Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hukassa uravalinnan suhteen

Vierailija
24.07.2013 |

En oikein tiedä, millaista työtä haluaisin tulevaisuudessa tehdä. Olen kuitenkin vielä melko nuori, juuri 21 vuotta täyttänyt. Olen ammattikoulussa suorittanut sähköasentajan tutkinnon ja nyt on kaksi vuotta takana saman alan insinööriopintoja. Aika lailla puolessa välissä olen niin opintojen kuin työharjoittelunkin suhteen. Jos hyvin käy niin valmistun vielä 22-vuotiaana.

Pidän tämän alan opiskelusta ja olen vielä suht päteväkin. Nyt kuitenkin kun olen oikeasti harjoittelussa ja kesätöissä päässyt ensimmäistä kertaa tekemään alan hommia niin huomaan, ettei tämä niin hohdokasta olekaan. Koulussa menestyn ja osaan, mutta töissä nämä tuntuvat melko hankalilta ja sellaisilta, etten ehkä koko loppuelämääni haluaisi tätä tehdä. Millään en kuitenkaan haluaisi opintoja tässä vaiheessa lopettaa ja eiköhän AMK-tutkinnosta ole enemmän hyötyä kuin haittaa.

Kun en tiedä mitä haluaisin. Olen ollut töissä tämän lisäksi toimistohommia + aspailu puhelimitse, joka oli ihan jees. Lisäksi kotieläintilalla olen työskennellyt ja siitä hommasta nautin. Palkka vaan ei ole kummoinen :/ toinen mikä kiinnostaa on musiikki. Ihan kaikki siinä, laulaa en osaa ja koskettimia soitan vain harvakseltaan, eikä tämäkään ala taida kummoisesti työllistää.

En loista matikassa, fysiikassa enkä kemiassa. Biologiasta olen aina tykännyt. Ei ole mahdollisuutta tehdä mitään radikaalia paikkakunnan muutosta eikä varsinkaan ulkomaille lähtöä. En vain tiedä, mitä tekisin? Käyn koulua nämä kaksi vuotta, kärvistelen harjottelut läpi ja lähden uudestaan kouluun?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa se lukea ne sähköinsinöörin paperit vain huolella loppuun. Tutkinto on aina tutkinto. Lisäksi haluaisin muistuttaa, että nykyään ei ole enää meille nuorille niitä eläkevirkoja. On vain töitä ja toisia töitä ja kerkeät useamman ammatin ennen 68-ikävuotta tehdä.

Muista myös se, että sähköinsinöörinä ei välttämättä tarvitse tehdä niitä sähkösuunnittelutehtäviä tms. voit myös hakea töitä ihan vain insinöörinä. Sähköinsinöörinä vaikka teollisuuden pariin tms. 

Jokainen tietysti tekee omat ratkaisut. Itse kirjoitin ylioppilaaksi 96, lähdin sen jälkeen opiskelemaan tradenomiksi, kun en kauppakorkeaan päässyt. Sitten olin valmistuttuani töissä nelisen vuotta, enkä kokenut alaa omakseni. Muutin paikkakuntaa ja opiskelin vielä tietotekniikan insinööriksi. Nyt olen taas töissä, palkka on hyvä, mutta ala ei ole tietotekniikan parissa kuin soveltuvin osin.

Joten älä huoli. Ota vain tutkinto valmiiksi ja katsele sitten mitä haluat tehdä. Työtä ja opiskelua sopivassa suhteessa, kyllä se elämä siitä menee mukavasti eteenpäin.

Vierailija
2/3 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Kannattaa käydä koulu loppuun ja tehdä jonkun verran työtä että saa kokemusta, yleensä työtä tehdessä alkaa hieman hahmottumaan mikä itseään oikeasti kiinnostaa. Itse yritin sähköalan oppisopimusta nykyisessä asuinkunnassa eikä tärpännyt noin 20 haun seasta yksikään. Nykyisin olen viidettä vuotta vakituisena työntekijänä (toimistohommissa) yhdellä isolla yrityksellä jossa palkka on ihan ok ja pärjää hyvin, mutta työn välillä sellaista ettei aina jaksaisi tätä. Haaveilen vielä rakentamisesta ja odottelen vaan että tulisi aikuispuolen koulutus mahdollisuus lähemmäs nykyistä paikkakuntaa.

Tsemppiä, ajat on muutekin sellaiset että hyvä kun töitä saisi :( (riippuen toki alasta)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista :) juu enköhän minä tämän koulun käy loppuun ja sen jälkeen mietin, mitäs sitten. Vielä kun olen kuitenkin jokseenkin kunnianhimoinen, en haluaisi rividuunariksi jäädä vaan vähän korkempaan asemaan :) tiedän kyllä, että tyvestä puuhun noustaan ja sitä odotellessa. Jos niitä töitä sitten edes valmistumisen jälkeen saisi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi