helsingin kaupungin vuokra asunnoista
Tietääkö voika valita jonkun tietyn talon josta toivoo asuntoa vai onko se vaan alueittain?
minulle vain kerrottiin että voisi valita osoitteen mutta itseni mielestä ei voi, tosin siitä on aikaa kun asuntoa olen hakenut.
Kommentit (39)
Uudiskohteita voi hakea lomakkeella ja kohteet sekä asunnotvja niiden koot näkyy stadinasunnot.fi. Voi myös mennä asuntojonoon, jossa katsotaan tarvekohtaisesti se asunnon tarve. Sitten on vielä nämä vapaarahoitteiset kaupungin asunnot, joita voi hakea asuntokohtaisella lomakkeella. Ne ovat kuitenkin kalliimpi kuin normi stadin kämpät
ei ole kyllä irtisanomista mutta en tiedä voiko sen silti laittaa, ajatelen vain että ei se reilua olisi muitakohtaan
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 21:34"]
Mitä tarkemman aluetoiveen laittaa, sitä huonommin asunnon ainakin saa.
[/quote]
Me haettiin vain yhdeltä alueelta vain tietyn kokoista asuntoa. Kolme viikkoa kesti jonotus.
Me jonottettiin viikko kaupungin kämppää ;) Hieman ronklattiin "huonoimmat" alueet pois mutta pitkä lista vielä jäi alueita toki. Meil oli se tilanne, että asuttiin molemmat pienissä yksiöissä ja meille oli tulossa vauva. Ja molemmat oli opiskelijoita. Tulipahan äkkiä perheelle koti :D
mä sain jotain 6 vuotta sitten asunnon 4kk ja muutin sinne yksin, tosin soittelin sinne toimistoon aika useasti
Mulla ei ollut asuntoa ja olin raskaana. Stadin asunnoista sanottiin että saan asunnon vasta kun vauva syntyy, sitä ennen voisin mennä kodittomien yömajaan. Ei siis kannata liikoja odottaa. Varsinkaan jos toivoo pientä asuntoa (kaksiota). Kolmion saa jo helpommin. Onneksi sain kodin yksityiseltä.
mä toivoisin että saatais kaksion kun kyllä siihen yksi aikuinen ja lapsi mahtuu ja olen kyllä laittanut muutaman alueen toveeksi kun toivoisin että pääsen alueelle jossa hyvät kulkuyhteydet kun en omista autoa.Pitäisi kai soittaa sinne toimistoon ja kysellä tilannetta
Jonossa 3 vuotta. Välillä erittäin kiireellinen, välillä kiireellinen.. Kummasti muuttuu noi. Ollaan Helsinkiläisiä tavan suomalaisia, yksi lapsi. Vapailla markkinoilla on sikakallista asua. Kaupungilla ois niin edullisia vuokra-asuntoja..
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 22:02"]
mä toivoisin että saatais kaksion kun kyllä siihen yksi aikuinen ja lapsi mahtuu ja olen kyllä laittanut muutaman alueen toveeksi kun toivoisin että pääsen alueelle jossa hyvät kulkuyhteydet kun en omista autoa.Pitäisi kai soittaa sinne toimistoon ja kysellä tilannetta
[/quote]
Helsingissä on hyvät kulkuyhteudet joka paikasta, eli turha sen takia nirsoilla. Esim. kontulasta metrolla pääsee keskutaan ja itäkeskukseen jabussejakin kulkee.
Niin niin onhan monessa paikassa hyvät kulkuyhteyden pääkaupunkiseudulla mutta kun on lapsi pitää vähän miettiä mikälaiset päiväkodit on ja sekä koulut koska en nyt joka vuosi ole ajatellut muuttaa. Se on myös tärkeää että pääsee suht sujuvasti myös töihin sitten kun äitiysloma on loppu. Niille kaikille jotka ovat odotaneet kauan niin mietin että ovatko yritäneet hakea niitä uustuotanto asuntoja luulisi että niitä saa koska vain 20% niistä on asunnon vaihtajille tosin onhan niissä korkeamat vuokrat niinkuin jätkäsaaressa oli yli 13 e nelijöltä
Jos asuu jo Stadin asunnossa voi samasta yhtiöstä kysyä vaihtoa suoraan isompaan, ei tarvitse mennä asuntotoimiston kautta. Voi toivoa tiettyä asuntoa jos tietää että joku on siitä pois muuttamassa. Näin ainakin viimeksi kun vaihdoin, mutta siitä on jo 6 vuotta.
