Naapurin koira ja omistajansa
Meillä on koiranpentu joka vasta ottaa ensiaskeleita ulkomaailmaan ja totuttelee toisiin koiriin. Harmittaa kun naapurin yli-innokas koira ja emäntänsä tulevat ihan iholle lupaa kysymättä ja heitä suorastaan naurattaa kun pentumme haukkuu, vikisee ja yrittää pakoon ja selvästi stressaantuu tästä lujaa ja liian lähelle tulevasta koirasta. Eikö koiraihmisen tulisi tajuta esim kysyä lupaa lähestymiseen oman koiransa kanssa etenkin kun vastapuolena on pieni pentu?
Olen kyllä tiukastikin sanonut ettei saisi tulla mutta tulee vaan ja huom! ollaan siis mun pihallani ei julkisella kulkuväylällä. Harmittaa kun tiedän miten tarkkaa on tämän ikäisen pennun kanssa, jos tulee yksikin ikävä kokemus niin saattaa vaikuttaa loppuiän! Toki meilläkin on tarkoitus tutustua koiriin ja onneksi useimmat koiranomistajat tietävät miten se kannattaa tehdä. Ensin välimatkan päässä ja sitten pikkuhiljaa lähemmäs eikä niin että heti rynnätään kiinni....
Kommentit (25)
Ap olet ihan oikeassa. Hyviin koiratapoihin kuuluu tietyt säännöt, koiira ei saa holtittomasti ilman lupaa mennä minne vaan, ei edes naapurin pihaan haistelemaan pentuja!
Joo-o, naapurin koiran kanssa kannattaa tutustua saman tien. Se että pentu on noinarka ei kuulosta kovin hyvältä... Pentu olisi pitänyt kasvattajalla sosiaalistaa!tässä vaiheessa pennun kuuluisi olla reipas ja peloton. Koira vaatii myös aikaa juuri nyt.
Höpö höpö kyllä pennut useinkin on noin arkoja jos iso koira syöksyy liian liki vasta kun ollaan ekoja kertoja ulkona! Apn pentu ihan normaali mutta naapurin omistaja ei.
Heh heh vai kuuluisi pennun olla rohkea ja peloton heti kun alkaa ekoja kertoja uudessa kodissa ulkoilla. Joo eipä ole muita koiria pelännyt elleivät ne tule lujaa kohti. Näin maalaisjärjellä ajateltuna pidän kyllä oman pentuni pelkoja ihan normaalina ja toivoisin todella että muutkin koiranomistajat osaisivat suhtautua pieneen pentuun ja sen sosiaalistamiseen oikalla tavalla. Täytyy vaan naapurin kanssa olla tiukkana ja sanoa ettei koiransa ole tervetullut ilman lupaa liian liki.
ap
Pennulla ei ole vielä rokotukset kunnossa eikä ole tarkoituskaan eristää omaan pihaan mutta silti ei ole mielestäni sopivaa päästää omaa koiraa toisen luo ilman kysymättä lupaa etenkään jos toinen on pentu. Omassa pihassani aion kyllä olla just silloin kun mun aikatauluille sopii. Me ei vaan voida vahtia kellosta milloin toinen on ulkoillut ja mennä sitten ulos koska mulla on täällä kotona muutakin tekemistä, 3 lasta nääs. Kohta lomakin ohi joten täysin mahdotonta joustaa vain naapurin kellon mukaan :)
Minusta vaan kaikkien koirien omistajien tulisi tietää ettei omaa koiraa päästetä noin vaan toisten luo aina kun se haluaa. Aion omankin rekun kouluttaa siihen.
ap