitä. maskien ompelu on tosi simppeliä ja sen tkee nopeasti koneella eikä käsin ompelemallakaan aikaa kauheasti kulu.

Vierailija
8/18 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole tikattua, koska itse asiassa tikkaukset ja saumat heikentävät suojaa. Tikattu olisi "quilted cotton", "quilting cotton" on tietyntyyppinen ohut kangas.

Minulla on kyllä samantyyppistä kangasta, en vain keksi sille suomalaista nimeä. :(

eikö se ole suomeksi tikkauskangas tai tikkikangas, jos tuon kankaan sitten tikkaa, niin siitä tulee tikattu kangas.

Vierailija
9/18 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa on nyt hyvä ohje sellaisen kangasmaskin tekemiseen, jota Ranskan hallitus suosittelee  ja pestäkin voi 60 asteessa.

Tein itse maaliskuussa paljon hankalampienohjeiden mukaan, tosin oivalsin lopulta tuon vekkien helppouden. Ne ovat vain kaksikerroksisia, joten taidan ommella vielä nenä-suun kohtaan polyesteripalaset lisäsuojaksi.

Ohje ei ole maksumuurin takana, löytyy hyvinvointiosiosta

Vierailija
10/18 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eikö se ole suomeksi tikkauskangas tai tikkikangas, jos tuon kankaan sitten tikkaa, niin siitä tulee tikattu kangas.

Kolmas kerrros saisi varmaan olla polyesteriä tai jotain sähköistyvää ohutta materiaalia, se blokkaa viruksia eri tavalla kuin puuvilla.

Vierailija
11/18 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut sellaisenkin, että paras olisi, jos olisi laadukas puuvulla alla kaksinkertaisena ja vielä kolmas kerros päällimmäisimpänä polyesteristä. Sellainrn hybridiyhdistelmä suojaa paremmin kuin yhtö materiaalia vain.

Varmasti näinkin. Mutta näissä tutkimuksissa otetaan huomioon myös hengittävyys. Mitä enemmän kerroksia ja mitä paksumpaa materiaalia, sitä raskaammaksi käy hengittäminen.

Siksi tuo ohuen puuvillan tulos yllätti minut positiivisesti. Kuvasta näkee, ettei maskista karkaa juuri mitään, paitsi yläreunasta, joka pitäisi saada istumaan tiiviisti.

Toki jos päämääränä on saada maski suojaamaan myös käyttäjäänsä mahdollisimman hyvin, mutuiluni on, että uloin kerros jotain vettähylkivää mutta hengittävää kangasta olisi hyvä siihen. Tai sitten tosiaan filtterikerros väliin. Mutta siinä pitää sitten ottaa huomioon, että hengittäminen ei ole välttämättä optimaalista.

Vierailija
12/18 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelin itselleni maskeja ja ihan omin älyin osasin etsiä kankaan, joka olisi ohutta tiiviskudoksista puuvillaa. Sellaisen löysin Ikeasta, pussilakanan jonka siis leikkasin maskeiksi. Pesty jo monet kerrat, käyttömukavuus tuntuu jopa lisääntyneen. Vaikeinta oli löytää kuminauhaa joka oli lopussa joka kaupasta.

Epäilen että kolmikerroksisen kanssa hengittäminen vaikeutuisi. Olen astmaatikko.

Mulla on kaksikerroksinen laskostettu malli. Alussa ahdisti mutta nyt olen tottunut ja henki kulkee hyvin.

Päätin suosia maskin käyttöä kauppareissuilla, koska astmaatikkona/allergikkona yskin ja aivastelen paljon ja se saattaa kauhistuttaa muita.

Vierailija
13/18 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
14/18 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi höpsöt,  onhan tietoa ollut jo keväästä saatavilla ja puuvilla ei ole paras kangas maskien ompelemiseen, vaan mikrokuitu. Linkin taulukossa mainittu myös langantiheydet, niin ei tartte sokkona ostella. 

https://www.martat.fi/marttakoulu/kasityoohjeet/vaatteet-ja-asusteet/ka…

Vierailija
15/18 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse käytän maskia vain jos on pakko ja ainoa asia joka siinä kiinnostaa on ihoystävällisyys. Saispa valmiina sellaisia joissa alin kerros olisi silkkiä.

Vierailija
16/18 |
08.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi höpsöt,  onhan tietoa ollut jo keväästä saatavilla ja puuvilla ei ole paras kangas maskien ompelemiseen, vaan mikrokuitu. Linkin taulukossa mainittu myös langantiheydet, niin ei tartte sokkona ostella. 

https://www.martat.fi/marttakoulu/kasityoohjeet/vaatteet-ja-asusteet/ka…

Kummallista, että aloituksen linkin takana olevassa tutkimuksessa saatiin ihan eri tulos.

Vierailija
17/18 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei tädit! Nyt kaikki ompelemaan maskeja, niin emme joudu hengityskoneisiin!

Vierailija
18/18 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ommellut maskeja koko kesän. Syksyllä tulevat kovaan tarpeeseen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän