Olen onnellisimmillani mökillä, tehdessäni raskasta fyysistä työtä
Olo on seesteinen, innostunut, energinen, vaikka fyysisesti kroppa onkin iltaisin väsyksissä. Sekin fyysinen väsymys on silti mukavaa väsymystä, sellaista, että tietää saaneensa jotain aikaan, ja kroppaa on käytetty.
Olen ollut miltei koko kesälomani mökillä, tehnyt raskaita pihatöitä, kaivanut mm. ojaa lapiolla, hakannut halkoja ja kantanut niitä useamman motin varastoon. Raivannut läheistä metsikköä. Siirrellyt isoja kiviä paikasta toiseen. Monta tuntia tuon tasoista fyysistä työtä joka päivä.
Ja se on ihanaa! En todellakaan pelkää kovaakaan työtä, kunhan se on sellaista, jota saa tehdä omaan tahtiin (vaikka tahti olisikin kova, pointti on se että itse saa päättää aikataulunsa ja millon pitää tauot ja miten tekee).
Iltaisin olen sitten lämmittänyt puusaunan, löylytellyt kaikessa rauhassa, vihtonut itse tekemällä vihdalla, liotellut jalkoja vadissa. Istuskellut pyyhe päällä saunanterassilla jäähdyttelemässä ja katsellut kuinka aurinko laskee ja maisema alkaa hämärtyä.
Kaikenlisäksi olen laihtunut ja olen todella paljon energisempi kuin kotona. Kotona vaan makaan sohvalla, olen väsynyt, kyllästynyt, turhautunut ja stressaantunut ja ravaan jatkuvasti jääkaapilla enkä oikein saa mitään aikaiseksi.
Pitäisköhän muuttaa mökille pysyvästi... Jotenkin tuntuu, että ne pimeät talvi-illatkaan eivät enää tuntuisi niin tympeiltä, mikäs siellä luonnon rauhassa ollessa. Jätkänkynttilöitä pihavaloiksi jos tarve vaatisi. Ja fyysistä työtä talvellakin varmaan riittäisi, ainakin lumitöiden muodossa... :)
Kommentit (3)
Oletko mies vai nainen? :D Jotenkin kuulostaa niin miesten töiltä. Teen itsekin raskaita fyysisiä töitä, lomalla olen itsekin, mutta kotona on niin paljon tekemistä. Nautin myös olostani, enkä ole yhtään stressaantunut. Iltaisin on ihana saunoa ja katsella aikaansaannoksia, lepuuttaa jalkoja. Ja yöllä uni on sikeää. ELi tiedän tunteen!
Mutta olen melko pienikokoinen ja lihaksista huolimatta sen verran hintelää tyyppiä, että kivien siirtely ja esim. raskaan materiaalin lapiointi ei oikein tahdo onnistua... Halonhakkuu taitaa olla tekniikkalaji, jota en ole koskaan kokeillut, mutta myös kirves tuntuu kädessäni niin raskaalta, että en usko kovin montaa halkoa saavani halki. Kyllä minustakin voimaa löytyy, mutta en ole mikään voimanpatti kuitenkaan!
Nauti olostasi. Laita kotiisi puutarha, jota hoidat, niin on sitten muullonkin tekemistä kuin mökillä...
Aivan. Laiskottelu on rankkaa, ei saa mitään aikaiseksi.
Se olo, kun on raatanut, on ihana.
Tiedän tunteen, siellä ollaan omimmillamme mekin :) tosin olen tietoisesti myös opetellut laiskottelemaan siellä, koska äiti aina mollasi, miten laiska ja huono olen, mutta nyt saan nauttia ja nukkua ihan miten haluan!!