Kuinka paljon keittoa pitää varata 15 hengelle?
Aikuisia on 10 ja lapsia 5, paljon syöviä aikuisia (isoja, raavaita miehiä) 4. Lapset ovat pikkukoululaisia ja yksi taapero mutta esim. omat poikani ovat kyllä suuriruokaisia.
Kommentit (12)
Riippuu asioista, mutta 6l ei todella riitä. Olin tulossa ehdottamaan , että tee 10l niin ei lopu kesken.
Kiitos. Juuri samaa määrää mietin, että riittäisikö. Lisänä teen toki sämpylöitä, kun osa lapsista on tosi nirsoja eivätkä varmaan porokeittoa syö. Vai sopisiko ehkä paremmin kaura- tai perunarieskat?
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 22:44"]
Riippuu asioista, mutta 6l ei todella riitä. Olin tulossa ehdottamaan , että tee 10l niin ei lopu kesken.
[/quote]
Eikö riitä? Laskin niin, että jokainen aikuinen syö noin 4dl ja lapsista kaksi myös ja loput kolme ehkä desin. Sitten näille suuriruokaisille jäisi vielä yli litra santsattavaa eli jokainen saisi noin 3 dl lisää eli yhteensä 7 dl. Eikö 7dl ole noin kolme lautasellista?
Ap
Varaisin ainakin 0,6 litraa per naama, eli 9 litraa. Riippuu tietty sopan seossuhteista, vesilientä pitää tietty varata enemmän. Ehkä tekisin 10 litraa varmuudeksi.
Laittaisin kananmunan kokoisia perunoita 40 kpl, lihaa/kalaa jos siihen sellaista kuuluu, n. 1,5 kg, vihanneksia sit sen verran, että näyttää hyvältä, eli paljon.
Yksi annos keittoa on 3dl. Yleensä yksi annos riittää syöjää kohti, jos keitto on ns. ruokaisaa ja lisukkeita on runsaasti. Eli teidän porukalle riittäisi teoriassa 4,5l.
Käytännössä tämä määrä riittää isoissa juhlissa, joissa kaikki ei syö ja harva ottaa lisää, kun tarjolla on sitten jälkiruuaksi kahvit ja kahvipöytä kakkuineen.
Itse varaisin 7,5l eli 5dl/ruokailija. Oman kokemuksen mukaan tämä määrä riittää kaikissa muissa tilanteissa, paitsi silloin kun syömässä on ruumiillisen työn nälkiinnyttämä miesjoukko. Teillä kuitenkin osa ruokailijoista lapsia ja naisia, joten varmasti riittää.
No lapsienhan ei pitäisi juoda lainkaan, ja isot raavaat miehet juovat sitten heidänkin edestään, että vaikea sanoa. Riippii myös, tarjoatko väkeviä vai mietoja.
Yksi annos on 2,5 dl. Siis lautasellinen. Ja todennäköisesti yksi lautasellinen/hlö ei riitä, jos muuta pääruokaa ei ole. Joten 5 dl/hlö. Ja isot miehet ja teinit syö sitäkin enemmän.
Tee 10 litran kattilaan.
Ei kuitenkaan piripintaan eli 8-9 l.
Mielummin kuitenkin niin, että keittoa jää yli kuin että loppuu kesken. Eikö? Saahan sitä lämmitettyä sitten seuraavana päivänä tai pakastettua.
Keitossa ei ole perunaa. :(
Ajattelin siihen 6 litraan tehdä siis 1,5 kg poroa, valtavat määrät kasviksia sekä juustoa 500g. Keitto on sakeahkoa. Olen siis tehnyt sitä juuri 3 litraa eli puolet tuosta määrästä ja vaikuttaa aika riittoisalta. Mies söi kolme lautasellista ja todellakin oli ennen sitä tehnyt ruumiilista työtä ja on suuriruokainen. Minäkin söin kaksi lautasellista, lapset kumpikin yhden. Vielä on yli puolet jäljellä.
Ap
No tee sitten vittu viis litraa niin ei jää tähteitä. Noloja tuollaiset pihimartat, kukaan uskalla syödä vatsaansa täyteen, kun on niin pienellä padalla kokattu.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 22:58"]
Tee 10 litran kattilaan.
Ei kuitenkaan piripintaan eli 8-9 l.
Mielummin kuitenkin niin, että keittoa jää yli kuin että loppuu kesken. Eikö? Saahan sitä lämmitettyä sitten seuraavana päivänä tai pakastettua.
[/quote]
Taidan tehdä tämän. Minulla on kaksi 5 litran kattilaa, jotka teen sillä tavalla sopivasti täyteen. Taidan tehdä tuon oman reseptini kolminkertaisena eli periaatteessa 9 l. Voidaan syödä sitä sitten viikollakin.
Jälkiruokaa en ajatellut tehdä vaan jälkiruoaksi on ne kakkukahvit.
Kiitoksia neuvoista.
Ap
Riippuu asioista, mutta noin 6 litraa pitäisi riittää.