Mikä saa "tavallisen perheen" nuoren huonoille poluille?
Meillä on ns. kiltteyssuku. On kaikentasoista porukkaa, duunarista professoriin. Pari serkuistani ja veljeni ovat sellaisia, joita voi kutsua menestyjäksi. Myös jälkipolvi pärjää hyvin. Olemme ns. torppari- ja piikasukujen jälkeläisiä, eli emme ole saaneet kaikkea valmiina. Itse olen perustallaaja, keskinkertainen amk-inssi, oman alan töissä.
Kuitenkin yhdellä serkullani, joka kuuluu hyväosaisiin - omilla ansioilla siihen päässyt - toinen lapsi on suvun musta lammas. Toinen pärjää loistavasti, toinen aiheuttaa harmia. Perhe on varmasti tavallinen ja rakastava. Niin hankala tapaus, että tuomioitakin on tullut. En oikein viitsi suoraan kysyä, mikä tälle tielle on vienyt, mutta yleensä, te jotka olette tavallisista perheistä, miksi
Opiskelen omalla ajallani huvikseni kaikenlaista, mm. psykologiaa ja tämä kysymys liittyy tehtävään, vapaavalintainen tutkielma nuorisoon liittyen ja tuosta serkun lapsesta tuli tämä aihe mieleen.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Meillä perhe näytti ulospäin 'täydelliseltä' mutta kotona vallitsi helvetti, meitä lapsia lyötiin ja lukittiin milloin minnekin kaappiin, en halua edes kuvailla ja puhua millaista oli, en pysty vieläkään. 90-luvulla.
Meitä on onneksi vain kaksi sisarusta, kumpikin kamppaillaan mt- ja päihdeongelmien kanssa syrjäytyneinä.
Moni kakku päältä kaunis.
Meillä oli samanlaista. Yksi sisaruksista syrjäytyi,kolme pärjäsi hyvin.
Syrjäytyneen lapsista yhdestä tuli narkki, kolme menestynyt todella hyvin.
Joten enpä tiedä, miksi joku sössii elämänsä, joku ei
Koulukiusaaminen ja diagnosoimattomat sekä hoitamattomat neuropsykiatriset häiriöt (ADHD, autismikirjon häiriöt).
AP: "omilla ansioilla siihen päässyt" ... tämä on halveksittavinta, mitä tällä foorumilla voi sanoa. Ainoa, oikea totuus eli pravda on se, että kaikki on vain tuurista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
AP: "omilla ansioilla siihen päässyt" ... tämä on halveksittavinta, mitä tällä foorumilla voi sanoa. Ainoa, oikea totuus eli pravda on se, että kaikki on vain tuurista kiinni.
Olen samaa mieltä.
Persoonallisuuden piirteet, nepsy-haasteet, kaverit, sattuma, mielenterveyden ongelmat, huonot koulukokemukset jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä.
Tuossa varmaan tarkoitetaan vaan sitä että ei ole perittyjä rahoja ja omaisuuksia eikä asemaa.
On pitänyt itse kouluttautua tai perustaa yritys ja tehdä töitä , joskus todella kovasti.
Ei ehkä tarkoitettu mitään ylimielistä " olen niiiin hyvä ja siksi pärjään".
Ohis
eikö vankilassa olevia ole tutkittu, ja heillä on suurella/suurimmalla osalla mm. seuravaanlaista takana:
eriasteisia oppimisvaikeuksia, joihin ei ole puututtu tarpeeksi hyvin, diagnoosi esim. ADHD, johon ei ole saanut tarvitsemaansa apua. Moni on käyttänyt huumeita tai alkoholia juurikin rauhoittamaan itsessään esim. ADHD:n oireita. Vangit ovat myös käyttäneet huumeita tai alkoholia rauhoittaakseen mielen sairauksia, joihin ei ole saanut apua.
Lisäksi taustalla on henkistä tai fyysistä väkivaltaa ja seksuaalista häirintää/hyväksikäyttöä omassa lapsuudessaan/nuoruudessaan.
Noita kaikkia voi olla myös "hyvässä perheessä".