Me haettiin isompaa asuntoa kun oli toinen lapsi tulossa. Asuttiin 66m2 kaksiossa. Kaupunki tarjosi 68m2 kolmiota. Ei huolittu.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 09:09"]
Jos asuu jo Stadin asunnossa voi samasta yhtiöstä kysyä vaihtoa suoraan isompaan, ei tarvitse mennä asuntotoimiston kautta. Voi toivoa tiettyä asuntoa jos tietää että joku on siitä pois muuttamassa. Näin ainakin viimeksi kun vaihdoin, mutta siitä on jo 6 vuotta.
[/quote]
Eipä taida onnistua ihan noin helposti. Nimim. jonossa yli 3 vuotta...
Sain asuntotarjouksen kahdessa päivässä, kun olin harkitsemassa vanhempien luota muuttamista. En ottanut tosin sitä vastaan, vaikka asunto oli iso kaksio ja kohtuu hyvässä kunnossa.
mutta siis joo, kaupungilla ei ole mitään jonoa, vaan tarjoavat tarpeen mukaan. lapsiperhe, jolla on jo asunto (vaikkakin pieni), ei ole etusijalla. Mutta jos nyt saisitte tiedon, että vuokrasopimus purkaantuu teistä johtunattomista syistä, pääsisitte todennäköisesti "jonossa" eteenpäin.
Helsingissä on suhteessa suuri määrä ihan oikeasti asunnottomia lapsiperheitä, eikä heillekään löydy asuntoja naps vaan.
oleellisinta on toki se miten paljon asuntoja vapautuu/on vapautumassa.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 09:15"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 09:09"]
[/quote]
Eipä taida onnistua ihan noin helposti. Nimim. jonossa yli 3 vuotta...
[/quote]
On ihan mahdollista. Me saatiin isompi asunto samasta yhtiöstä. Ilmoitettiin isännöitsijätoimistoon isomman asunnon tarpeesta. Kun sellainen vapautui, niin saatiin se. Meidän pienempi asunto meni sitten "yleiseen" jakoon.
On myös vaihtoasuntopörssi jo kaupungin kämpässä asuville, asukkaat voivat vaihtaa keskenään asuntoja.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 08:54"]
Niin niin onhan monessa paikassa hyvät kulkuyhteyden pääkaupunkiseudulla mutta kun on lapsi pitää vähän miettiä mikälaiset päiväkodit on ja sekä koulut koska en nyt joka vuosi ole ajatellut muuttaa. Se on myös tärkeää että pääsee suht sujuvasti myös töihin sitten kun äitiysloma on loppu. Niille kaikille jotka ovat odotaneet kauan niin mietin että ovatko yritäneet hakea niitä uustuotanto asuntoja luulisi että niitä saa koska vain 20% niistä on asunnon vaihtajille tosin onhan niissä korkeamat vuokrat niinkuin jätkäsaaressa oli yli 13 e nelijöltä
[/quote]
Kyllä olen hakenut uusiakin asuntoja. Se 2,5 vuotta odottanut.
no se on kyllä ikävä juttu jos noinkin pitkään joutuu olemaan jonossa mutta toivottavasti onnistaa jokupäivä
Ai että vielä talokin pitäisi saada toivoa...
Että siitä vaan valitsemaan.. Kyllä on hyvä systeemi.
Mitä tarkemman aluetoiveen laittaa, sitä huonommin asunnon ainakin saa. Edellä kirjoittava yh yksityisessä asunnossa tuskin asuntoa saa koska on jo tarpeeksi iso asunto. Irtisanomisilmo nykyisestä vasta voisi vauhdittaa.