Suomen humalahakuista kansaa pitää holhota
Nyt demarivoimin.
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 12:56"]
Mä en tajua miksi alkoholi on NIIN tärkeää suomalaisille.
[/quote]
Sanopa se. Ei osata suhtautua siihen luontevasti osana elämää niin kuin muut eurooppalaiset. Itse veikkaan että tämä periytyy ruotsalaisten rotuopeista ja todistelusta, että suomalaiset ovat ali-ihmisiä.
[/quote]
Ei se olisikaan NIIN tärkeää, jos siihen osattaisiin suhtautua etenkin päättäjien osalta tervehenkisesti kuten Saksassa ja muualla Keski-Euroopassa. Sen sijaan jatkuvasti vuodesta toiseen vatvotaan kieltojen ja veronkorotusten kanssa.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 13:05"]
ja mitä tekee turismille katukuva, jossa keskellä päivää kuseksitaan julkisesti patsaita vasten ja oksennellaan kulkuväylöille ilman että ketään kiinnostaa?
[/quote]
Olkinukke, joka kaatuu kun kävelee kerrankin Helsingissä.
Viinakortti takaisin ja keskiolut Alkoon. Sen (kohtuu)määrän minkä juon voin kyllä hakea ihan Alkostakin. Suurkännääjät jotka eivät enää hallitse juomistaan joutavat holhouksenalaiseksi, kun eivät kerran näköjään muuten ihan itse osaa juomistaan rajoittaa.
Kaikkien niiden lasten vuoksi, jotka nyt kärsivät vanhempiensa alkoholinkäytöstä, keskiolut ehdottomasti Alkoon.
Homma menee näin...
Ostan joskus pari olutta tai siideriä kaupasta.
Mutta jos pitää ne pari hakeakin alkosta niin ostankin siinä samalla pari pulloa viiniä ja miehelle vaikka viskiä kun nyt sinne alkoon asti olen raahautunut.
Kummassa tapauksessa mahdan juoda enemmän :)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 13:12"]
Homma menee näin...
Ostan joskus pari olutta tai siideriä kaupasta.
Mutta jos pitää ne pari hakeakin alkosta niin ostankin siinä samalla pari pulloa viiniä ja miehelle vaikka viskiä kun nyt sinne alkoon asti olen raahautunut.
Kummassa tapauksessa mahdan juoda enemmän :)
[/quote]
Tämä ongelma ratkeaa kun palataan 60-luvun käytäntöön: juomat tiskin taakse ja käyttötarkoitus pitää selittää yrmylle myyjälle, jolla on täysi valta päättää ansaitsetko sen pullon vai et. Päätöksestä ei voi valittaa.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 13:05"]
[/quote]
Koska näillä kaikenmaailman holhouksilla ja veivauksilla se pysyy jatkuvasti tapetilla. Maissa, joissa sääntelyä on vähän on suhtautuminen alkoholiin sellaista kuin sen pitääkin olla.
[/quote]
Kyse onkin siitä, miksi se on niin tärkeää. En todellakaan usko että alkoholin kulutus pienenisi yhtään jos sitä saisi joka paikasta ja halvalla.
Tuota saatavuuden vaikeuttamista en ihan ymmärrä kun alkojakin on kaupungeissa joka prisman ja ässän kyljessä. Maalaiset vaan kärsisivät. Hinnan korotus taas kolahtaa köyhimpiin, joten kai se olut on sitten vain bättre folken juomaa, nehän eivät koskaan alkoholisoidu..
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 13:18"]
Kyse onkin siitä, miksi se on niin tärkeää. En todellakaan usko että alkoholin kulutus pienenisi yhtään jos sitä saisi joka paikasta ja halvalla.
[/quote]
Siinähän kyselet. Alkoholi nyt kuitenkin on ollut osa ihmiselämää vuosituhansia, ja ehdoton valtaosa osaa sitä järkevästi käyttää. Kaikkia ei tarvitse kohdella idiootteina.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 13:08"]
[/quote]
Ei se olisikaan NIIN tärkeää, jos siihen osattaisiin suhtautua etenkin päättäjien osalta tervehenkisesti kuten Saksassa ja muualla Keski-Euroopassa. Sen sijaan jatkuvasti vuodesta toiseen vatvotaan kieltojen ja veronkorotusten kanssa.
