Olen 40v ja minulla on 4v lapsi miksi 40v pidetään vanhana.
Tällä palstallakin ja muuallakin luullaan että tämän ikäinen on kohta isoäiti vaikka itse olen luultavasti mummo joskus yli 60v.
Kommentit (50)
Olen 47 ja minulla on 5-vuotias lapsi. Pk-seudulla en ole kummajainen...
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 14:01"]
.
Ja se vaan on fakta, että neljäkymppisenä esikoisen saaneet ovat tosi pieni vähemmistö ja he ovat vanhoja äidiksi! Sitä vanhempi ei voi enää suunnilleen edes olla, ellei ole kyse jostain luonnonoikusta, joten kyllä- se on vanha!.
[/quote]
"Luonnonoikkuja" on vuosittain ihan pelkästään Suomessakin 600-700 kappaletta. :D
Noiata yövalvomisisista sen verran,että teini-ikäisten kanssa sitä yövalvomista vasta onkin,kun odottaa niitä kotiutuvaksi yöjalasta. Eli just kun on selvinnyt pikkulasten takia valvomisesta,alkaa se ruljanssi uudestaan.
Ikä on suhteellinen käsite,ikäisesi voisi hyvin olla jo isoäiti,mutta kaipa se on yksilöllistä miten kukakin määrittelee "vanhan". Tai sopivan lapsensaanti-iän,oma äitini sai minut parikymppisenä,kun taas ystäväni vanhemmat ovat samaa ikäluokkaa kuin isovanhempani,ei kai sitä nykyainana pidetä erikoisena vaikka hankkisikin lapset vasta kypsemmällä iällä(paitsi av:lla,jossa puhutaan lapsiäideistä ja mummoäideistä,mikä sitten onkaan se "oikea"ikä lisääntyä :p)
itse kokisin turhan korkeaksi iäksi tuon 40v, etenkin siis pikkulasten äidiksi... No mutta tilanteet ovat kaikilla erilaisia ja voihan tilanteet tietysti myös itsellä muuttua, mutta tarkoitus on pysyä tässä ;)
25vuotias 4v lapsen äiti.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 14:21"]
itse kokisin turhan korkeaksi iäksi tuon 40v, etenkin siis pikkulasten äidiksi... No mutta tilanteet ovat kaikilla erilaisia ja voihan tilanteet tietysti myös itsellä muuttua, mutta tarkoitus on pysyä tässä ;)
[/quote]
Millä tavalla se on turhan korkea? Onko siiitä jotain haittaa?
Itse olen 39 v. odotan kolmatta ja minua ei kyllä ole kukaan kommentoinut koskaan vanhaksi tms. Täällä uudellamaalla ja koulutettujen naisten parissa tämän ikäiset äisit ovatihan tavallisia. Niin, ja olen saanut ensimmäisen lapseni 25 vuotiaana, en silti keksi mitä haittaa on saadfa lapsi 40-vuotiaana.
Mutta kerropas minulle?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 14:21"]
[/quote]
Millä tavalla se on turhan korkea? Onko siiitä jotain haittaa?
Itse olen 39 v. odotan kolmatta ja minua ei kyllä ole kukaan kommentoinut koskaan vanhaksi tms. Täällä uudellamaalla ja koulutettujen naisten parissa tämän ikäiset äisit ovatihan tavallisia. Niin, ja olen saanut ensimmäisen lapseni 25 vuotiaana, en silti keksi mitä haittaa on saadfa lapsi 40-vuotiaana.
Mutta kerropas minulle?
[/quote]
No kannattaa varmaan ensin opetella lukemaan niin, että ymmärtää sisällön. ;)
En sanonut että siitä olisi mitään haittaa.
Sanoin, että kokisin itselleni sen turhan korkeaksi iäksi. Eli siis MINÄ en haluaisi enään 4kymppisenä ryhtyä pikkulapsi arkeen.
Mutta, niin kuin sanoin, jokaisella on erilaiset elämän tilanteet menossa. Ei ole minulta pois millon kukakin haluaa ryhtyä äidiksi. Itse valitsin tämän vaiheen elämästä siihen :)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 20:09"]
Mitä vanhempia ihmiset ovat sitä selvemmin heistä näkee, miten erilaista elämää he ovat viettäneet esim. ikävuosina 20-40. Ihmisten elämät lähtevät etenemään aika eri suuntiin tuossa parinkymmenen ikävuoden tienoilla, kun ihmiset eivät ole enää samalla tavalla osa laumaa keskeneräisten opiskelujen takia. Jotkut nelikymppiset ovat saaneet lapsensa jo parikymppisinä ja varmasti sellainen parinkymmenen vuoden lastenkasvatusurakka on jättänyt heihin jälkensä henkisesti ja fyysisesti toisella tavalla kuin jos jollain olisi lastenkasvatusurakkaa takanaan vasta muutama vuosi. Ehkä ne 20-30-vuotiaana lapsensa saaneet pitävät kolme- tai nelikymppisiä äitejä ihan mummoina, koska ajattelevat, että he itse ovat ihan kehäraakkeja ja mummoja sen ikäisenä, niin luulevat muidenkin samanikäisten olevan samassa kunnossa? Teiniäidithän voivat olla mummoja jo kolmekymppisinä, jos teiniäitiys kulkee suvussa. Jokaisen elämä kulkee omia polkujaan ja omalla aikataululla.
