Saako koronaan sairastunut sairausajalta palkkaa? Entä jos epäilyn taudin takia, joutuu 14 pvän karanteeniin, kulkeeko palkka?
Kommentit (10)
Käsittääkseni sairastunut saa normaalin sairausloman ja sitä kautta joko palkan tai sairauspäivärahan.
Karanteenin joutunut saa kelalta korvauksen, jos hänet asetetaan karanteeniin lääkärin määräyksestä.
Miksi ihmeessä ei sairas saisi palkkaa koronaan sairastumisesta, jos muuhun tautiin sairastuessaan saisi? Vähän niin kun järkee, jooko....
Saisiko kelalta esim. Sairauslomalta jotain tukea?
Miksi jäädä kahdeksi viikoksi epäilemään koronaa kun voi mennä testeihin? Selviää parissa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni sairastunut saa normaalin sairausloman ja sitä kautta joko palkan tai sairauspäivärahan.
Karanteenin joutunut saa kelalta korvauksen, jos hänet asetetaan karanteeniin lääkärin määräyksestä.
Ymmärtääkseni, olikohan ylen sivuilla juttu, mikä tahansa lääkäri ei kelpaa jos mielii kela korvausta, vaan joku tietty infektiolääkäri tms. En pysty nyt googlailemaan, mutta joku varmaan löytää. Liittyi juttu muistaakseni siihen, miten paljon kieltäviä ratkaisuja kelalta tuli. Taisi olla keväällä juttu. Ja jos esim mun mies todetaan korona sairaaksi, mä tarvitsen sen lausunnon omaan työterveyshuoltoon saadakseni palkallisen sairasloman, muutoin jos itse asetan itseni varuilta jos miehellä epäin koronaa, karanteeniin niin se on palkaton tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jäädä kahdeksi viikoksi epäilemään koronaa kun voi mennä testeihin? Selviää parissa päivässä.
Testi ei kerro tulosta taudin itämisaikana, voi olla että sairastut viikon päästä vaikka testi näyttää negaa.
Miksi ei saisi sairausajan palkkaa? Saahan sitä muutenkin sairauslomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni, olikohan ylen sivuilla juttu, mikä tahansa lääkäri ei kelpaa jos mielii kela korvausta, vaan joku tietty infektiolääkäri tms. En pysty nyt googlailemaan, mutta joku varmaan löytää. Liittyi juttu muistaakseni siihen, miten paljon kieltäviä ratkaisuja kelalta tuli. Taisi olla keväällä juttu. Ja jos esim mun mies todetaan korona sairaaksi, mä tarvitsen sen lausunnon omaan työterveyshuoltoon saadakseni palkallisen sairasloman, muutoin jos itse asetan itseni varuilta jos miehellä epäin koronaa, karanteeniin niin se on palkaton tietysti.
Kela hylkäsi huhtikuussa 80% päivärahaakemuksista (jos nyt muistan oikeina jutun) ja tartuntatautilääkäri piti olla, joka määrää karanteeniin ja jonka takia voit jäädä palkalliselle sairaslomalle. En saa sitä linkkiä kopsattua jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
⁸
Vierailija kirjoitti:
...niin, sinä et kylläkään saa palkallista sairauslomaa, jos sun mies on sairas. Infektiolääkäri voi määrätä sinut karanteeniin altistumisen vuoksi, jolloin voit yrittää saada kelasta korvausta. Työnantaja ei maksa sulle senttiäkään. Ethän ole sairas. Kai nyt kaikki koronasairaat muistaa myös, että työnantaja voi määrätä soveltuvia tehtäviä tekemään vaikka kotona, sairausajan palkkaa vastaan. Työnantaja päättää, maksaako palkkaa. Ei lääkäri. Kuten muissakin sairastamisissa. Lääkäri toteaa vain sen sairauden ja antaa lomaa. Jos on jalka poikki, työnantaja voi määrätä tekemään käsillä/läppärillä tehtäviä kirjoitustöitä esimerkiksi. Sama juttu, jos sinun korona on tyyliä "köh" ja siinä se.
Entä jos altistumisen takia määrätään karanteeniin, mistä silloin rahat?
Meinaan, en kyllä jää karanteeniin, jos on sitten omasta tilipussista poissa jonkun toisen toilailut.