Vinkkejä kissan(pennun) vesipesuun? Tuntuu kammoavan vettä
Mulla oli kissa tänään sylissä kun tytär avasi vesihanan (pesi siis vain omia käsiään eli tarkoitus ei ollut edes vielä pestä kissaa) ja kissa säikähti niin että raapi kaulan verille. Kiertää kylpyhuoneen nyt 54yuukaukaa.
Vinkkejä? Kissa tuntuu haisevan omista pesuistaan huolimatta ja mietin että ois muutenkin hyvä "totuttaa". Kissa on ihan vasta meille tullut ja on siis 15 viikkoinen.
Kommentit (17)
Ei tietenkään saa pakottaa. Jos kissa vähän haisee omasta turkin nuolemisesta huolimatta, voi johtua siitä, että on syönyt sellaista, joka saa sen hengityksen hajahtamaan , ja se tarttuu turkkiin. Se ei ole peruste vesikidutukselle.
Terv. useamman kissan kasvattanut
No ei se ole kuin totuttaa. Peset vaikka vaan yhden tassun kokeeksi ensin.
Oma kissa on puolipitkäkarvainen ja sen maha menee todella herkästi löysälle, joten pyllypyykillä ollaan käyty usein. Saa pitää lavuaarin yllä kuin vauvaa.
On olemassa eri rodut, jotka tykkää vedestä. Jos ei pidä siitä, anna olla pesemättä vedellä, koska pilaat vain sen ihon ja turkin.
Turkin hoidossa voit auttaa harjaamalla tai kampaamalla sellaisella tiheäpiikkisellä kissanharjalla. Meidän kissat on kaikki tykänneet varsinkin pään ja "niskahiusten" harjauksesta - niitä kun ei voi itse nuolla :)
Kissoja ei tarvitse pestä, ellei ole jotain poikkeuksellista likaa, joka ei lähde irti, kun kissa pesee itse itsensä. Kissa siis puhdistaa itse itsensä nuolemalla ja ns. nykimällä hampailla turkkiaan. Itselläni on ollut viimeiset 30 v. kissoja. Yksi kissa ripuloi aina automatkoilla, joten sitä piti pestä. Nykyinen kissani on ollut 10 v., ja sitä ei ole pesty kertaakaan. Sillä on kiiltävä, hyväkuntoinen turkki ja on terve, tyytyväinen kissa.
Kissan on tarkoitus tuoksua kissalle ja sitä ei todellakaan ole mitään tarvetta pestä ellei siinä ole jotain sellaista oikeaa likaa, joka vaatii pesun. Nyt järki käteen, äläkä edes suunnittele mitään säännöllisiä pesuja. Jonkun kakkakatastrofin varalle voit toki varovasti vaikka sen tassu kerrallaan opettaa sen sietämään vettä, mutta unohda pesut vaan se vuoksi, että se tuoksuisi sille mille sinä haluat - saippualla?! Se on kissa.
Kasta pikku pyyhkeitä ja hiero niillä.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa eri rodut, jotka tykkää vedestä. Jos ei pidä siitä, anna olla pesemättä vedellä, koska pilaat vain sen ihon ja turkin.
Turkin hoidossa voit auttaa harjaamalla tai kampaamalla sellaisella tiheäpiikkisellä kissanharjalla. Meidän kissat on kaikki tykänneet varsinkin pään ja "niskahiusten" harjauksesta - niitä kun ei voi itse nuolla :)
Mun kissa tykkää leikkiä vedellä. Joskus jätän raanan tippumaan, että saa oikein kunnolla lutrata.
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella "pilaat"? :'D Turkin hoidossa ei vain voi, vaan PITÄÄ auttaa harjaamalla/kampaamalla. Turkin pituudesta riippuen jopa päivittäin.
Jos tulee turkkiin joku skeidatahra tms., kostuta wc-paperia ja pyyhi varovasti sillä. Ei suinkaan mitään lavuaariin ja veteen pakottamista. Sellainen on eläinrääkkäystä. Jos ei osaa tuntea mitään empatiaa eläimiä kohtaan, niitä ei pidä hankkia.
Omat kissani ovat kyllä suostuneet "seisomaan" takatassut lavuaarissa, mutta hana ei voi vuotaa silloin. Yläosa kissaa on mun kainalossa. Lavuaarin pohjalla sen verran vettä että takamuksen saa lapulla pestyä. Tämän ovat sietäneet, mutta ei ihastuneet. Sitten vaan pyyhkeen päällä (mukamas) ja isvat nuolemaan itsensä kuivaksi (lopullinen puhdistus). Sen jälkeen muutama herkkunaksu ja kehut!
Kynsienleikkuu sisäkissalle on onnistunut vain yhden kanssa:).
On ne ihania ja itsenäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella "pilaat"? :'D Turkin hoidossa ei vain voi, vaan PITÄÄ auttaa harjaamalla/kampaamalla. Turkin pituudesta riippuen jopa päivittäin.
Koska vesikylvyt eivät kuulu kissan luontaisiin ihonhoitorituaaleihin, sitä ei tule pestä kuin silloin ja niistä kohdista, jotka ovat likaantuneet niin pahasti, ettei se selviydy niistä itse (kuten moni on maininnutkin).
Meillä oli aikoinaan pitkäkarvainen kolli, jonka wc-hygienia vaati erikoitoimia. Kun se tuli sisälle, tarkistin aina tilanteen ja nostin kellariin puhdistautumaan rauhassa ennen kuin päästin asuinhuoneisiin (sängyt lempipaikkoja).
Sulan kelin aikaan vetäistään harjalla aina kissat kun ne tulevat sisälle, jotta saadaan punkit kiinni.
On ollut myös itämaisia sukujuuria omaava kissa, joka tykkäsi vedestä, leikki hanasta liruvalla vedellä ja joi siitä. Eikä pannut pahakseen suihkua tai uintireissuakaan. Mutta on ollut ainoa vesipeto kissahistoriassamme.
Senkin vuoksi pitää olla varovainen perinpohjaisten pesemisten kanssa, koska jos on paksu alusvilla, se kuivuu hitaasti ja on hankala kissalle, joka tahtoo ulos "puolikuivana".
Vierailija kirjoitti:
Kissan on tarkoitus tuoksua kissalle ja sitä ei todellakaan ole mitään tarvetta pestä ellei siinä ole jotain sellaista oikeaa likaa, joka vaatii pesun. Nyt järki käteen, äläkä edes suunnittele mitään säännöllisiä pesuja. Jonkun kakkakatastrofin varalle voit toki varovasti vaikka sen tassu kerrallaan opettaa sen sietämään vettä, mutta unohda pesut vaan se vuoksi, että se tuoksuisi sille mille sinä haluat - saippualla?! Se on kissa.
Tuoksua kissalle?. Minulla on ollut paljon kissoja, eikä niistä kukaan ole koskaan tuoksunut miltään. Ainakaan jos mitään erikoista ei ole tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkäkarvainen kissa voi mennä takkuun jos sitä ei harjata, mutta lyhytkarvaisia kissoja tuskin kukaan harjaa.
En ole ikinä pessyt kissaani, enkä ymmärrä miksi kissan pitäisi tottua johonkin vesipesuun. Tuo ei todellakaan ole hyväksi kissan iholle tai turkille.
Kissoja ei pestä ellei tapahdu jotain poikkeuksellista paskashow’ta.