[/quote]
Päättäjäthän ne kaataa sitä kaljaa ja viinaa suomalaisten kurkuista alas ihan väkisin.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 13:18"]
[/quote]
Siinähän kyselet. Alkoholi nyt kuitenkin on ollut osa ihmiselämää vuosituhansia, ja ehdoton valtaosa osaa sitä järkevästi käyttää. Kaikkia ei tarvitse kohdella idiootteina.
[/quote]
Vai että alkoholi on oikein osa ihmiselämää =D
Miksi alkoholi on niin tärkeää suomalaisille?
Eikös me olla opeteltu, että hauskaa ei voi olla ilman humalaa. Naista et voi mennä iskemään selvinpäin, vaan tarvitset rohkaisua. Ja olet oppinut että alkoholista sitä saa helposti. Harmittaa, surettaa... alkoholi auttaa kun ihmiset kääntävät selkänsä, eivätkä välitä.....alkoholi on vaan niin nopea apu.
Mä ostan alkosta viiniä ja muuta juotavaa mutta en tosiaankaan juo niitä kaikkia kerralla...
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 13:24"]
Vai että alkoholi on oikein osa ihmiselämää =D
[/quote]
Onhan se kautta maailmanhistorian. Parissa paikassa sitä on kieltolailla koetettu poistaa elämästä, mutta eipä ole niiden kokeiden tulokset olleet järin häävejä.
Sinä päivänä kun minun normaalin aikuisen ihmisen pitää mennä alkoon ostamaan pari saunaolutta tai grillaus siiderit niin lähden tallinnaan risteilylle ja tuon sieltä lavallisen viinaa.
Nykyään kun käymme risteilyllä niin emme jaksa viinaa ym sieltä roudata mutta ihan piruuttain muuttaisin tapojani ja sitten varmasti joisin enemmän kuin nykyään kun sitä juomista olisi lavatolkulla.
Että minua ärsyttää nämä normaalista arjesta vierottuneet kukkahattutätit.
Yhtään juoppoja ei pelasteta sillä ettei olutta ym myydä ruokakaupassa...ties mitä sotkua juovat tai mitä vetävät mutta takuulla saavat pään sekaisin! Tavallisen ihmisen elämää vain vaikeutetaan.
Millä niitä juoppoja pelastetaan?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 13:20"]
Tuota saatavuuden vaikeuttamista en ihan ymmärrä kun alkojakin on kaupungeissa joka prisman ja ässän kyljessä. Maalaiset vaan kärsisivät. Hinnan korotus taas kolahtaa köyhimpiin, joten kai se olut on sitten vain bättre folken juomaa, nehän eivät koskaan alkoholisoidu..
[/quote]
Niillä kaupoilla, joissa Alko on vieressä olisi sitten vieläkin kohtuuttomampi kilpailuetu kuin nykytilanteessa. Nykyäänkin, jos haluaa esim. ostaa ruokaviininsä samalla ostosreissulla, tulee myös ruokaostokset tehtyä siinä viereisessä kaupassa. Ne kaupat, joiden vieressä ei ole Alkoa kärsivät ja jos keskioluttakaan ei saisi enää myydä, moni pienempi kauppa joutuisi sulkemaan ovensa lopullisesti.
Pahimmillaan uusilla rajoituksilla ja veronkorotuksilla aiheutetaan lisää työttömyyttä ja haittaa kaupanalalle, että nykyiset alkoholista yhteiskunnalle aiheutuvat kustannukset ovat täysin toissijaisia. Viinan juontihan ei tästä maasta lopu. Tuonti Virosta kasvaa entisestään ja eiköhän etenkin syrjäisemmillä seuduilla taas kaiveta viinapannut esiin.
Kun katsoo katukuvaa, lastensuojelutilastoja (joiden mukaan mm. joka kymmenes lapsi elää alkoholistin kanssa samassa perheessä) ym. niin minusta viinakorttien palauttamiselle alkaa olla perusteita. Verovaroista menee helvetisti vuodessa alkkisten asuntoloihin, rahoihin ym. jossei muu kiinnosta kuin taloudellinen puoli...ja mitä tekee turismille katukuva, jossa keskellä päivää kuseksitaan julkisesti patsaita vasten ja oksennellaan kulkuväylöille ilman että ketään kiinnostaa?