Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ADD ja oppimattomuus.

Vierailija
06.08.2020 |

Miten on? ADD aiheuttaa minulle edelleenkin aikuiselämässä sen etten juurikaan opi mitään. Älykkyys on normaalilla tasolla, ADD vaikuttaa niin että pysyvä hajamielisyys pirstaloittaa kaiken mikä mielessä on, vaikka kuinka kirjoittaa ylös, katsoo videoita ja yrittää oppia niin se on mahdoton.

ADD sen lisäksi romutti lähimuistini täysin.

Mitä varten tänne jäisin elää kun aivot eivät kirjamnellisesti toimi?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama. Joskus keskittymiskyky saattaa olla jonkin aikaa hyvä, mutta tämä saattaa olla vain esim. kerran viikossa. Mikään pitkäjänteinen opiskelu ei tunnu luonnistuvan ollenkaan. Aivot ikäänkuin "jumittaa" todella pahasti. Hankala selittää mutta ne jotka kärsii samasta asiasta, ymmärtävät varmasti.

Pakkko hakeutua yksityisen neuropsykiatrin tutkimuksiin. Koko diagnoosi maksaa reilu 1000e, mutta sitten on mahdollisuus saada sentään lääkkeitä. Armeijan P-testeissä sain 8/9, joten en usko että ongelma olisi älykkyydessäni.

Vierailija
2/16 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Add ei romuta mitään, se on synnynnäinen ominaisuus. Lähtisin kiinnittämään huomiota elämäntapoihin, mikä on toki tylsä neuvo, mutta aivot tykkää. Eli peruspalikat kuntoon, riittävä uni, säännöllinen ruokarytmi. Seuraavaksi kehottaisin pohtimaan stressaavia asioita elämässä, ja mitä niille voisi tehdä.

Etsi lähin vertaistukiryhmä, et ole tämän kanssa yksin ja varmasti on monia jotka ovat jo löytäneet toimivia keinoja joita voisit myös kokeilla.

Aivosi kyllä toimivat, mutta hieman eri tavalla (alkukantaisemmin) kuin enimmistöllä. Tästä johtuen ne blokkaavat "tylsän" tekemisen turhana. Veikkaanko oikein, että keskittymisongelma ei ole läsnä itseäsi kiinnostavissa, ja adrenaliinitasoa nostavissa tekemisissä.

Perehdy aiheeseen, itsetuntemuksen kasvaessa löydät keinot joilla saat motivaation pelaamaan ja aivot hereille sumusta.

Ja kyllä, tiedän mistä puhun, omaa diagnoosiani koristaa vain yksi H enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täällä 7 vuotta yrittänyt kaikkeni ja saanut jopa hirveän määrän tuen mutta mikään ei edisty.

Yhden illan aikana voisin oppia vaikka rakentaa raketin, mutta seuraavana päivänä en enää muista mitä tein edellisenä iltana. Muistini on valtavan pirstaloitunut.

Vierailija
4/16 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on add ja älykkyys mensatasoa. Opin helposti. Oletko varma, että kyseessä on add, tai ehkä älykkyytesi ei ole ns. normaalilla tasolla vaan sen alle?

Vierailija
5/16 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen täällä 7 vuotta yrittänyt kaikkeni ja saanut jopa hirveän määrän tuen mutta mikään ei edisty.

Yhden illan aikana voisin oppia vaikka rakentaa raketin, mutta seuraavana päivänä en enää muista mitä tein edellisenä iltana. Muistini on valtavan pirstaloitunut.

Eihän siinä silloin oppimisen ongelmista ole kyse. Muistisairaus? Käytätkö paljon päihteitä? Dissosiaatiohäiriö?

Vierailija
6/16 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi ei kyllä kuulosta normaalilta ADD-käytökseltä. Uskon, että voit opetella rakentamaan raketin yhdessä illassa, koska voit olla hyperfocus-tilassa, mutta kyllä siitä nyt jotain pitäisi seuraavana päivänäkin muistaa.

Mulle käy joskus niin, että haluan niin paljon tietoa jostain aiheesta, etten pysty lukemaan sitä kunnolla. Etsin esimerkiksi tietoa autoista. Sen sijaan että lukisin sitä tietoa, jonka olen jo löytänyt, silmäilen sen mitään ymmärtämättä läpi ja etsin lisää tietoa. Vaikka se aikaisempi lähde olisi ollut ihan hyvä. Mutta se ei kuulosta samalta kuin mitä sinä teet, jos kerran osaat tehdä sillä tiedolla heti jotain, mutta et vaan muista siitä mitään seuraavana päivänä.

