Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin laittaa 5 vuotiaan poikani pianotunneille,

Vierailija
29.07.2013 |

mutta mietin onko hän vielä liian nuori?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietysti 5-vuotiaasta, mutta kyllä noin pieni voi leikin kautta jo soittoa opetella, jos häntä itseään kiinnostaa. Opettajan täytyy olla sellainen, että ymmärtää edetä lapsen ehdoilla. Ja tietysti vanhempien pitää ohjata harjoittelemiseen. Kyllä kokeilla voi! :)

Vierailija
2/6 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän esim. Pekka Kuusisto aloitti viulunsoiton 3-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sääntö on, että voi alottaa, kun tuntee aakkoset. Muuten voi olla aika hankalaa.

Vierailija
4/6 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin 4-vuotiaana, mutta olin kyllä itse pyytänyt vanhemmiltani soittotunneille pääsyä ja yritin kovasti soittaa leikkisähköuruilla kappaleita oikeista nuoteista. Oli ainakin minulle ihan sopiva ikä aloittaa. Tärkeintä lienee kuunnella lapsen fiiliksiä; ensimmäisistä pettymyksistä ei kannata antaa lopettaa, mutta jos tuntuu että harrastus aiheuttaa oikeasti enemmän paineita ja stressiä kuin onnistumisen elämyksiä, niin sitten se ei ole oikein hyvä juttu. Kokeilkaa ihmeessä!

Vierailija
5/6 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kysellä opistoista (kansalaisopisto, musiikkiopisto, konservatorion mus.op. puoli) myös pienten ryhmätunteja, ns. valmentavia ryhmiä. Näitä on monesti musiikkileikkikoulun puolella. Tuon ikäinen viihtyy kyllä muskarissakin.

Itse aloitin pianotunneilla 6-vuotiaana, nuorin oma oppilas oli aloittaessaan 4,5v.

Lähinnä kyse on siitä, että lapsen saa tavoitteita vastaavaan opetukseen. Haluatko, että lapsi tutustuu musiikin maailmaan (rytmi, melodia, käsitteet) vähitellen leikin kautta ja mahdollisesti eri soittimin vai onko lapsi enemmän kiinnostunut juuri pianonsoiton ja nuottien harjoittelusta, yksin vai ryhmässä/parin kanssa jaetulla tunnilla jne. Asuinpaikkakunta vaikuttaa tietenkin myös tarjontaan :)

Lapselle voi tietenkin hankkia tunteja myös yksityisesti ilman pidempää sitoutumispakkoa joko valmistuneelta muusikolta/opettajalta tai taitavalta opiskelijalta. Musiikin ammattiopiskelijoita löytyy konservatorioista (2.asteen muusikkokoulutus) ja ammattikorkeakouluista (Muusikko/Musiikkipedagogi AMK) sekä yliopistoista musiikkikasvatuspuolelta.

t. mus.ped.opiskelija

Vierailija
6/6 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa, ei ole. Pakottaminen on liian aikaista vaikka olisi 50-vuotias. Houkutella saa, pakottaa ei. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan