Alanya ja vatsavaivat
Millä lailla Finnmatkat kartoittavat tilannetta? Lomailijahan ei välttämättä ilmoita taudista oppaalle. Me esim. emme koskaan lomalla tarvitse opaspalveluja ja sairaustapaukset hoidamme itse lääkärin kanssa.
Kommentit (2)
Kymmeniä lapsia on sairastunut ripuliin ja oksennustautiin hotellissa Turkin Alanyassa, kertoo Aftonbladet verkkosivuillaan. Yksi lapsista on Suomesta.
Myös Finnmatkat järjestää seuramatkoja kyseiseen Pascha Bay -hotelliin.
Lapset alkoivat oireilla sunnuntai-iltana ja maanantain vastaisena yönä.
Sairastuneita on kaikkiaan 34, ja osa heistä on joutunut tiputukseen ja saanut antibiootit. Aftonbladetin mukaan osa lapsista on jo alkanut tervehtyä.
- Paikalla oli useita ambulansseja, jotka ajoivat nopeasti sairaalaan, kertoo lehden haastattelema henkilö paikan päältä.
Sairastumisten syy on toistaiseksi epäselvä.
Fritidsresorin mukaan 19 lapsista on Ruotsista, 10 Norjasta, neljä Tanskasta ja yksi Suomesta, kertoi Aftonbladet maanantai-iltana.
Finnmatkat on Fritidsresorin sisaryhtiö.
Hei,
Kiitos viestistäsi. Finnmatkoilla on tällä hetkellä Alanyassa liki 800 asiakasta ja käyttämillämme hotelleilla ei ole esiintynyt mitään normaalista poikkeavaa. Yksittäisiä vatsatautitapauksia ikävä kyllä esiintyy aina lomakohteissa, mutta viitteitä epidemiasta ei kuitenkaan ole. Seuraamme tilannetta aktiivisesti yhdessä Alanyan henkilökunnan kanssa.
Turkkiin, kuten muuallekin matkustaessa on tärkeää kiinnittää huomiota käsihygieniaan ja pestä kädet aina mm. rahaan koskemisen jälkeen. Suosittelen myös tutustumaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylläpitämään Matkailijan terveysoppaaseen, ja etenkin Turistiripuli –osioon osoitteessa http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat?p_artikkeli=mat00015.
Mikäli matkalla kuitenkin käy niin ikävästi, että esimerkiksi vatsatauti iskee, kannattaa sairastumisesta ilman muuta ilmoittaa myös oppaille. Yhteistyölääkäreiltämme saamme tarvittaessa tietoa sairastuneiden kokonaislukumäärästä, mutta mikäli sairastumisesta ei ole ilmoitettu oppaille, on matkanjärjestäjän keinot kartoittaa tilannetta melko vähäiset.
Ystävällisin terveisin,
Mimmi / Finnmatkat
myynti@finnmatkat.fi