Voiko Pohjois-Pohjanmaasta puhua pelkkänä Pohjanmaana?
Tämmöstä mietin, kun monet Pohjois-Pohjanmaalta kotoisin olevat postailevat kuvia kotiseudultaan ja kuvateksi on tyyliin "Pitkästä aikaa Pohjanmaalla". Mää jotenki ajattelen että Pohjanmaa tarkoittaa pelkästään maakuntaa nimeltä Pohjanmaa eikä se mun mielestä voi olla lyhenne Etelä-, Keski- tai Pohjois-Pohjanmaasta. 😅 Miten on?
Kommentit (84)
Minulla tulee ainakin mieleen vain Etelä-Pohjanmaa.
Avojalakasena oululaisena en ikinä sanois olevani pohjalainen. Oon oululainen, ja Oulu sijaitsee nimenomaan Pohjois-Pohjanmaalla. Pudasjärvi ja Kuusamo ovat Koillismaata, vaikka kuuluvatkin Pohjois-Pohjanmaahan.
Jaa. Jos multa kysyttäis "missä on Närpiö", vastaisin "jossain Pohjanmaalla". En erota niitä eri maakuntia toisistaan.
Etelärannikolla asun itse.
Keski-Pohjanmaa on muuten sitten se ruotsinkielisten alue, sitä ei passaa Pohjanmaaksi alkaa kutsumaan :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ajattelen Pohjanmaana kaikkia miitä maakuntia joiden nimessä on Pohjanmaa.
Mielikuvissa on niin rantaruotsalaiset, Kalajoen hiekat, Närpiön tomaatit kuin puukkojunkkaritkin.
No ehkä sinulla näin. Harva kuitenkaan ajattelee, että esimerkiksi Kuusamo olisi Pohjanmaata.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ajattelen Pohjanmaana kaikkia miitä maakuntia joiden nimessä on Pohjanmaa.
Mielikuvissa on niin rantaruotsalaiset, Kalajoen hiekat, Närpiön tomaatit kuin puukkojunkkaritkin.
Noin se menee jos asuu itse ihan toisaalla. Harva muualla asuva tuntee niitä maakuntarajoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielikuvissa on niin rantaruotsalaiset, Kalajoen hiekat, Närpiön tomaatit kuin puukkojunkkaritkin.No ehkä sinulla näin. Harva kuitenkaan ajattelee, että esimerkiksi Kuusamo olisi Pohjanmaata.
Se nimenomaan onkin poikkeus. Yleisesti ajatellaan sitä länsirannikkoa Pohjanmaana, harva muistaa että Kuusamokin kuuluu Pohjois-Pohjanmaahan, moni luulee Kainuuksi.
Vierailija kirjoitti:
Keski-Pohjanmaa on muuten sitten se ruotsinkielisten alue, sitä ei passaa Pohjanmaaksi alkaa kutsumaan :D
No eihän ole. Keski-Pohjanmaalla on mm. Kokkola ja Kaustinen. Pietarsaarikin on Pohjanmaata eikä Keski-Pohjanmaata.
Mulle tulee Pohjanmaasta mieleen vain hopeavesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielikuvissa on niin rantaruotsalaiset, Kalajoen hiekat, Närpiön tomaatit kuin puukkojunkkaritkin.No ehkä sinulla näin. Harva kuitenkaan ajattelee, että esimerkiksi Kuusamo olisi Pohjanmaata.
Se nimenomaan onkin poikkeus. Yleisesti ajatellaan sitä länsirannikkoa Pohjanmaana, harva muistaa että Kuusamokin kuuluu Pohjois-Pohjanmaahan, moni luulee Kainuuksi.
Kyllä minä olen useammin törmännyt siihen, että Kuusamon (tai tarkemmin Rukan) luullaan olevan Lapissa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee Pohjanmaasta mieleen vain hopeavesi.
Onpa sinulla pienet ympyrät sitten. Minulta mennyt ihan ohi tuokin hörhöily.
Tuntuuko kuusamolaisista pohjanmaalaisilta? Epäilen.
Luokittelen kaiken Oulusta etelään ehdottomasti Pohjanmaaksi, mutta itään ja pohjoiseen päin mennessä alkaa tuntua väärältä ajatella alueita osana Pohjanmaata.
Vierailija kirjoitti:
Kun puhutaan pohjalaisista, niin tuleeko ekana mieleen Oulussa asuvat vai Härmän häjyt?
Ei me mitään Pohjalaisia olla vaan Pohojalaasia!
Vierailija kirjoitti:
Kun puhutaan pohjalaisista, niin tuleeko ekana mieleen Oulussa asuvat vai Härmän häjyt?
Siinä on se ero, että pohojalaiset on niitä häjyjä ja oululaiset (plus muut pl. pohojalaiset) on pohjanmaalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mutta kun Pohjois-Pohjanmaata on myös idässä, Kainuun ja Lapin välissä. Et sinäkään niitä mukaan laskenut.
Vierailija kirjoitti:
No ei.
Olen kotoisin Etelä-Pohjanmaalta ka asun Pohjois-Pohjanmaalla. Ovat kovin erilaisia maakuntia, lisäksi on oikeasti se pelkkä Pohjanmaakin, kapea kaistale rannikolla.
Jep. joissakin yhteyksissä ja vanhassa karttakirjassa oli nimeltään Vaasan rannikkoseutu.
Asun Oulussa ja olen mielestä pohjanmaalainen :)
Keskustelu näyttää muuten samalta, kuin Lappilaisten keskustelu siitä, onko Rovaniemi Lappia.
Nämä perustuu alunperin Ruotsivallan aikuisiin Botteneihin. Siellä puolen Bottenvikiä, eli Pohjanlahtea on vastaavat Vester- ja Norrbottenit ym. Eli kaikki ovat jotakin Pohja-perusteisia. On ehdotettu, että Pohjois-Pohjanama korvttaisiin Oulun Seutu, Oulu Region, nimellä.
Olen kuullut Etelä-, Keski- ja Pohjois-Pohjanmaan ihmisten kaikkien kutsuvan kotiseutuaan Pohjanmaaksi. Ei sillä ole väliä, että kulttuurillisia eroja onkin. Näiden maakuntien ulkopuolella monilla on mielikuva Etelä-Pohjanmaasta aidoimpana, mutta en ole kuullut eteläpohjalaisten sanovan, että muut eivät olisi Pohjanmaata. Sen sijaan nykyisen Pohjanmaan maakunnan asukit saattavat sanoa, että heidän Pohjanmaansa on se ainoa oikea. Oulu on sen verran isompi kaupunki, että heillä on kai tärkeämpänä oman kaupungin identiteetti kuin vanhat maakunnat.
Nimenomaan. Mutta näin se nyt vain menee, vaikka onkin epäloogista.