[/quote]
Höpsis. Tyhmyyttä se vaan on Ja nurkkakuntaisuutta. Itse sain lapset vähän päälle 20 vuotiaana. Sen jälkeen opiskelin ja työskentelin. Luotiin hyvät urat mieheni kanssa me molemmat, lapsista tuli terveitä, onnellisia ja älykkäitä. en tosiaankaan ole "kehäraakki". Nyt olen iältäni 41 ja toivomme saavamme vielä yhden lapsen.
uskon, että eri ikäisinä on erilaiset hyvät puolet lapsen saamiseen. Eivätkä lapset ole mikään este hyvän ja toimeliaan elämän elämiselle.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 21:27"]
Itse olet ton vanhan päätelly. Itse olen 45v ja 1 vuotias lapsi. Ja en tunne itseäni yhtään vanhaksi. Vieraat arvio mut 25 vuotiaaksi. Mieleltäni olenkin sitä.
[/quote]
No on sulla mennyt 20 vuotta hukkaan, jos olet mieleltäsi edelleen 25-vuotiaan tasolla. Huh huh.
Usein 40-v. isoäidit on WT ja taas yli 40-v. pienten lasten äidit akateemisia, tästä syystä vain täällä pastalla kauhistellaan vanhoja äitejä.
Biologisesti nainen on parhaimillaan synnyttämään 23-27 vuotiaana eli ei osu kumpaankaan noihin.
Olen 47 ja minun nuorin lapseni on 1 v.
En ole (muualla kuin palstoilla) törmännyt siihen, että pidettäisiin erityisen vanhana.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 14:17"]
Olen 47 ja minun nuorin lapseni on 1 v.
En ole (muualla kuin palstoilla) törmännyt siihen, että pidettäisiin erityisen vanhana.
[/quote]
Minä olen käynyt aikuiskoulutusta ja siellä monet opettajat ja oppilaat ovat ihmetelleet että minulla on niin pieni lapsi. Ovat luulleet että olisi jo teini-ikäinen.
Jos esikoisen on saanut siinä 4kymppisenä, niin mielestäni on vanha äiti/isä. Jos lapsia on useampi niin sitten se ei tunnu niin pahalta. Äitini on 47v ja häntä luullaan välillä 4v lapseni äidiksi! Onhan se aika koomista :)
Mun äiti täyttää tänä vuonna 50v, jos on ottanut mukaan 3 vuotiaan poikani, äitiäni luullaan poikani äidiksi. Tosin äitini näyttääkin vasta max 40 vuotiaalta, ihan siis luonnollisesti vanhentunut, ei vaan ole pilannut ihoaan millään :) Tosin meidän äitiä aina kauheasti nolottaa, jos häntä luullaan poikani äidiksi, hänestä on ihanaa päästä korjaamaan, että kyllä tämä on ihan tyttärenpoika! :D
Itsekin erehdyin tuossa yksi päivä juttelemaan yhdelle pojalle, erehdyin sanomaan sen äitiä mummiksi. Äiti ei kuullut, mutta poika meni noloksi, ihan punaiseksi ja takelteli: "Se on kyllä mun... äiti" ja se äiti sana tuli niin hiljaa, että hyvä kun edes kuulin! :/
Viitonen, toivottavasti otit opiksesi. Ei kannata koskaan nimittää jotakuta mummoksi, jos ei ole varma sukulaissuhteesta. Yli nelikymppisiä ENSIsynnyttäjiäkin on jo nykyään Helsingissä enemmän kuin alle 20-vuotiaita, eli iäkkäät äidit ovat koko ajan yleisempiä.
Minä olen 41, ja lapseni täyttävät loppuvuodesta 5- ja 3-vuotta. En itse ole kyllä törmännyt tosielämässä mihinkään kummasteluihin, mutta palstalla joskus tulee noita mummoäiti -huuteluita.
Mun äidiltä tulee myös pontevasti "olen hänen isoäitinsä!" :) -4-
[quote author="Vierailija" time="24.07.2013 klo 14:31"]
Viitonen, toivottavasti otit opiksesi. Ei kannata koskaan nimittää jotakuta mummoksi, jos ei ole varma sukulaissuhteesta. Yli nelikymppisiä ENSIsynnyttäjiäkin on jo nykyään Helsingissä enemmän kuin alle 20-vuotiaita, eli iäkkäät äidit ovat koko ajan yleisempiä.
[/quote]
Juu opin, harmaat hiukset ei olekaan vanhuuden merkki. Se äiti näytti lähemmäs olevan 60, vaikka todennäköisesti olikin vasta n. 50. Poika oli iältään sen 5-6 v.
Meillä oli ala-asteella kaverina yks, ketä hävetti oman äitinsä ikä, oli saanut kaverin 45 vuotiaana. Ei ikinä kehdannut kutsua meitä kylään, kun äiti oli kotona. Kadehti meitä muita, kun meillä oli nuoremmat äidit. Sanoi meille jo ala-asteella, ettei aio omille lapsilleen tehdä samaa, vaan haluaa lapset nuorena ja sen onkin pitänyt, vieläkin häpeää, kun oma äiti on niin vanha :(
Tulin mummoksi 43v, omat lapset oli jo tehtynä ennen kun täytin 30v. Luojan kiitos. Ei sen puoleen, uskon että nämä jotka saavat lapsensa vanhempana ovat parempia äitejä lapsilleen.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 00:28"]
Eihän sillä ole mitään tekemistä ulkonäön kanssa, että on vanha äidiksi! Enpä ole vielä tavannut ketään 45-vuotiasta, jota ihan aikuisten oikeasti luultaisi 25-vuotiaaksi. Hei haloo, jotain realiteettia kehiin nyt..
Ja se vaan on fakta, että neljäkymppisenä esikoisen saaneet ovat tosi pieni vähemmistö ja he ovat vanhoja äidiksi! Sitä vanhempi ei voi enää suunnilleen edes olla, ellei ole kyse jostain luonnonoikusta, joten kyllä- se on vanha!
Samaa mieltä. Kurjaa lapsen/lasten puolesta jos vanhemmat ikäloppuja...