Vierailija
7/16 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mähän jäin jo ykkösluokalla jälkeen. Nyt työtön ja syrjäytynyt 30v.

Vierailija
8/16 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkkaa tuo "aikuisen adhd" ketju,löytyy kun haet.

saa diagnoosin julkisellakin, mutta siinä kestää toki kauemmin,tutkimukset on laajat.

Vierailija
9/16 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se, ettei pysty seulomaan turhaa tietoa tärkeästä. Toki tämä aiheuttaa töissä joskus sen että huomaat jonkun asian joka on jäänyt muilta huomaamatta. Mutta useimmiten sen, että ilmoitustaululla oleva iso lappu jostain tärkeästä ei rekisteröidy. Omasta mielestäsi teet hyvää työtä, mutta työkaverit pitää sählääjänä. :/

Vierailija
10/16 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän siinä silloin oppimisen ongelmista ole kyse. Muistisairaus? Käytätkö paljon päihteitä? Dissosiaatiohäiriö?

Tuo muistiongelma on nimenomaan ADD ja ADHD:n liitettävä ominaisuus. Pojallani on ADD ja arkiasiat ovat haastavia kun taas häntä kiinnostavat asiat ovat todella syvällä ja heittää vuosilukuja ym. matemaattisia asioita tuosta vaan. On matemaattisesti lahjakas. Älyssä ei mitään vikaa todellakaan, mutta asian täytyy olla hyvin kiinnostava, että siitä jää jotain mieleen. Asia, josta on juuri sanottu, unohtuu 2 minuutin päästä. Havainnointikyky alhainen. Ei löydä lasejaan, jotka ovat samalla pöydällä, missä juuri tekee läksyjä.

Lääkityksestä ollut iso apu. Toivottavasti sinullekin löytyy oikeat lääkkeet.

Vierailija
11/16 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi ei kyllä kuulosta normaalilta ADD-käytökseltä. Uskon, että voit opetella rakentamaan raketin yhdessä illassa, koska voit olla hyperfocus-tilassa, mutta kyllä siitä nyt jotain pitäisi seuraavana päivänäkin muistaa.

Mulle käy joskus niin, että haluan niin paljon tietoa jostain aiheesta, etten pysty lukemaan sitä kunnolla. Etsin esimerkiksi tietoa autoista. Sen sijaan että lukisin sitä tietoa, jonka olen jo löytänyt, silmäilen sen mitään ymmärtämättä läpi ja etsin lisää tietoa. Vaikka se aikaisempi lähde olisi ollut ihan hyvä. Mutta se ei kuulosta samalta kuin mitä sinä teet, jos kerran osaat tehdä sillä tiedolla heti jotain, mutta et vaan muista siitä mitään seuraavana päivänä.

Kyllä se kuulostaa ADD:ltä. Itselläni myös se ja kun itse esim. etsin tietoa jostain ja olen jo asian ohjeiden avulla tehnytkin, en enää hetken päästä muista miten se menikään ja etsin ohjeet uudestaan.

ADD ei ole niin yksioikoinen vaan siinä on yksilöllisiä eroja

Vierailija
12/16 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuollaiset ADD:t ja Dyskalkuliat ovat vain keksitty nimi sille että olet tyhmä.

Vierailija
13/16 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se, ettei pysty seulomaan turhaa tietoa tärkeästä. Toki tämä aiheuttaa töissä joskus sen että huomaat jonkun asian joka on jäänyt muilta huomaamatta. Mutta useimmiten sen, että ilmoitustaululla oleva iso lappu jostain tärkeästä ei rekisteröidy. Omasta mielestäsi teet hyvää työtä, mutta työkaverit pitää sählääjänä. :/

Onko muuten muilla sitä ongelmaa että nimenomaan huomiota herättämään tehdyt asiat tekstissä (iso koko, korostusvärit, erivärinen pohja jne) saa aikaan sen ettei sitä huomaa? "Siinä keltaisella pohjalla laatikossa on listattu tärkeimmät asiat..." ja alat selaamaan kirjan sivuja vimmalla taaksepäin, kun et huomannut mitään keltaista laatikkoa.

Vierailija
14/16 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo pirstaloitunut muisti ole nimenomaan oppimisen ongelma?

Vierailija
15/16 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirstaloitunut muisti sekä pirstaloitunut logiikka on ADDn oireita. Minulla aivot ei tällä hetkellä pelaa ollenkaan ja tuntuu että varsinkin nyt aikuisuudessa oireet ovat selkeesti pahentuneet.

Vierailija
16/16 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki ADD:t ja dyskalkuliat ovat vain nuusi sana sille että olet taukki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme