Jos ekaluokkalainen lapseni käyttäytyy huonosti, uhkaan laittaa opettajalle wilmassa viestiä
Se toinii, koska ekaluokkalaiselle opettaja on kuin jumala. Eilen ei halunnut mennä nukkumaan, mutta sanoin että mitä jos opettaja saisi tietää.
Kommentit (16)
Kasvatusvastuu on kodilla. Uhkaa mieluummin vaikka koulupsykologilla, hän tarvittaessa auttaa teitä kyllä.
Mitäpä jos kokeilisit itse kasvattaa lapsesi? Tiedoksesi että jos se lapsi perseilee koulusta opettajat uhkaa laittaa wilma viestiä vanhemmille ja harvoin jää pelkäksi uhkaukseksi.
Surullista, että ap ei pärjää edes ekaluokkalaisen kanssa. Miten käy, kun lapsi on teini.
Ja niin pilataan jo alusta alkaen lapsen koulutaival. Onneksi olkoon. Vuoden vanhempi on löytynyt.
Jopas oli vastauksia! Hyvä, että toimii vielä. Ei toimi tosin kauaa. Ehkä juuri tuon ekan luokan ajan.
Itse olen sopinut kummityttöni äidin kanssa, että voivat soittaa minulle, joskus kun on juuri esim. nukkumaan käymisessä ongelmaa. Monesti lapset kuitenkin tahtovat olla vähän vieraskoreita.
Ja tyttö ei kyllä millään tavoin pelkää minua, vaan olemme hyvin läheisiä ja näemme usein sekä olen paljon saanut viettää aikaa kanssaan.
Myös päiväkodissa työskennellessäni meillä oli toisinaan joidenkin lasten kanssa esim. tarrataulu, jos lapsen aamulähdöt olivat vaikeita. Päiväkotiin tullessan lapsi kertoi kuinka aamu oli sujunut ja jos lähtö oli onnistunut jouheasti sai siitä palkkiotarran. Ja sitten tarpeeksi monesta jonkun tekemiseen liittyvän palkinnon. Monesti lasta kannusti juuri se, että se ei ollutkaan pelkästään perheen asia vaan myös me olimme tietoisia asioista.
Koko kylä kasvattaa-menetelmää ei ole turhaan palkittu.
Mutta toki muiden aikuisten kuuluu olla tietoisia millä tavoin he ovat mukana jossain lapsen kasvatukseen liittyvässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Jopas oli vastauksia! Hyvä, että toimii vielä. Ei toimi tosin kauaa. Ehkä juuri tuon ekan luokan ajan.
Sinusta tällainen pelottelu on oikeutettua?
Ei ihme että täälläkin on monta ketjua siitä kun omat vanhemmat oli kamalia. Ap:n lapsi yksi tuleva traumatisoituva ja luotto vanhempaan on taattu.
Provo.
Ja kauhee toi päiväkodin aamutarrasysteemi.
Täytyyhän lapsen saada välillä kiukutella ja päästää paha pois, kuka aikuinen jaksaa aina olla hyvällä tuulella.
Eli opettaja (joka ei vielä ole päiväkään lastasi opettanut, kun koulut alkaa ensi viikolla) on teidän perheessä suurempi auktoriteetti kuin sinä. Ihan mahtavaa! Oma poika joskus ala-asteella sähläsi tunnilla, ja sai valita meneekö rehtorin puhutteluun vai soitetaanko äidille, poika valitsi epäröimättä rehtorin. Äiti on kuulemma suuttuessaan paljon pelottavampi.
Voi olla, että ei edes ole provo. Oon ite todistanut tilannetta, jossa äiti soittaa koululle ja pyytää, et ope antais jälki-istuntoa, kun hän ei haluais suututtaa lasta, kun ovat taas vihdoin väleissä. Lapsi siis yläkoululainen ja jäi kii näpistyksestä.
Kautta aikojenhan lapsia on kasvatettu kiristämällä, pelottelulla ja uhkailulla.
Toisaalta laittaahan opettajatkin nykyisin kotiin viestiä, kun eivät osaa omaa hommaansa koulussa eli pitää porukkaa kasassa... Mitähän vanhempien pitäisi kotoa käsin tehdä? Ja kun ongelma on vain joidenkin opettajien kanssa, joilla ei mitään auktoriteettia ja lapset/nuoret vedättävät. Aikaisemmin opettajan tehtävä oli opettamisen lisäksi saada kuri koulussa aikaan, nykyisin laitetaan vaan Wilma-viestiä vanhemmille tai soitetaan lastensuojeluun... Pitäisikö opettajan koulutukseen olla testit, joilla voitaisiin vähän arvioida kyvykkyyttä toimia opettajana peruskoulussa? Pelkät omat hyvät numerot alakoulussa eivät kerro kyvykkyydestä olla hyvä opettaja itse...
Vierailija kirjoitti:
Provo.
Ja kauhee toi päiväkodin aamutarrasysteemi.
Täytyyhän lapsen saada välillä kiukutella ja päästää paha pois, kuka aikuinen jaksaa aina olla hyvällä tuulella.
Tottakai täytyy. Mutta jos vanhemmat joka päivä sen vuoksi myöhästyvät töistä, niin ei se pidemmän päälle ole hyvä asia. Ja näissä tilanteissa se oli toimiva. Myöskin on toki tärkeää, että lapsella on ne kanavat, joilla purkaa pahaa oloaan.
Vierailija kirjoitti:
Surullista, että ap ei pärjää edes ekaluokkalaisen kanssa. Miten käy, kun lapsi on teini.
Höpöhöpö, ei se sinusta ole surullista.
Mutta jos oikeasti on, niin kerro toki mitkä mielestäsi ovat toimivia keinoja silloin, kun lapsi ei halua totella.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta laittaahan opettajatkin nykyisin kotiin viestiä, kun eivät osaa omaa hommaansa koulussa eli pitää porukkaa kasassa... Mitähän vanhempien pitäisi kotoa käsin tehdä? Ja kun ongelma on vain joidenkin opettajien kanssa, joilla ei mitään auktoriteettia ja lapset/nuoret vedättävät. Aikaisemmin opettajan tehtävä oli opettamisen lisäksi saada kuri koulussa aikaan, nykyisin laitetaan vaan Wilma-viestiä vanhemmille tai soitetaan lastensuojeluun... Pitäisikö opettajan koulutukseen olla testit, joilla voitaisiin vähän arvioida kyvykkyyttä toimia opettajana peruskoulussa? Pelkät omat hyvät numerot alakoulussa eivät kerro kyvykkyydestä olla hyvä opettaja itse...
Vanhempien tulee saada tieto jos lapsella on ongelmia koulussa. Ei tule sitten heille yllätyksenä jos pitää ryhtyä joihinkin toimenpiteisiin. Jos koulu ei ilmoittaisi mitään kotiin ja sitten lapselle jossain vaiheessa tarjottaisiin vaikka koulupsykologia niin johan siitä riemu syntyisi että kotona ei ole ollut mitään tietoa lapsen ongelmista.
Kiva. Varmasti opettaja arvostaa, että pelottelet lasta hänellä.